DModernleşme
sürecinin bir sonucu olarak ortaya çıkan muhafazakârlık kavramı, modernleşme
ile olan karşıtlık bağlamında şekillenen ideolojik bir doktrin olarak kabul
edilmektedir. Ancak son dönemde muhafazakârlık kavramında değişim bu algının
biraz daha farklılaşmasına neden olmuştur. Bu iki kavram arasındaki kavram
kargaşasının temelinde modernite ile muhafazakâr kavramlarının bulunduğu konumların
farklı olması yatmaktadır. Türkiye’de muhafazakârlık algısının değişimi 1980’li
yıllara dayanmaktadır. Daha önceleri kültürel alanda eskiyi, geleneksel olanı
yaşama ve köklü değerler sistemini korumak temeline dayanan muhafazakârlık
kavramı, 1980 sonrası dönemde yerini “Yeni Muhafazakârlık” kavramına
bırakmıştır. Muhafazakârlık anlayışında oluşan bu değişim ile birlikte kültürel
ve sosyal etkinliklere, restoranlara, konserlere, sinemalara ve tatil köylerine
yeni muhafazakâr ideolojisini benimseyen kadınlarında yüksek oranda katılım
gösterdiği gözlemlenmiştir. Son dönemde moda sektöründe muhafazakâr kadınlara
yönelik yapılan tasarımların sayısının arttığı ve artık muhafazakâr kadınların
kendi giyim kalıplarına ait moda konusunda tercih yapabildiği bir pazarın
oluştuğu görülmektedir. Özellikle sosyal medya kullanımının artması ile
birlikte bu sürecin daha da hızlandığı ve yeni bir pazar haline geldiği
görülmektedir.
Bu
bağlamda çalışmada kişisel
bakım ürünleri (eşarp, şal, ayakkabı ve
çanta) kategorisinde markaya önem veren ve tüketme eğiliminde olan muhafazakâr
kadınlar analiz edilerek çalışmanın örneklem çerçevesini oluşturmuşlardır. Bu
doğrultuda 155 muhafazakâr kadın ile internet üzerinden anket yapılmıştır.
Çalışmada kişisel bakım ürünleri kullanan muhafazakâr kadınların, marka sadakatini “benimseme duygusu” ve
“satın alma niyeti” boyutlarıyla, öncül faktörler olan “marka algısı ve
memnuniyet hissi” arasındaki ilişkileri değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Çalışmanın temelini oluşturan marka algısı, memnuniyet hissi ve marka sadakati
konuları çalışılmış olmasına rağmen örneklemin muhafazakâr kadınlardan oluşması
çalışmayı özgün kılmaktadır. Çalışmanın gelecekteki çalışmalara ışık tutacağı
düşünülmektedir.
Anahtar
Kelime:
Muhafazakâr kadın, Tüketici davranışı, Marka Algısı, Memnuniyet Hissi,
Benimseme Duygusu
The concept
conservatism emerging as a result
of modernization process is
accepted as an ideological doctrine shaped in the context of contrast with modernization. However,
in the recent period,
the change in the concept
conservatism has caused to differ a little more.
What underlying the confusion
of these
two concepts is that the concepts
modernity and conservatism are
differently positioned. The change
of the
perception conservatism in Turkey dates to 1980s. The concept conservatism that
earlier meant conserving the old
[values ] in cultural area, traditional
life, and system of rooted values replaced
with the concept “new
conservatism” in post-1980 period.
Together with this change
forming the understanding of
conservatism, it was
observed that the women adapting ideology of “new conservatism”
participated in the cultural and social activities and became visible in
restaurants, concerts, cinemas, and holiday villages in higher rate. In the recent times, it
is seen that the number
of designs made toward conservative women
in fashion sector has increased,
and that a market, in which
the conservative women can make a
selection about fashion belonging
to their own clothing patterns, has formed Especially
together with increase of the
use of
social media, it is seen that this
process much more accelerates and becomes a new market. In this context,
in this study, analyzing the conservative women paying
attention to the brand in the
category of personal care products (scarf,, shawl, shoes, and briefcase) and being in the tendency
of consuming, the sample
framework of the study was
formed. In this direction, a survey
was carried out
with 155 conservative women
through internet. In the study, the relationships between the
dimensions “emotions of adoption” and “purchasing intention” of
brand loyalty of the conservative women using personal care
products and “brand
perception and satisfaction feeling” that are the leading factors
were attempted to be evaluated.
Although the subjects of brand
perception, satisfaction
feeling, and brand
loyalty, which form the essence
of the study, are
studied, that the
sample consists of conservative women makes
the study original. It is
considered that the study
will shed light
on the next studies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Submission Date | March 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.