Research Article
BibTex RIS Cite

NATO Üyelerinin %2’lik Savunma Harcama Hedefine Yakınsamasının Sınanması

Year 2022, Volume: 25 Issue: 2, 694 - 702, 30.11.2022
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1177073

Abstract

Soğuk savaş sonrası dönemde, varlığı tartışmalara konu olan NATO’ya olan ilgi, Rusya’nın son dönemdeki Gürcistan ve Ukrayna savaşları ile yeniden artmıştır. Yeni üye katılımlarının söz konusu olduğu bu dönemde, NATO’nun yetenekleri ve üye ülkelerin askeri harcamaları da tartışmaların ilgi odağını oluşturmaktadır. Kurulduğu günden bu yana özellikle Avrupalı üye ülkelerin askeri harcamaları, sürekli ABD tarafından eleştirilmektedir. 2014 Galler Zirvesi ile resmi bir hedef olarak ortaya konan %2’lik askeri harcama hedefi ile bu tartışmalar yeni bir noktaya ulaşmıştır. Üye ülkelerin GSYİH’nın %2’si kadar askeri harcama yapmasını öngören bu hedefe, acaba üye ülkelerin yakınsaması söz konusu mudur? Bu sorunun cevabını verebilmek için 2015-2021 yıllarına ilişkin veriler ile Stokastik Yakınsama Analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular 2021 yılında askeri harcama hedefini sağlayan ülkelerin dışında, İtalya, Norveç, Çekya, Bulgaristan, Hollanda, Danimarka, İspanya, Macaristan, Almanya ve Arnavutluk’ta %2’lik askeri harcama hedefine yakınsamaktadırlar. 2021 yılında %2’lik hedefin üzerinde yer alan ve analiz dışında kalan 10 ülke hesaba katıldığında, hedefi yakalayamayan ülkelerin %50’si, %2’lik hedefe yakınsamaktadırlar. Fakat son yıllardaki Rusya faktörüne rağmen NATO üyesi ülkelerin tamamında %2’lik hedefi yakalama gibi bir işaret olmaması da düşündürücüdür.

