Aim: The aim of this study is to determine the stress perceptions of dentistry students and to investigate relationship with Temporomandibular Joint Dysfunction (TMJD) about returning to face-to-face education after remote learning after the pandemic.
Material and Methods: The sample of this qualitative observational study consists of 148 volunteer preclinical dentistry students studying at the Faculty of Dentistry of Kafkas University. Perceived Stress Scale and Fonseca Anamnestic Index were used as data collection tools in the study. Data were collected using questionnaires created in Google Forms. ANOVA test (p <0.05) and Pearson correlation test (p <0.01) were used for data analysis.
Results: In the Perceived Stress Scale, it was observed that the majority of the students, with a rate of 70.7 %, experienced moderate stress. It was determined that the prevalence of TMJD at any level was 71.4 % of the students. When the results of both questionnaires were analyzed according to grade levels, it was seen that there was no significant difference (p >0.05). When the relationship between perceived stress level and TMJD was examined, it was found that there was a positive correlation (p=0.009).
Conclusion: There is a strong correlation between students' stress levels and TMJD prevalence during the exam period. In this period, strategies that will positively affect the instincts of coping with stress should be developed in exam administration.
Kurum Bilgisi düzeltmesi Doğru olacak olan ; İstanbul Medeniyet Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Pedodonti AD, İstanbul, Türkiye
Amaç: Bu çalışmada amaç pandemi sonrası uzaktan eğitimden yüz yüze eğitime dönüş konusunda diş hekimliği öğrencilerinin stres algılarını belirlemek ve Temporomandibular Eklem Disfonksiyonu (TMED) ile ilişkisini araştırmaktır.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışmanın örneklemi Kafkas Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinde öğrenim görmekte olan 148 gönüllü preklinik dönemi öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Algılanan Stres Düzeyi Ölçeği ve Fonseca Anamnestik İndeks kullanıldı. Veriler, Google Formlar'da oluşturulan anketler kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde ANOVA testi (p <0.05) ve Pearson korelasyon testi (p <0.01) kullanıldı.
Bulgular: Algılanan stres ölçeğinde öğrencilerin % 70.7 oranı ile büyük bir çoğunluğunun orta düzeyde stres yaşadığı görülmüştür. Öğrencilerin herhangi bir düzeyde TMED prevelansının % 71.4 olduğu belirlenmiştir. Her iki anket verilerinin sonuçları sınıf düzeylerine göre incelendiğinde anlamlı fark olmadığı görülmüştür (p >0.05). Algılanan stres ile TMED arasındaki ilişki incelendiğinde pozitif yönlü bir korelasyon olduğu saptanmıştır (p=0.009).
Sonuç: Sınav döneminde öğrencilerin stres seviyeleri ve TMJD prevelansları arasında güçlü bir ilişki vardır. Bu dönemde sınav yönetiminde stresle başa çıkma içgüdülerini olumlu etkileycek stratejiler geliştirilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Paedodontics, Restorative Dentistry, Dentistry (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |
Selcuk Dental Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).