Amaç: Bu çalışma, dental travma hastaları için acil bakım konusunda yeterli bilgi içeren Türkçe bir web sitesi oluşturmayı ve kullanıcıların bilgi düzeyini değerlendirerek etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntemler: “disacil.ege.edu.tr” alan adı, Üniversite sunucusunda dental travma için acil tedavi seçeneklerini listeleyen Türkçe bir web sitesine ev sahipliği yapmaktadır. Her iki dişte de diş travmasının acil yönetimi ve “ToothSOS” mobil uygulaması hakkında bilgi ve İzmir'de 24/7 hizmet veren tesislerin adresleri verilmiştir. Web sayfasını tanımlamak için “diş yaralanması, acil diş yaralanması, dişin yerinden oynaması, İzmir, dental travma, diş kırığı, dental acil durum, acil diş” gibi anahtar kelimeler kullanılmıştır. Web sitesi DISCERN, JAMA ve Ensuring Quality Information for Patients (EQIP) tarafından belirlenen standartlar kullanılarak incelenmiştir. Metnin okunabilirliği Çetinkaya-Uzun Okunabilirlik Endeksi kullanılarak değerlendirilmiştir. Web sitesinin anlaşılırlığı, üniversitedeki çocuk diş hekimliği kliniğine başvuran 200 hasta ebeveyni üzerinde ön ve son testler kullanılarak test edilmiştir.
Sonuçlar: Web sitesi JAMA gerekliliklerini karşılamaktadır ve DISCERN için 64 ve EQIP için 75 puan almıştır. Metin okunabilriliği “Eğitici” ve “Bağımsız Okunabilirlik Düzeyi” olarak saptanmıştır. Son testte doğru cevap sayısında artış görülmüştür. Doğru cevap oranı 'yüksek eğitim' grubunda daha yüksektir. Avulse bir dişin saklanma ortamıyla ilgili cevaplar %17'den %57'ye çıkarak istatistiksel olarak anlamlı bir fark (p< 0,05) göstermiştir. 5'li Likert Ölçeği kullanıldığında, ortalama anlaşılabilirlik puanı 4,5 olmuştur.
Sonuçlar: Bulgular, web sitesinin dental travma ile ilgili sağlık bilgisini artırabileceğini göstermiştir. Dental travma ile ilgili Türkçe olarak çevrimiçi açık, doğru ve güvenilir bilgi, Türkiye'de travma hastalarına acil durumda daha iyi sonuçlara ulaşmak için yardımcı olabilir ve diğer ülkeler için iyi bir model olabilir.
Aim: The aim is to create a Turkish website with information on emergency care for dental trauma patients and to determine its effect by assessing the users' level of knowledge.
Materials and Methods: The domain "disacil.ege.edu.tr" hosts a Turkish website on University's server that lists immediate treatment options. Information on emergency management for both dentitions and the mobile application "ToothSOS", along with the addresses of facilities working 24/7 in Izmir were provided. Keywords as "tooth injury, emergency tooth injury, tooth dislocation, Izmir, dental trauma, tooth fracture, dental emergency, emergency tooth" were used to display the webpage. The website was assessed using standards set out by DISCERN, JAMA, and Ensuring Quality Information for Patients (EQIP). Cetinkaya-Uzun-Readability Index assessed the text's readability. The website's comprehension was tested on 200 parents of patients who applied to the pediatric dentistry clinic using pre-and post-tests.
Results: The website met JAMA requirements and obtained 64 for DISCERN and 75 on EQIP. "Educational" and "Independent Readability Level" were assigned to the texts. There was an increase in the number of right answers in post-test. The rate of correct answers was higher in ‘high-education’ group. Information on appropriate storage media for an avulsed tooth showed statistically significant improvement (17%- 57%) (p< 0,05). The average understandability score was 4.5 on 5-point Likert Scale.
Conclusion: Findings showed that dental trauma knowledge may increase by the website. Clear, accurate, and trustworthy information in Turkish may help trauma sufferers in Turkey and may present a good model for other countries.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Paedodontics |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2025 |
Submission Date | December 3, 2024 |
Acceptance Date | March 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |
Selcuk Dental Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).