References

  • Alozious, J. (2022). NATO’s Two Percent Guideline: A Demand for Military Expenditure Perspective. Defence and Peace Economics, 33(4), 475-488.
  • Arvanitidis, P., Kollias, C. ve Anastasopoulos, K. (2014). Is There an International Convergence in Defence Burdens? Some Initial Findings. Peace Economics, Peace Science and Public Policy, 20(4), 611-620.
  • Birsel, H. (2012). Başlangıçtan Günümüze NATO Sorunsalı “Madalyonun İki Yüzü”, Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi, 25:109-124.
  • Blum, J. ve Potrafke, N. (2019). Does a Change of Government Influence Compliance with International Agreements? Empirical Evidence for the NATO Two Percent Target, IFO Working Papers, Almanya.
  • Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı, (2022). Stratejik İttifakın Güçlü Üyesi Türkiye, Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • Dünya Bankası, https://data.worldbank.org/indicator/MS.MIL.XPND.GD.ZS
  • Gezer, M. A. (2022). The Causality Relationship between Military Expenditure and GDP in 12 NATO Member Countries based on Per Capita Values. Sosyoekonomi, 30 (52) , 157-181.
  • Gül, M. (2015). Kuruluşundan 21. Yüzyıla: 1990’larda NATO’da Devamlılık ve Dönüşüm, Akademik İncelemeler Dergisi, 10(1):247-265.
  • Güri̇ş, S., Güriş, B. ve Tiraşoğlu, M. (2017). Do Military Expenditures Converge in NATO countries? Linear and Nonlinear Unit Root Test Evidence. Theoretical & Applied Economics, 24(2): 237-248.
  • Hou, N. ve Chen, B. (2013). Military Expenditure and Economic Growth in Developing Countries: Evidence From System GMM Estimates. Defence and Peace Economics, 24(3), 183-193.
  • Konat, G. (2021). Türkiye'de Askeri Harcama Yakınsaması: Fourier Birim Kök Testinden Kanıtlar. Düzce İktisat Dergisi, 2(1), 13-23.
  • Konat, G., Gökçe, M. ve Kızılkaya, F. (2019). AB Ülkelerinin Yakınsaması: SURADF ve SURKSS Birim Kök Testi. Ekoist: Journal of Econometrics and Statistics, (31) , 63-75.
  • Liu, T. Y., Su, C. W., Tao, R. ve Cong, H. (2019). Better is the Neighbor?. Defence and Peace Economics, 30(6), 706-718.
  • Lunn, S. ve Williams, N. (2017). NATO Defence Spending: The Irrationality of 2%, European Leadership Network Issue Brief: Defence Spending, European Leadership Network.
  • Polat, D. Ş. (2017). NATO ve Rusya Federasyonu’nun Yeni Mücadele Alanı: Karadeniz, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 5: 51-66
  • Pothier, F., ve Vershbow, A. (2017). NATO and Trump. Atlantic Council. Disponível em http://www. atlanticcouncil. org/images/publications/NATO_and_Trump_web_0523. pdf.
  • Saba, C. S., ve Ngepah, N. (2020). Convergence in Military Expenditure and Economic Growth in Africa and its Regional Economic Communities: Evidence From a Club Clustering Algorithm. Cogent Economics & Finance, 8(1), 1832344.
  • SIPRI, Stockholm International Peace Research Institute, https://milex.sipri.org/sipri
  • Sızan, B. (2022). Türk-Amerikan İlişkilerinin Kuruluş ve Gelişme Sürecine Bir Bakış (1947-1954), Anadolu Strateji Dergisi, 4(1):7-16.
  • Techau, J. (2015). The Politics of 2 Percent NATO and the Security Vacuum in Europe, Carnegie Europe, Belçika.
  • Ucler, G., ve Bulut, U. (2021). Re-examination of the Convergence in Military Expenditures across NATO Countries: Do Different Approximations in Modeling Structural Breaks Matter?. Applied Economics Journal, 28(1), 43-62.
  • Yazgan, Ş., Ceylan, R. ve Mollavelioğlu, M. Ş. (2018). Seçilmiş NATO Ülkelerinde Askeri Harcamaların Yakınsaması: Doğrusal Olmayan Birim Kök Testinden Kanıtlar. Akdeniz İİBF Dergisi, 18 (37), 118-132.
  • Yilanci, V., Eryüzlü, H., ve Hopoğlu, S. (2020). Convergence of Military Burdens in the MENA Region. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 17(66), 41-59.

Analyzing of NATO Members' Convergence to the 2% Defense Spending Target

Year 2022, Volume: 25 Issue: 2, 694 - 702, 30.11.2022
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1177073

Abstract

Interest in NATO, whose existence has been the subject of debate in the post-Cold War era, has increased again with Russia's recent wars with Georgia and Ukraine. In this period when new member accessions are in question, NATO's capabilities and military expenditures of member countries are also the focus of discussion. Since its establishment, the military expenditures of especially European member countries have been constantly criticized by the USA. With the 2% military spending target set as an official target by the 2014 Wales summit, these discussions have reached a new point. Is it possible for member states to converge to this target, which envisages that member states will spend 2% of their GDP on military? In order to answer this question, stochastic convergence analysis was carried out with the data for the years 2015-2021. The findings show that Italy, Norway, Czechia, Bulgaria, Netherlands, Denmark, Spain, Hungary, Germany and Albania converge to the 2% military expenditure target, except for the countries that meet the military expenditure target in 2021. When the 10 countries that are above the 2% target in 2021 and are excluded from the analysis are taken into account, 50% of the countries that did not reach the target converge to the 2% target. However, despite the Russia factor in recent years, it is also thought-provoking that there is no sign of reaching the 2% target in all NATO member countries.

