In this study, the effects of university students' fear of missing out
(FoMO) and their attitudes towards social media were studied. The population of the research consists of the
students of the Faculty of Health Sciences of Karamanoglu Mehmetbey University,
who were educated in the 2018-2019 academic year. In the study, it was
found that the relationship between university students' fear of missing out
developments and social media attitudes were statistically significant and
there was a positive relationship between fear of missing out developments and
social media attitudes. The need for sharing, which is one of the
sub-dimensions of social media attitude scale, social competence and a positive
meaningful relationship was found between communication with teachers and fear
of missing developments, and negative correlation was found between social
isolation and fear of missing developments. As a result of the regression
analysis, it was found that the fear of missing the developments significantly
affected the need for sharing, social competence, communication with
instructors and social isolation.
Bu çalışmada üniversite
öğrencilerinin gelişmeleri kaçırma korkularının sosyal
medyaya yönelik tutumları üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın
evrenini 2018-2019
eğitim-öğretim döneminde öğrenim gören Karamanoğlu Mehmetbey
Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada, üniversite öğrencilerinin
gelişmeleri kaçırma korkuları ile sosyal medya tutumları arasındaki ilişkinin anlamlı
olduğu ve gelişmeleri kaçırma korkusu ile sosyal medya tutumları arasında
pozitif yönde ilişki olduğu bulgulanmıştır Sosyal medya tutum ölçeğinin alt
boyutlarından olan paylaşım ihtiyacı, sosyal yetkinlik ve öğretim
görevlileriyle iletişim ile gelişmeleri kaçırma korkusu arasında pozitif yönde
anlamlı ilişki, sosyal izolasyon ile gelişmeleri kaçırma korkusu arasında
negatif ilişki bulgulanmıştır. Yapılan
regresyon analizi sonucunda da gelişmeleri kaçırma korkusunun paylaşım
ihtiyacı, sosyal yetkinlik, öğretim görevlileriyle iletişim ve sosyal izolasyon
boyutlarını anlamlı şekilde etkilediği bulgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Submission Date | July 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 22 Issue: 2 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).