Research Article
BibTex RIS Cite

ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME : BİBLİYOMETRİK BİR ANALİZ

Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 25, 15.06.2022
https://doi.org/10.31798/ses.1068633

Abstract

Bu çalışmanın amacı, araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme alanında 1990-2019 yılları Scopus veri tabanında yer alan 618 makaleyi bibliyometrik analiz yöntemiyle incelemektir. Bu kapsamda, Scopus veri tabanlarında “inquiry-based learning (araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme)” anahtar kavramı kullanılarak ilgili tüm veriler Scopus veri tabanından alınarak, R-Studio programıyla çeşitli analizler gerçekleştirilmiş ve çalışmalara ait tüm bibliyometrik verilere ulaşılmıştır. Analizler sonucunda sınırları belirtilen yıllara ilişkin makale sayısı, yıllık ortalama alıntı sayısı, bu konuda en çok yayın yapan dergiler ile öne çıkan yazarlar, yazarların atıf patlama değerleri, sorumlu yazarların ülkeleri ve iş birliği durumları, en çok atıf alan makaleler, kelime bulutu ve kelime ağacı yapıları ayrıca ortak atıf ve iş birliği ağları alt başlıklarında incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre konu alanına yönelik olarak ilginin 2009 yılından sonra arttığı söylenebilir. Konu alanına yönelik olarak makalelerin en fazla PRIMUS isimli dergide yayınlanmış olduğu ve en fazla çalışma yapan yazarların ise B. Panijpan ve P. Ruenwongsa olduğu belirlenmiştir. En fazla atıf alan çalışma 2006 yılında Schraw, Crippen ve Hartley tarafından yazılan makale olduğu tespit edilmiştir. Yazılan makalelerde iş birliğine en açık ülkelerin Almanya ve Finlandiya olduğu ayrıca çalışmaların özet ve anahtar kelime analizlerinde ise en çok kullanılan kelimelerin “education (eğitim)” ve “learning (öğrenme)” ve “students (öğrenci)” olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar ışığında bu çalışmanın araştırma sorgulamaya dayalı öğrenme konusuna odaklanmış araştırmacılara yol göstereceğine inanılmaktadır.

