The main purpose of this research is
to determine the academic loafing tendencies of the lecturers, to reveal the
factors causing the loafing and to explain the solutions. The research was
conducted in the academic year of 2018-2019 with the participation of 10
lecturers working in the School of Foreign Languages of a public university in
the Aegean Region. The research strategy is based on the phenomenological
pattern of qualitative research methods. The study group was selected by
outlier sampling method. Semi-constructive interviews lasted at least 8 minutes
and at most 16 minutes. Descriptive analysis was used in the analysis of the
obtained data. The following codes were acquired as a result of lecturers’
description of academic loafing: late arrival in the class, low motivation, not
following the latest literature, not having academic publishing. According to
the lecturers, the reasons for academic loafing were being unwilling and having
low academic success in terms of students; characteristics, fatigue, being
influenced by colleagues, financial problems, lack of experience, job burnout
in terms of lecturers; administrative pressure, communication problems, weak
supervision, insufficient observation, cumbersome bureaucracy and not being
motivational in terms of the administration; disbelief in the job, work
overload, misconception of duties in terms of the profession. Lecturers’
proposed solutions for academic loafing were as follows: on macro-level, were
firing lecturers who show academic loafing behaviours, adopting performance
evaluation approach in Higher Education Laws no 657 and 2547, improving
financial conditions, in-service training, taking measures to increase
motivation; on micro-level, strong administrative discipline, using penalty in
case of need, organizing social activities, developing institutional goals and
team awareness.
Bu
araştırmanın temel amacı, öğretim
görevlilerinin akademik kaytarma eğilimlerini belirlemek, kaytarmaya neden olan
faktörleri ortaya koymak ve buna yönelik çözüm önerilerini açıklamaktır. Araştırma
2018-2019 akademik yılında Ege Bölgesi’nde bir devlet üniversitesinin Yabancı
Diller Yüksekokulu’nda görev yapan 10 öğretim görevlisinin katılımıyla
yürütülmüştür. Araştırma stratejisi, nitel araştırma yöntemlerinden
fenomenoloji (olgu bilim) desenine dayanmaktadır. Çalışma grubu aykırı (uç)
örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Görüşmeler en az 8 dakika ve en çok 16 dakika
sürmüştür. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Öğretim görevlileri akademik kaytarmayı
tanımlarken derse geç girme, düşük
motivasyona sahip olma, güncel alan yazını takip etmeme, akademik yayın yapmama
kodlarına ulaşılmıştır. Öğretim
görevlileri akademik kaytarmanın nedenlerini öğrenciler açısından isteksiz olma
ve düşük akademik başarı gösterme; öğretim görevlileri açısından karakter
özelliği, yorgunluk, arkadaşlardan etkilenme, ekonomik sorunlar, deneyim
eksikliği, mesleki tükenmişlik; yönetim açısından baskıcı idare tutumu,
iletişim problemleri, zayıf denetim, yetersiz gözlem, hantal bürokrasi ve
motivasyon artırmama; görev açısından ise işe inanmama, ders yükü fazlalığı,
memur anlayışı şeklinde belirtmişlerdir. Öğretim görevlilerinin akademik
kaytarmaya yönelik çözüm önerileri makro düzeyde; kaytarma davranışı gösteren
öğretim görevlilerinin işten çıkarılması, 657 ve 2547 sayılı kanunlarında
performans değerlendirme yaklaşımının benimsenmesi, ekonomik koşulların
iyileştirilmesi, hizmet içi eğitim, motivasyon artırıcı önlemlerin alınması
şeklindeyken mikro düzeyde çözüm önerileri ise sert idari disiplinin olması,
gerektiğinde ceza verilmesi, sosyal etkinlik düzenlenmesi, kurumsal reel
hedefler oluşturulması ve takım olma bilincinin geliştirilmesi şeklindedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |