A sum of 707 terracotta figurines were discovered inside the architectural texture related to the foundations of the theatre building during the 2011 excavations that were carried out at the northern slopes of Klazomenai Karantina Island. The largest group of figurines is represented with 160 dressed women figurines seated on a stool. Although there are typological differences in the representation of the dress and posture it is known that the seated woman figurines were reproduced from a prototype for special purposes. Parallels of the figurines were discovered at Southern Italy, the Menon’s Cistern in the agora of Athens and in Anatolia at Pergamon Mermurtkale. Especially the Pergamon Mermurtkale sample which was discovered inside Kybele sanctuary suggests that Karantina Island southern slope samples might be related to the cult of the goddess. G.P. Oikonomos who carried out the earliest systematic excavations at Karantina Island comments on the existence of an Athena Polias temple, the stylobate remains of which were preserved, on the southwest of the island. Moreover, the existence of abundant seated goddess figurines dated to the Hellenistic period among the votive figurines discovered during the excavations at the site. C.G. Simon, in his detailed study of the Ionian cultures, asserts that since the Hellenistic seated goddess figurines which were discovered during the excavations carried out by G.P. Oikonomos were not encountered inside the Athena Polias sanctuary they might be related to the cults of Kybele or Demeter. This study aims to introduce the seated dressed woman figurines discovered at the northern slope of Klazomenai Karantina Island and investigates the existence of a probable relationship of these figurines with the cults of Kybele and Demeter as mentioned by C.G. Simon
Klazomenai Karantina Island Hellenistic Period dressed women figurines seated on a stool Kybele Demeter.
Klazomenai Karantina Adası Kuzey yamacında 2011 kazı sezonunda yürütülen kazı çalışmaları sırasında tiyatronun temel yapısıyla ilişkili mimari doku içerisinde toplam 707 adet pişmiş toprak figürin ele geçmiştir. Söz konusu figürinler içinde en kalabalık grubu 160 adet örnek ile tabure üzerinde oturan giyimli kadın figürinleri oluşturur. Figürinlerin tamamında kıyafet ve duruşun aynı olması, en erken örneği MÖ 4. yy’a tarihlendirilen oturan kadın figürinlerinin Hellenistik Dönem boyunca değişim göstermeksizin üretildiğini işaret etmektedir. Klazomenai buluntusu figürinlerin benzer örnekleri Güney İtalya, Atina Agorasında bulunan Menon Sarnıcı ve Anadolu’da Pergamon Mermurtkale’den ele geçmektedir. Özellikle Pergamon Mermurtkale örneğinin Kybele Kutsal Alanı’ndan bulunması, Klazomenai’da ele geçen Karantina Adası kuzey yamacı örneklerinin de kadın tanrı kültü ile ilişkili olabileceği düşündürmektedir. Klazomenai’daki ilk sistemli kazıları yapan G.P. Oikonomos, adanın kuzey batısında stylobat izleri korunan bir Athena Polias Tapınağı’ndan söz etmektedir. Ayrıca bu alanda yürüttüğü kazılar sırasında ele geçen adak figürinleri arasında Hellenistik döneme tarihlenen çok sayıda oturan tanrıça ? figürinin varlığından bahseder. C.G. Simon, Ionia kültlerini ele aldığı detaylı çalışmasında Oikonomos tarafından yapılan kazılar sırasında ele geçen Helllenistik Dönem’e tarihlendirilen oturan tanrıça figürinlerini ele almaktadır. Bu çalışmada söz konusu figürinlerin Ionia’da yer alan Athena Polias’a adanmış kutsal alanlarda görülmediğinden hareketle Kybele veya Demeter kültleri ile ilişkili olabileceklerini öne sürmektedir. Çalışmamızda Klazomenai Karantina Adası kuzey yamacından ele geçen oturan giyimli kadın figürinlerinin bilim dünyasına tanıtılarak Klazomenai’da tespit edilen oturan giyimli kadın figürinlerinin C.G. Simon’un da belirttiği gibi Kybele ve Demeter kültleri ile arasında bir bağlantı olup olmadığı sorusu tartışılmaktadır.
Klazomenai Karantina Adası Hellenistik Dönem oturan giyimli kadın figürinleri Kybele Demeter.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 6 |