References

  • Al, U., Soydal, İ. ve Yalçın, H. (2010). Bibliyometrik Özellikleri Açısından Bilig’in Değerlendirilmesi. Bilig, Güz, 55: 1-20.
  • Al, U., ve Tonta, Y. (2004). Atıf analizi: Hacettepe Üniversitesi Kütüphanecilik Bölümü tezlerinde atıf yapılan kaynaklar. Bilgi Dünyası, 5(1), 19-47.
  • Al, U. (2008). Türkiye'nin bilimsel yayın politikası: Atıf dizinlerine dayalı bibliyometrik bir yaklaşım. Doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aria, M., & Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis, Journal of Informetrics, 11(4), 959–75.
  • Assaraf, O. B. Z., & Orion, N. (2010). System thinking skills at the elementary school level. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 47(5), 540-563.
  • Atar, H. Y., & Atar, B. (2012). Investigating the multilevel effects of several variables on Turkish students’ science achievements on TIMSS. Journal of Baltic Science Education, 11(2), 115-126.
  • Bayram, Z. (2015). Öğretmen adaylarının rehberli sorgulamaya dayalı fen etkinlikleri tasarlarken karşılaştıkları zorlukların incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 15-29.
  • Bellis De, N. (2009). Bibliometrics and citation analysis: from the science citation index to cybermetrics. Scarecrow press.
  • Borgman, C. L., & Furner, J. (2002). Scholarly communication and bibliometrics. Annual review of information science and technology, 36(1), 2-72.
  • Broadus, R. (1987). Toward a definition of “bibliometrics”. Scientometrics, 12(5-6), 373-379.
  • Bruder, R., & Prescott, A. (2013). Research evidence on the benefits of IBL. ZDM, 45(6), 811-822.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Scientific research methods. Ankara.
  • Cords, N., Fischer, R., Euler, M., & Prasad, A. (2012). Teaching optics with an intra-curricular kit designed for inquiry-based learning. Physics Education, 47(1), 69.
  • Duban, N. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinin sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımına göre işlenmesi: Bir eylem araştırması (Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir).
  • Ecevit, T., & Kaptan, F. (2019). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Argümantasyon Destekli Araştırma Sorgulamaya Dayalı Öğretim Yeterliklerinin Geliştirilmesi. Ilkogretim Online, 18(4).
  • Erdem, E., Alkan, F., Korkmaz, H., Seçken, N., Temel, S., Bayram, Z., ... & Zan, B. U. (2015). The effect of inquiry-based laboratory application on thinking styles of students. Anthropologist, 20(1-2), 369-376.
  • Feyzioğlu, B. (2019). The role of inquiry-based self-efficacy, achievement goal orientation, and learning strategies on secondary-school students’ inquiry skills. Research in Science & Technological Education, 37(3), 366-392.
  • Feyzioglu, B. (2019). Examination of Laboratory Perceptions of Pre-Service Science Teachers with Different Goal Orientations on Inquiry-Based Analytical Chemistry Courses: A Case Study. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 7(3), 281-310.
  • Güzeller, C. O., & Çeliker, N. (2017). Gastronomy from past to today: A bibliometrical analysis. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 88-102.
  • Huang, Y.L., Ho, Y.S., & Chuang, K.Y. (2006). Bibliometric analysis of nursing research in Taiwan 1991–2004. Journal of Nursing Research, 14, 75–81.
  • Kapanadze, M., Bolte, C., Schneider, V., & Slovinsky, E. (2015). Enhancing science teachers’ continuous professional development in the field of inquiry- based science education. Journal of Baltic Science Education, 14(2), 254-266.
  • Kaya, G., & Yilmaz, S. (2016). The Impact of Open Inquiry Based Learning on Students' Achievement and Development of Science Process Skills. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 31(2), 300-318.
  • Kogan, M., & Laursen, S. L. (2014). Assessing long-term effects of inquiry-based learning: A case study from college mathematics. Innovative higher Education, 39(3), 183-199.
  • Kurtuluş, M. A., & Tatar, N. (2021) An Analysis of Scientific Articles on Science Misconceptions: A Bibliometric Research. Elementary Education Online, 20(1), 192-207.
  • Kurtuluş, M. A., & Tatar, N. (2021). A bibliometrical analysis of the articles on environmental education published between 1973 and 2019. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 7(3), 243-258. https://doi.org/10.21891/jeseh.960169.
  • Kurtuluş, M. A., & Bilen, K. A bibliometric analysis on nature of science: a review of the research between 1986-2019. Scientific Educational Studies, 5(1), 47-65.
  • Laursen, S. L., Hassi, M. L., Kogan, M., & Weston, T. J. (2014). Benefits for women and men of inquiry-based learning in college mathematics: A multi-institution study. Journal for Research in Mathematics Education, 45(4), 406-418.
  • Lim, B. R. (2001). Guidelines for designing inquiry-based learning on the Web: Online professional development of educators (pp. 1-272). Indiana University.
  • Love, B., Hodge, A., Grandgenett, N., & Swift, A. W. (2014). Student learning and perceptions in a flipped linear algebra course. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 45(3), 317-324.
  • Markovics, G. (1990). The “Involvement” Component in Teaching Earth Science. Journal of Geological Education, 38(5), 456-457.
  • Maaß, K., & Artigue, M. (2013). Implementation of inquiry-based learning in day-to-day teaching: a synthesis. ZDM, 45(6), 779-795.
  • Maaß, K., & Doorman, M. (2013). A model for a widespread implementation of inquiry-based learning. ZDM, 45(6), 887-899.
  • McBurney, M. K., & Novak, P. L. (2002, September). What is bibliometrics and why should you care. In Proceedings. IEEE international professional communication conference (pp. 108-114). IEEE.
  • MEB. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Osareh, F. (1996). Bibliometrics, citation analysis and co-citation analysis: A review of literature I. Libri, 46(3), 149-158.
  • Özgür, S. D., & Yılmaz, A. (2017). The Effect of Inquiry-Based Learning on Gifted and Talented Students' Understanding of Acids-Bases Concepts and Motivation. Journal of Baltic Science Education, 16(6), 994-1008.
  • Potter, W. G. (1981). Lotka's law revisited. Library Trends, 30 (1) (1981) 21-39.
  • Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics. Journal of documentation, 25(4), 348-349.
  • Pritchard, A. (1972). Bibliometrics and information transfer. Research in Librarianship, 4, 37-46.
  • Schraw, G., Crippen, K. J., & Hartley, K. (2006). Promoting self-regulation in science education: Metacognition as part of a broader perspective on learning. Research in Science Education, 36(1-2), 111-139.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim, Öğrenme Ve Öğretim; Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Sengupta, I. N. (1992). Bibliometrics, informetrics, scientometrics and librametrics: an overview. Libri, 42(2), 75.
  • Taner, M. S., Kurtulus, M.A. & Bilen, K. (2021). A Bibliometric Research on Astronomy Education in Turkey and The Worldwide. Turkish Journal of Teacher Education, 10(1), 23-39.
  • Yavan, N. (2005). SCI ve SSCI bağlamında Türkiye’nin coğrafya biliminde uluslararası yayın performansının karşılaştırmalı analizi: 1945-2005. Coğrafi Bilimler Dergisi, 3(1), 27-55.
  • Zan, B. U. (2012). Türkiye'de bilim dallarında karşılaştırmalı bibliyometrik analiz çalışması. Doktora tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 1, 1 - 25, 15.06.2022
https://doi.org/10.31798/ses.1068633

