With this research, it is aimed to determine the attitudes of students studying in tourism faculties of universities within the scope of ÜNİKOP towards leisure activities, how they evaluate their leisure time and how often they participate in leisure activities, the aim of the study was to determine whether gender, socio-economic status, education level of the family, place of residence and family place of residence had an effect on leisure attitudes. In the study, "Leisure Attitude Scale" questionnaire form was used to measure the leisure attitude levels of students. The "Personal Information Form" was used to collect information about the demographic characteristics of the students. Average, %, and standard deviation analyzes were used for data analyze. T test and ANOVA were used to reveal the difference of leisure attitude. In case of significant difference occur as a result of the analysis, the homogeneity of the variances was checked to determine which groups were different. And if the variances were homogeneous, tukey test was used. In the statistical analysis and interpretation of the data, p <0.05 significance level was taken into consideration. There was no change in the leisure time attitudes of the students of the tourism faculties of Kop region universities according to income, family place of residence and father education among demographic features. It was found that maternal education made a significant difference in cognitive and affective domains. It was seen that female students had a more positive attitude than male students, where gender affected students' leisure time attitude. As a result, final year students from the tourism faculty of KOP universities stated that participation in recreation activities increased their success, and they stated that they had enough leisure time to participate in recreational activities but they could not use these leisure time positively and found that the leisure facilities offered by the university were inadequate.
Bu araştırmayla ÜNİKOP kapsamındaki üniversitelerin turizm fakültelerinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin boş zaman etkinliklerine karşı tutumlarının belirlenmesi, boş zamanlarını nasıl değerlendirdikleri ve boş zaman etkinliklerine ne sıklıkla katıldıkları, boş zaman tutumlarında cinsiyet, sosyo-ekonomik durum, ailenin eğitim durumu, kalınan yer ve aile yaşam yerinin etkisinin olup olmadığının tespiti amaçlandı. Veri analizinde %, ortalama, standart sapma analizlerinden yararlanılmıştır. Boş zaman tutumu farklılığını ortaya koymak amacı ile t testi ve ANOVA kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda anlamlı farklılığın ortaya çıkması durumunda, farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için varyansların homojenliği kontrol edilmiş olup, varyansların homojen olması durumunda çoklu karşılaştırma testlerinden tukey testi, kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde ve yorumlarda, p<0,05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır. Kop bölgesi üniversiteleri turizm fakültesi öğrencilerin boş zaman tutumlarında demografik özelliklerden gelir, aile yaşam yeri ve baba eğitimine göre bir değişiklik olmazken anne eğitiminin bilişsel ve duyuşsal alanda anlamlı farklılık oluşturduğu bulunmuştur. Yine cinsiyetin öğrencilerin boş zaman tutumunu etkilediği kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha olumlu bir tutuma sahip oldukları görülmüştür. Sonuç olarak KOP bölgesi üniversiteleri turizm fakültesi son sınıf öğrencileri rekreasyon faaliyetlerine katılımın başarılarını artırdığını, rekreasyonel etkinliklere katılım için yeterli boş zamana sahip olduklarını fakat bu boş zamanlarını yeterli düzeyde olumlu kullanamadıklarını, üniversitenin sunduğu boş zaman olanaklarını yetersiz bulduklarını ifade etmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2020 |
Submission Date | February 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 23 Issue: 1 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).