Lisans eğitiminin bir üst basamağı olan lisansüstü eğitimde hem lisans eğitiminde edinilen bilgi ve beceriler geliştirilmekte hem de yeni bilgi ve beceriler kazandırılmaktadır. Bu durum herhangi bir bilim alanında uzmanlaşabilmek ve yetkinleşebilmek adına lisansüstüne verilen önemi artırmaktadır. Lisansüstünde verilen eğitimin yanında burada yazılan tezler de bir bilim dalında meydana gelen gelişmelerin ortaya çıkarılmasında önemli rol oynamaktadır. Bu sebeple bu araştırmanın amacı Türkiye’de Uluslararası Ticaret ve Lojistik ile Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi Ana Bilim Dallarında yazılmış lisansüstü tezleri içerik analizi yöntemiyle inceleyerek, bu tezlerle ilgili genel bir profil ortaya koymaktır. Araştırmanın kapsamını YÖK’ün Ulusal Tez Merkezinden elde edilen Uluslararası Ticaret ve Lojistik ile Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi Ana Bilim Dallarında yazılan 380 tez oluşturmaktadır. Bu tezler aracılığıyla elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile sayısallaştırılmıştır. Bulgular frekans tablolarında sıklık ve yüzde değerleri ile yüksek lisans ve doktora durumu ayrımı yapılarak sunulmuştur. Yapılan analiz sonucunda en çok tezin Maltepe Üniversitesinde yazıldığı, tezlerin en fazla 2019 yılında tamamlandığı, tezlerin yoğun olarak yüksek lisans programlarında, Türkçe dilinde, lojistik ana konu başlığında, vakıf üniversitelerinde, nicel yöntemler kullanılarak yazıldığı, örneklem olarak en çok işletme ve veri setinin tercih edildiği, veri toplama yöntemi olarak çoğunlukla anket yöntemine başvurulduğu ve analiz yönteminde sırasıyla frekans, korelasyon ve faktör analizinin uygulandığı tespit edilmiştir.
çalışma yüksek lisans tezinden üretilmiştir
In postgraduate education, which is a higher step of undergraduate education, both the knowledge and skills acquired in undergraduate education are developed and new knowledge and skills are gained. This situation increases the importance given to postgraduates in order to be able to specialize and become competent in any field of science. In addition to the postgraduate education, the theses written here also play an important role in revealing the developments in a branch of science. For this reason, the aim of this research is to examine the postgraduate theses written in the Departments of International Trade and Logistics and International Trade and Logistics Management in Turkey with the content analysis method and to present a general profile about these theses. The scope of the research consists of 380 theses written in the Departments of International Trade and Logistics and International Trade and Logistics Management obtained from the National Thesis Center of YÖK. The data obtained through these theses were digitized by the content analysis method. Findings are presented in frequency tables by making a distinction between frequency and percentage values, and master's and doctoral status. As a result of the analysis, the most theses were written at Maltepe University, the theses were completed in 2019 at the most, the theses were written intensively in master's programs, in Turkish, in the main topic of logistics, in foundation universities, using quantitative methods, by selecting business and data set as samples, It was determined that the survey method was mostly preferred as the data collection method and frequency, correlation and factor analysis were applied respectively in the analysis method.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Submission Date | March 8, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 25 Issue: 1 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).