Abstract

References

  • Al, U., Soydal, İ. ve Yalçın, H. (2010). Bibliyometrik Özellikleri Açısından Bilig’in Değerlendirilmesi. Bilig, Güz, 55: 1-20.
  • Al, U., ve Tonta, Y. (2004). Atıf analizi: Hacettepe Üniversitesi Kütüphanecilik Bölümü tezlerinde atıf yapılan kaynaklar. Bilgi Dünyası, 5(1), 19-47.
  • Al, U. (2008). Türkiye'nin bilimsel yayın politikası: Atıf dizinlerine dayalı bibliyometrik bir yaklaşım. Doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aria, M., & Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis, Journal of Informetrics, 11(4), 959–75.
  • Assaraf, O. B. Z., & Orion, N. (2010). System thinking skills at the elementary school level. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 47(5), 540-563.
  • Atar, H. Y., & Atar, B. (2012). Investigating the multilevel effects of several variables on Turkish students’ science achievements on TIMSS. Journal of Baltic Science Education, 11(2), 115-126.
  • Bayram, Z. (2015). Öğretmen adaylarının rehberli sorgulamaya dayalı fen etkinlikleri tasarlarken karşılaştıkları zorlukların incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 15-29.
  • Bellis De, N. (2009). Bibliometrics and citation analysis: from the science citation index to cybermetrics. Scarecrow press.
  • Borgman, C. L., & Furner, J. (2002). Scholarly communication and bibliometrics. Annual review of information science and technology, 36(1), 2-72.
  • Broadus, R. (1987). Toward a definition of “bibliometrics”. Scientometrics, 12(5-6), 373-379.
  • Bruder, R., & Prescott, A. (2013). Research evidence on the benefits of IBL. ZDM, 45(6), 811-822.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Scientific research methods. Ankara.
  • Cords, N., Fischer, R., Euler, M., & Prasad, A. (2012). Teaching optics with an intra-curricular kit designed for inquiry-based learning. Physics Education, 47(1), 69.
  • Duban, N. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinin sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımına göre işlenmesi: Bir eylem araştırması (Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir).
  • Ecevit, T., & Kaptan, F. (2019). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Argümantasyon Destekli Araştırma Sorgulamaya Dayalı Öğretim Yeterliklerinin Geliştirilmesi. Ilkogretim Online, 18(4).
  • Erdem, E., Alkan, F., Korkmaz, H., Seçken, N., Temel, S., Bayram, Z., ... & Zan, B. U. (2015). The effect of inquiry-based laboratory application on thinking styles of students. Anthropologist, 20(1-2), 369-376.
  • Feyzioğlu, B. (2019). The role of inquiry-based self-efficacy, achievement goal orientation, and learning strategies on secondary-school students’ inquiry skills. Research in Science & Technological Education, 37(3), 366-392.
  • Feyzioglu, B. (2019). Examination of Laboratory Perceptions of Pre-Service Science Teachers with Different Goal Orientations on Inquiry-Based Analytical Chemistry Courses: A Case Study. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 7(3), 281-310.
  • Güzeller, C. O., & Çeliker, N. (2017). Gastronomy from past to today: A bibliometrical analysis. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 88-102.
  • Huang, Y.L., Ho, Y.S., & Chuang, K.Y. (2006). Bibliometric analysis of nursing research in Taiwan 1991–2004. Journal of Nursing Research, 14, 75–81.
  • Kapanadze, M., Bolte, C., Schneider, V., & Slovinsky, E. (2015). Enhancing science teachers’ continuous professional development in the field of inquiry- based science education. Journal of Baltic Science Education, 14(2), 254-266.
  • Kaya, G., & Yilmaz, S. (2016). The Impact of Open Inquiry Based Learning on Students' Achievement and Development of Science Process Skills. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 31(2), 300-318.
