In this action research, an answer to the question of “How can we
spare more time to ensure the flow of information from student to teacher and
teacher to student, and to make corrections if necessary? Accordingly, a
video-based course was implemented to dedicate more time for feedback and
correction in the classroom. Therefore, it was reported here what happened in
this implementation. The study was conducted with university students taking
the course “special teaching methods”. The implementation lasted eight weeks.
The students were from three different fields (accounting and finance,
jurisprudence, and jewellery technology). Each group chose a topic of a lesson
in their field and prepared a video. The other two groups watched the video of
each group before coming to class. During the lesson, the group who made the
video asked questions to the other groups who had already watched it, gave
feedback according to the answers, and made corrections when necessary. The
opinions of the students about the effectiveness of the process were collected
in a written way. In addition, the lecturer responsible for the course kept a
research diary. The data was analyzed through an inductive approach. At the end
of the research, it was concluded that if the prior knowledge of the students
is complete, short and readily available videos can be used once or twice in
the course period in order to provide richness of experience.
Bu eylem araştırmasında “Derslerimizde öğrenciden öğretmene,
öğretmenden öğrenciye bilgi akışını sağlayabilmek ve gerekli ise düzeltme
yapabilmek için nasıl zaman ayırabiliriz?” sorusuna cevap arandı. Dönüt ve
düzeltmeye zaman ayırmak için video ders uygulaması gerçekleştirildi. Bu
uygulamada neler olduğu rapor edilmeye çalışıldı. Araştırma özel öğretim
yöntemleri dersinde bu dersi alan öğrencilerle birlikte gerçekleştirildi. Uygulama
sekiz hafta sürdü. Sınıfta üç alandan (muhasebe ve finansman, adalet,
kuyumculuk teknolojisi) öğrenciler vardı. Her grup kendi alanından bir dersin
konusunu seçip video hazırladı. Her bir grubun videosunu dersten önce diğer iki
grup izledi. Derste, video hazırlayan grup, video izleyen gruplara konu ile
ilgili sorular sordu, cevaplara göre dönüt verdi, gerektiğinde düzeltmeler
yaptı. Sürecin etkililiği hakkında öğrencilerin görüşleri yazılı olarak alındı.
Ayrıca dersin sorumlu öğretim elemanı araştırma günlüğü tuttu. Veriler
tümevarım analizi ile analiz edildi. Araştırma sonunda, ön öğrenmelerin tam
olması şartıyla, hazır ve kısa videoların yaşantı zenginliği sağlaması
açısından dönem içerisinde bir ya da iki kez kullanılabileceği sonucuna
ulaşıldı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Submission Date | October 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.