References

  • Alozious, J. (2022). NATO’s Two Percent Guideline: A Demand for Military Expenditure Perspective. Defence and Peace Economics, 33(4), 475-488.
  • Arvanitidis, P., Kollias, C. ve Anastasopoulos, K. (2014). Is There an International Convergence in Defence Burdens? Some Initial Findings. Peace Economics, Peace Science and Public Policy, 20(4), 611-620.
  • Birsel, H. (2012). Başlangıçtan Günümüze NATO Sorunsalı “Madalyonun İki Yüzü”, Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi, 25:109-124.
  • Blum, J. ve Potrafke, N. (2019). Does a Change of Government Influence Compliance with International Agreements? Empirical Evidence for the NATO Two Percent Target, IFO Working Papers, Almanya.
  • Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı, (2022). Stratejik İttifakın Güçlü Üyesi Türkiye, Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı Yayınları, Ankara.
  • Dünya Bankası, https://data.worldbank.org/indicator/MS.MIL.XPND.GD.ZS
  • Gezer, M. A. (2022). The Causality Relationship between Military Expenditure and GDP in 12 NATO Member Countries based on Per Capita Values. Sosyoekonomi, 30 (52) , 157-181.
  • Gül, M. (2015). Kuruluşundan 21. Yüzyıla: 1990’larda NATO’da Devamlılık ve Dönüşüm, Akademik İncelemeler Dergisi, 10(1):247-265.
  • Güri̇ş, S., Güriş, B. ve Tiraşoğlu, M. (2017). Do Military Expenditures Converge in NATO countries? Linear and Nonlinear Unit Root Test Evidence. Theoretical & Applied Economics, 24(2): 237-248.
  • Hou, N. ve Chen, B. (2013). Military Expenditure and Economic Growth in Developing Countries: Evidence From System GMM Estimates. Defence and Peace Economics, 24(3), 183-193.
  • Konat, G. (2021). Türkiye'de Askeri Harcama Yakınsaması: Fourier Birim Kök Testinden Kanıtlar. Düzce İktisat Dergisi, 2(1), 13-23.
  • Konat, G., Gökçe, M. ve Kızılkaya, F. (2019). AB Ülkelerinin Yakınsaması: SURADF ve SURKSS Birim Kök Testi. Ekoist: Journal of Econometrics and Statistics, (31) , 63-75.
  • Liu, T. Y., Su, C. W., Tao, R. ve Cong, H. (2019). Better is the Neighbor?. Defence and Peace Economics, 30(6), 706-718.
  • Lunn, S. ve Williams, N. (2017). NATO Defence Spending: The Irrationality of 2%, European Leadership Network Issue Brief: Defence Spending, European Leadership Network.
  • Polat, D. Ş. (2017). NATO ve Rusya Federasyonu’nun Yeni Mücadele Alanı: Karadeniz, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 5: 51-66
  • Pothier, F., ve Vershbow, A. (2017). NATO and Trump. Atlantic Council. Disponível em http://www. atlanticcouncil. org/images/publications/NATO_and_Trump_web_0523. pdf.
  • Saba, C. S., ve Ngepah, N. (2020). Convergence in Military Expenditure and Economic Growth in Africa and its Regional Economic Communities: Evidence From a Club Clustering Algorithm. Cogent Economics & Finance, 8(1), 1832344.
  • SIPRI, Stockholm International Peace Research Institute, https://milex.sipri.org/sipri
  • Sızan, B. (2022). Türk-Amerikan İlişkilerinin Kuruluş ve Gelişme Sürecine Bir Bakış (1947-1954), Anadolu Strateji Dergisi, 4(1):7-16.
  • Techau, J. (2015). The Politics of 2 Percent NATO and the Security Vacuum in Europe, Carnegie Europe, Belçika.
  • Ucler, G., ve Bulut, U. (2021). Re-examination of the Convergence in Military Expenditures across NATO Countries: Do Different Approximations in Modeling Structural Breaks Matter?. Applied Economics Journal, 28(1), 43-62.
  • Yazgan, Ş., Ceylan, R. ve Mollavelioğlu, M. Ş. (2018). Seçilmiş NATO Ülkelerinde Askeri Harcamaların Yakınsaması: Doğrusal Olmayan Birim Kök Testinden Kanıtlar. Akdeniz İİBF Dergisi, 18 (37), 118-132.
  • Yilanci, V., Eryüzlü, H., ve Hopoğlu, S. (2020). Convergence of Military Burdens in the MENA Region. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 17(66), 41-59.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original Research Articles
Authors

Hüseyin Önder 0000-0002-3779-1067

Publication Date November 30, 2022
Submission Date September 19, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Önder, H. (2022). NATO Üyelerinin %2’lik Savunma Harcama Hedefine Yakınsamasının Sınanması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 25(2), 694-702. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.1177073

Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).