Tasavvufun, âdâb ve erkânı önceleyen kâl boyutu olduğu gibi bizzat deneyimi ve uygulamayı esas alan hâl yönü de bulunmaktadır. Tasavvufî kültürün tarihsel sürecine bakıldığında hâl/pratik boyutunun kâl/teorik yönünden önce gelişme kaydettiği ve yaşanmışlık neticesi ortaya çıkan tecrübenin zamanla teorik altyapıyı oluşturduğu görülmektedir. Sûfiler, geçmiş meşâyihin deneyimlerinden neş’et eden tasavvufî âdâb ve erkânı zâviyelerde görmek, dinlemek ve bizzat yaşamak sûretiyle ikmâl etmişler ve kâmil insan olma yolunda çaba sarf etmişlerdir. Bu noktada bir eğitim merkezi olarak zâviyeler, mürîdlerin ahlâken yetiştirildiği, mürşîdlerin irşat için hazırlandığı mekânlar olmanın yanı sıra bünyelerinde gerçekleşen günlük faaliyetlerle de toplumsal ve kültürel hayata etkide bulunmuşlardır. Bu çalışmada, sûfîler tarafından aynı zamanda dinî bir vecibe olarak algılanan misafir ağırlamak ve ikramda bulunmak kültürü üzerinden zaviyelerdeki gündelik hayat ve bu bağlamda gelişen âdâb ve erkân ele alınacaktır. Zâviyelerde misafir ağırlamanın ve sofra düzmenin erkân ve usûlleri kadar ikram edilen gıda ve yiyeceklerin çeşitliliği de dikkat çekici olmuştur. Mecazî bir anlatımla ya da alaylı yakıştırmalarla üretilen gıda ve yemek isimleri de geniş sûfî tahayyülünü ve kavramlaştırma gücünü gösteren bir işaret olarak yorumlanmıştır.
Sufism has a kâl (theoretical) dimension, which emphasizes etiquette and formal principles (âdâb and erkân), and a ḥâl (practical)dimension, which is based on direct experience and application. When we look at the historical process of Sufi culture, it is seen that the ḥāl /practical dimension developed before the kâl/theoretical aspect, and the experience that emerged as a result of lived experience forms the theoretical infrastructure over time. Sufis completed their Sufi etiquette and manners, which emerged from the experiences of earlier mashayikh (spiritual masters), by observing, listening and personally living in the zawiyas, and made efforts to become perfect human beings. At this point zawiyas, as a center of education, were not only places where disciples were raised morally and guides (murshids) were prepared for spiritual leadership (irshad), but they also influenced social and cultural life through the daily activities conducted within their walls. In this study, through the culture of hosting and offering hospitality to guests, which was also perceived as a religious duty by the Sufis, the daily life in the zawiyas and the etiquette and customs that developed in this context will be discussed. The variety of food served in the zawiyas was as remarkable as the manners and customs of hosting guests and setting the table. The names of foods and dishes produced with metaphorical expressions or ironic attributions have also been interpreted as a sign of the Sufis' broad imagination and conceptualization power.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Political and Civilization History of Islam |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | August 6, 2025 |
| Acceptance Date | October 30, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: Özel Sayı |