This
study aims to determine the causes of inequalities in health and to analyze
which socio-economic factors are effective on access to health services, by
examining the Turkish case. In the analysis, The Turkey Health Survey 2012
micro data from TurkStat and Binary Logistic Regression Method were used.
According to the analysis, it is determined that individuals who have lower
education and income level are more likely to state poor health status. Also,
it is observed that lower education and income level also means lower
likelihood of accessing health care and this poses a significant problem
against equity. However, income level becomes insignificant on access to
healthcare with the sample of individuals stating poor health, probably as a
result of increased health insurance coverage by the General Health Insurance
Reform.
Bu çalışmada Türkiye örneğinden
hareketle sağlık hizmetlerindeki eşitsizliklerin nedenlerinden hareketle hangi
sosyo-ekonomik faktörlerin sağlık hizmetlerine erişimde etkili olduğunun analiz
edilmesi amaçlamaktadır. Analizlerde, TÜİK tarafından gerçekleştirilen 2012
Türkiye Sağlık Araştırması verileri dikkate alınmış ve analizlerde İkili
Lojistik Regresyon Yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonuçları, eğitim düzeyi ve
gelir düzeyi düşük bireylerin sağlık hizmetlerine erişimlerinin zayıf olduğuna
işaret etmektedir. Ayrıca, eğitim ve gelir düzeyinin düşük olması da sağlık
hizmetlerine erişim olasılığının düşük olduğu anlamına gelmekte ve bu
eşitsizlik önemli bir sorun teşkil etmektedir. Bununla birlikte, Genel Sağlık
Sigortası Reformu sayesinde sigortalı sayısının artması beklenmekte ve
böylelikle gelir düzeyi düşük insanların da sağlık hizmetlerine erişimlerinin
daha iyi hale geleceği öngörülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2018 |
Submission Date | May 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 21 Issue: 2 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).