  • Kogan, M., & Laursen, S. L. (2014). Assessing long-term effects of inquiry-based learning: A case study from college mathematics. Innovative higher Education, 39(3), 183-199.
  • Kurtuluş, M. A., & Tatar, N. (2021) An Analysis of Scientific Articles on Science Misconceptions: A Bibliometric Research. Elementary Education Online, 20(1), 192-207.
  • Kurtuluş, M. A., & Tatar, N. (2021). A bibliometrical analysis of the articles on environmental education published between 1973 and 2019. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 7(3), 243-258. https://doi.org/10.21891/jeseh.960169.
  • Kurtuluş, M. A., & Bilen, K. A bibliometric analysis on nature of science: a review of the research between 1986-2019. Scientific Educational Studies, 5(1), 47-65.
  • Laursen, S. L., Hassi, M. L., Kogan, M., & Weston, T. J. (2014). Benefits for women and men of inquiry-based learning in college mathematics: A multi-institution study. Journal for Research in Mathematics Education, 45(4), 406-418.
  • Lim, B. R. (2001). Guidelines for designing inquiry-based learning on the Web: Online professional development of educators (pp. 1-272). Indiana University.
  • Love, B., Hodge, A., Grandgenett, N., & Swift, A. W. (2014). Student learning and perceptions in a flipped linear algebra course. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 45(3), 317-324.
  • Markovics, G. (1990). The “Involvement” Component in Teaching Earth Science. Journal of Geological Education, 38(5), 456-457.
  • Maaß, K., & Artigue, M. (2013). Implementation of inquiry-based learning in day-to-day teaching: a synthesis. ZDM, 45(6), 779-795.
  • Maaß, K., & Doorman, M. (2013). A model for a widespread implementation of inquiry-based learning. ZDM, 45(6), 887-899.
  • McBurney, M. K., & Novak, P. L. (2002, September). What is bibliometrics and why should you care. In Proceedings. IEEE international professional communication conference (pp. 108-114). IEEE.
  • MEB. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Osareh, F. (1996). Bibliometrics, citation analysis and co-citation analysis: A review of literature I. Libri, 46(3), 149-158.
  • Özgür, S. D., & Yılmaz, A. (2017). The Effect of Inquiry-Based Learning on Gifted and Talented Students' Understanding of Acids-Bases Concepts and Motivation. Journal of Baltic Science Education, 16(6), 994-1008.
  • Potter, W. G. (1981). Lotka's law revisited. Library Trends, 30 (1) (1981) 21-39.
  • Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics. Journal of documentation, 25(4), 348-349.
  • Pritchard, A. (1972). Bibliometrics and information transfer. Research in Librarianship, 4, 37-46.
  • Schraw, G., Crippen, K. J., & Hartley, K. (2006). Promoting self-regulation in science education: Metacognition as part of a broader perspective on learning. Research in Science Education, 36(1-2), 111-139.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim, Öğrenme Ve Öğretim; Kuramdan Uygulamaya. Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Sengupta, I. N. (1992). Bibliometrics, informetrics, scientometrics and librametrics: an overview. Libri, 42(2), 75.
  • Taner, M. S., Kurtulus, M.A. & Bilen, K. (2021). A Bibliometric Research on Astronomy Education in Turkey and The Worldwide. Turkish Journal of Teacher Education, 10(1), 23-39.
  • Yavan, N. (2005). SCI ve SSCI bağlamında Türkiye’nin coğrafya biliminde uluslararası yayın performansının karşılaştırmalı analizi: 1945-2005. Coğrafi Bilimler Dergisi, 3(1), 27-55.
  • Zan, B. U. (2012). Türkiye'de bilim dallarında karşılaştırmalı bibliyometrik analiz çalışması. Doktora tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Seher Aslancı 0000-0002-5749-0958

Publication Date June 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Aslancı, S. (2022). ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME : BİBLİYOMETRİK BİR ANALİZ. Scientific Educational Studies, 6(1), 1-25. https://doi.org/10.31798/ses.1068633