Bu çalışmada, Grille & Kauffeld (2015) tarafından geliştirilen ölçeğin, zümre içi dağıtımcı liderlik algısını ortaya koymak için Türkçeye uyarlanarak geçerliliğinin ve güvenirliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında 382 öğretmenden veri toplanılmıştır. Uyarlaması yapılan Zümre İçi Dağıtımcı Liderlik Ölçeğinin yapı geçerliliği için önce açımlayıcı faktör analizi, sonrasında ise doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Veriler, açımlayıcı faktör analizine göre incelenirken varimax döndürme yönteminden faydalanılmış ve maddelerin ihtiyaç duyulan ölçütleri karşıladığı görülmüştür. Ölçekteki maddelerin “Motivasyon”, “İş Birliği” ve “Mesleki Bağlantı” olmak üzere üç faktör altında toplandığı tespit edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ortaya çıkan üç faktörlü yapı, doğrulayıcı faktör analizi ile sınanmıştır. Analizler sonucunda elde edilen ölçeğin Motivasyon alt boyutunun Cronbach-Alfa Katsayısı .901 ve McDonald's ω değeri .901, İş Birliği alt boyutunun Cronbach-Alfa Katsayısı .844 ve McDonald's ω değeri .845, Mesleki Bağlantı alt boyutunun Cronbach-Alfa Katsayısı .817 ve McDonald's ω değeri .821 hesaplanmıştır. Ölçeğin Cronbach-Alfa Katsayısı .929 ve McDonald's ω değeri .935’tir. Bu sonuçlara göre ölçme aracının geçerli ve güvenilir olduğu söylenebilir.
In this study, it was aimed to examine the validity and reliability of the scale developed by Grille & Kauffeld (2015) by adapting it into Turkish to reveal the perception of distributive leadership in the classroom. Within the scope of the study, data were collected from 382 teachers. For the construct validity of the adapted Distributive Leadership Scale within the Department, first exploratory factor analysis and then confirmatory factor analysis were conducted. While examining the data according to the exploratory factor analysis, varimax rotation method was used and it was seen that the items met the required criteria. It was determined that the items in the scale were grouped under three factors: “Motivation”, “Collaboration” and “Professional Connection”. The three-factor structure that emerged as a result of the exploratory factor analysis was tested with confirmatory factor analysis. As a result of the analyses, Cronbach's Alpha Coefficient of the Motivation sub-dimension of the scale was .901 and McDonald's ω value was .901, Cronbach's Alpha Coefficient of the Cooperation sub-dimension was .844 and McDonald's ω value was .845, Cronbach's Alpha Coefficient of the Professional Connection sub-dimension was .817 and McDonald's ω value was .821. The Cronbach-Alpha Coefficient of the scale is .929 and McDonald's ω value is .935. According to these results, it can be said that the measurement tool is valid and reliable.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Cross-Cultural Scale Adaptation, Education Management |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | May 9, 2025 |
| Publication Date | October 30, 2025 |
| Submission Date | February 25, 2025 |
| Acceptance Date | March 27, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 1 |
SEBED is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).