Research Article
BibTex RIS Cite

Yerli Yapım Çift Dingilli Tarım Arabalarının Statik Durumda Frenleme Etkinliğinin Saptanması

Year 1996, Volume: 10 Issue: 12, 106 - 113, 31.12.1996

Abstract

Bu çalışmanın amacı, çift dingilli tarım arabalarının frenleme kuvveti iletim sisteminin verimini hesaplamak ve statik durumdan çeki gözüne uygulanan farklı bası kuvvetlerine bağlı olarak tekerlerdeki frenleme momentini ölçmektir. Denemelerde, üç farklı imalatçıya ait tarım arabaları kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, frenleme kuvveti iletim sisteminin çevrim oranı 4.74 ile 6.95 arasında değişmiştir. Çeki gözüne uygulanan bası kuvvetine bağlı olarak çeki gözünün kay- ma yolu mesafesi ve frenleme momenti değerleri artmıştır. Frenleme momenti değerleri 0.344 kNm ile 1.746 kNm arasında değişmiştir. En büyük frenleme momenti, frenleme kuvveti iletim sisteminde en yüksek çevrim oranına sahip olan TA3'de elde edilmiştir.

Supporting Institution

SELÇUK ÜNİVERSİTESİ

References

  • Anonymous, 1984. Trailed Agricultural Vehicles-Brakes and Braking Devices- Laboratory Test Method. ISO 5696.
  • Anonymous, 1992. Tarım Makinaları-Remorkları ve Su Tankerleri Muayene ve De- ney Metodları, TSE, Ankara.
  • Anonymous, 1995. Tarım İstatistikleri Özeti, DIE, Ankara.
  • Crolla, D.A., Dwyer, M.J., 1983. The Braking of off-Road Vehicles on Road Surfaces. Braking of Road Vehicles. Proceedings of the I. Mech. E. Conference, Lough- borough University, UK.
  • Çarman, K., Öğüt, H. ve Demir, F., 1991. Türkiye'de İmal Edilen Tarım Arabalarının Traktörle Kombinasyonundan Frenleme Etkinliğının İncelenmesi. Tarımsal Mekanizasyon 13. Ulusal Kongresi, 129-135, Konya.

Determination of Braking Efficiency of Homemade Four-Wheeled Trailers at Static Conditions

Year 1996, Volume: 10 Issue: 12, 106 - 113, 31.12.1996

Abstract

The aim of this study is to calculate the production of braking force transmis- sion system of four-wheeled trailer, and to measure the braking moment on wheel at the different press forces applied on drawbar eye. In tests, trailers belongs to three different manufacturer were used. According to the results, the transmission rate of braking force transmission systems varied from 4.74 to 6.95 The slip way distance and braking moment as on depending on the press forces applied to draw- bar eye increased. The braking moment varied from 0.344 kNm to 1.746 kNm. The biggest braking moment was found on TA3 with the highest transmission rate of the braking force transmission system.

Supporting Institution

SELÇUK ÜNİVERSİTESİ

References

  • Anonymous, 1984. Trailed Agricultural Vehicles-Brakes and Braking Devices- Laboratory Test Method. ISO 5696.
  • Anonymous, 1992. Tarım Makinaları-Remorkları ve Su Tankerleri Muayene ve De- ney Metodları, TSE, Ankara.
  • Anonymous, 1995. Tarım İstatistikleri Özeti, DIE, Ankara.
  • Crolla, D.A., Dwyer, M.J., 1983. The Braking of off-Road Vehicles on Road Surfaces. Braking of Road Vehicles. Proceedings of the I. Mech. E. Conference, Lough- borough University, UK.
  • Çarman, K., Öğüt, H. ve Demir, F., 1991. Türkiye'de İmal Edilen Tarım Arabalarının Traktörle Kombinasyonundan Frenleme Etkinliğının İncelenmesi. Tarımsal Mekanizasyon 13. Ulusal Kongresi, 129-135, Konya.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Agricultural Machines
Journal Section Research Article
Authors

Fikret Demir This is me

Kazım Çarman This is me

Publication Date December 31, 1996
Submission Date January 1, 1996
Published in Issue Year 1996 Volume: 10 Issue: 12

Cite

EndNote Demir F, Çarman K (December 1, 1996) Determination of Braking Efficiency of Homemade Four-Wheeled Trailers at Static Conditions. Selcuk Journal of Agriculture and Food Sciences 10 12 106–113.

Selcuk Agricultural and Food Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).