Research Article
BibTex RIS Cite

Konya İli Kent Merkezinde Hanelerinin Et Mamülleri Tüketim ve Satın Alma Davranışları

Year 1995, Volume: 8 Issue: 10, 159 - 167, 15.12.1995

Abstract

Bu çalışmada, Konya ili büyükşehir belediye sınırları içinde yaşayan hanelerinin temsil edilebilecek büyüklükte belirlenen 396 hanenin et mamulleri tüketimi ve satın alma davranışları araştırılmıştır. Araştırmada anket uygulanan denekler ürünleri alırken-verişirken göreceli önem sırasına göre "Tazelik-Hijyen-Fiyat-Satıcı ve Marka" tercih etmektedir. Araştırma alanında kişi başına yıllık 3.5 kg et mamulü tüketildiği ve bunun % 65.7’sinin sucuk olduğu tespit edilmiştir. Grup analiz sonuçları tüketicilerin "Pınar ile Maret", "Beşler, EBK ve Kon-et" ve Apikoğlu, İmamoğlu ve Van-et" markalarını özellikle seçtiklerini göstermiştir.

References

  • Collins M., 1986. Consumer Market Research Handbook. Editors: Workester R.M. and J. Downhom, Elsevier Science, Amsterdam, The Netherlands.
  • Koç, A.A., Akdemir, Ş. ve Yurdakul, O., 1995. Adana Şehir Merkezinde Ailelerin Et Tüketimi ve Satınalma Davranışları. Yayınlanmamış Araştırma, Çukurova Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Tarım Ekonomisi Bölümü, Adana, 40.
  • Hair, F.J., Andersson, R.E., Tatham, R.L. and Black, W.C., 1992. Multivariate Data Analysis. Maxwell Publishing Company, New York.
  • Alvensleben, R.V. and Meier, T., 1989. The Influence of Origin and Variety on Consumer Perception. Paper Presented at the ISHS. Workshop on Measuring Consumer Perception. August 7-9, in Wageningen, The Netherlands.

Household Processed Meat Consumption and Purchasing Behaviour in Konya City

Year 1995, Volume: 8 Issue: 10, 159 - 167, 15.12.1995

Abstract

n this study, disaggregate processed meat consumption and expenditure of households in Konya city were investigated with data obtained by questionnaire. Questionnaire data cover 396 households selected at different socio-economic classes. According to relative importance, consumer preferences in research are rated for meat products as "Freshness-Hygiene-Price-Seller and Brand" respectively. In this study, per capita annual processed meat consumption was estimated as 3.5 kg and sausage as the main consumption is 65.7%. Cluster analysis result shows that consumers prefer "Pınar and Maret", "Beşler, E.B.K. and Kon-et" and "Apikoğlu, İmamoğlu and Van-et" brands.

References

  • Collins M., 1986. Consumer Market Research Handbook. Editors: Workester R.M. and J. Downhom, Elsevier Science, Amsterdam, The Netherlands.
  • Koç, A.A., Akdemir, Ş. ve Yurdakul, O., 1995. Adana Şehir Merkezinde Ailelerin Et Tüketimi ve Satınalma Davranışları. Yayınlanmamış Araştırma, Çukurova Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Tarım Ekonomisi Bölümü, Adana, 40.
  • Hair, F.J., Andersson, R.E., Tatham, R.L. and Black, W.C., 1992. Multivariate Data Analysis. Maxwell Publishing Company, New York.
  • Alvensleben, R.V. and Meier, T., 1989. The Influence of Origin and Variety on Consumer Perception. Paper Presented at the ISHS. Workshop on Measuring Consumer Perception. August 7-9, in Wageningen, The Netherlands.
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Agricultural Extension and Communication
Journal Section Research Article
Authors

Cennet Oguz

A Ali Koç This is me

Publication Date December 15, 1995
Submission Date September 10, 1995
Published in Issue Year 1995 Volume: 8 Issue: 10

Cite

EndNote Oguz C, Koç AA (December 1, 1995) Household Processed Meat Consumption and Purchasing Behaviour in Konya City. Selcuk Journal of Agriculture and Food Sciences 8 10 159–167.

Selcuk Agricultural and Food Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).