Amaç: Bu çalışmanın amacı, diş hekimliği müfredatı ile ilgili literatürde yer alan en çok atıf alan en etkili 50 yayını bibliyometrik yöntemler kullanarak analiz etmektir. Çalışmada, yayınların ülkelere göre dağılımı, en sık kullanılan anahtar kelimeler, en çok atıf alan dergiler ve bu alandaki en etkili kurumlar belirlenerek diş hekimliği eğitiminde araştırma eğilimleri ortaya konulmuştur.
Gereç ve Yöntemler: Web of Science’da "curricu*" (Topic) ve "dent*" (Topic) ve Article ya da Review Article ya da Proceeding Paper ya da Early Access (Document Types) araması gerçekleştirilmiş ve toplamda 4362 yayına ulaşılmıştır. Yayınlar atıf sayısına göre sıralanmış ve konu ile ilgili ilk 50 yayın tespit edilmiştir.
Bulgular: Veri setindeki hatalar Microsoft Excel kullanılarak düzeltilmiş ve ardından VOSviewer ve Bibliometrix programları aracılığıyla bibliyometrik analiz gerçekleştirilmiştir. En fazla yayın yapan (16 makale) ve en fazla atıf alan ülke (3232 atıf) ABD olmuştur. En sık kullanılan anahtar kelime "dental education" (12 kez) olurken, en fazla yayına sahip dergi (6 makale) Journal of Dental Education olmuştur. Literatüre en fazla katkı sağlayan üniversite (3 makale, 1621 atıf) Toronto Üniversitesi olarak öne çıkmaktadır.
Sonuç: Bu bibliyometrik analiz ile elde edilen bulgular, diş hekimliği eğitimine yönelik araştırmaların mevcut eğilimlerini ve gelecekteki potansiyel araştırma alanlarını anlamak açısından önemli ipuçları sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Diş hekimliği eğitimi, diş hekimliği öğrencileri, müfredat
Background: The aim of this study is to analyze the 50 most cited and influential publications in the literature on dentistry curriculum using bibliometric methods. The study determined the distribution of publications by country, the most frequently used keywords, the most cited journals, and the most influential institutions in this field, and revealed research trends in dentistry education.
Methods: A search was performed in Web of Science using "curricu*" (Subject) and "dent*" (Subject) and Article or Review Article or Proceedings Paper or Early Access (Document Types) and a total of 4362 publications were reached. The publications were ranked according to the number of citations and the first 50 publications related to the subject were determined.
Results: Errors in the dataset were corrected using Microsoft Excel, and then bibliometric analysis was performed using VOSviewer and Bibliometrix. The country with the most publications (16 articles) and the most citations (3232 citations) was the USA. The most frequently used keyword was "dental education" (12 times), while the journal with the most publications (6 articles) was Journal of Dental Education. The university that contributed the most to the literature (3 articles, 1621 citations) was the University of Toronto.
Conclusion: The findings obtained through bibliometric analysis provide important clues for understanding current trends and potential future research areas in dental education research.
Keywords: Dental education, dental students, curriculum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry (Other) |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | September 19, 2025 |
Submission Date | April 14, 2025 |
Acceptance Date | July 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 4 |
Selcuk Dental Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).