Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF EDUCATIONAL GAMES ON THE READING MOTIVATION OF FIRST GRADE STUDENTS IN FIRST READING AND WRITING TEACHING

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 187 - 207, 29.12.2023
https://doi.org/10.31798/ses.1387349

Öz

Kaynakça

  • Atkinson, E. S. (2000). An ınvestigation into the relationship between teacher 78 motivation and pupil motivation. Educational Psychology, 20(1), 45 -57.
  • Babayiğit, Ö. ve Gültekin, M. (2019). İlk okuma yazma öğretiminde oyunla öğretim yöntemi uygulamaları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 450-483.
  • Bağcı, E. (2011). İlköğretim 1., 2. ve 3. sınıf Türkçe dersi öğretmen kılavuz kitaplarında yer verilen eğitsel oyun etkinliklerinin incelenmesi ve alternatif etkinlik önerileri. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Prof. Dr. Mahmut Kaplan Armağan Sayısı, 9 (2), 487-497.
  • Başaran, M. ve Kılınçarslan, R. (2021). Uzaktan eğitimle ilkokuma yazma öğretiminde Web 2.0 araçlarıyla tasarlanan oyunların etkililiği. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(1), 186-199.
  • Bektaş, E. (2013). İlk okuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm yollarının karma yöntem aracılığıyla incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Bilir, A. (2005). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin özellikleri ve ilk okuma yazma öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 87-100.
  • Bulut, P. (2021). İlk okuma ve yazma öğretiminde eğitsel oyun. E. Kolaç ve S. Dal (Ed.) İlk okuma yazma öğretimi (ss. 323-341) içinde, 2.Basım, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Civelek, E. (2015). Yabancılara Türkçe öğretimi için yazılan ders kitaplarındaki bulmacaların işlevleri ve çeşitli açılardan değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 2, 25-50.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis fort he behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S.B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297-334.
  • Erdoğan, Ö. (2021). İlk okuma yazma öğretimini etkileyen faktörler. E. Kolaç ve S. Dal (Eds.) İlk okuma yazma öğretimi (ss. 33-55) içinde, 2.Basım, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Guthrie, J. T., & Wigfield, A. (2000). Engagement and motivation in reading. In M. L. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson, & R. Barr (Eds.), Handbook of Reading Research, 3, 403–422. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Güneş, F. (2015). Oyunla öğrenme yaklaşımı. Turkish Studies, 10(11), 773-786.
  • Işık, İ. (2016). İlkokul 3. sınıf öğrencilerine eğitsel oyunlar ile İngilizce kelime öğretiminin akademik başarıya etkisi (Yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Ives, S. T.; Parsons, S. A.; Cutter, D.; Field, S. A.; Wells, M. S. & Lague, M. (2022). Reading Psychology, 44(3), 306-325.
  • Kolaç, E. ve Dal, S. (2021). İlk okuma yazmanın öğretiminin amacı, önemi, ilkeleri ve bileşenleri. E. Kolaç ve S. Dal (Ed.) İlk okuma yazma öğretimi (ss. 1-32) içinde, 2.Basım, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kırbaş, Ş. ve Koparan Girgin, D. (2018). İlkokulda eğitsel oyun tekniğinin öğretimdeki yerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. The Journal Of Academic Social Science Studies, 65, 521-538.
  • Kul, S. (2014). Uygun istatistiksel test seçimi için uygun toplama testi seçim kılavuzu/kılavuzu. Plevra Bülteni, 8(2), 26.
  • Kurnaz, H. ve Korkutan, K. (2023). Öğrenci merkezli uygulamaların okumaya yönelik tutuma etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Başkent Unıversity Journal of Education, 10(1), 113-134.
  • Özenç, E. G. (2007). İlk okuma ve yazma öğretiminde oyunla öğretim yöntemine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztürk, E. ve İleri, Z. (2011, Mayıs). BDO’ları okuma motivasyonu ölçeği öğretmen ve öğrenci formu geliştirme çalışması. Sözlü sunum, 10.Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Öztürk, E. ve Aksu, D. (2019). Çocuk oyunlarının ilk okuma yazma öğretiminde kullanılma durumlarının belirlenmesi. HAYEF Journal of Education, 16(1), 48-67.
  • Özyürek, A. ve Çavuş, Z. S. (2016). İlkokul öğretmenlerinin oyunu öğretim yöntemi olarak kullanma durumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2157-2166.
  • Şahin, Ç. ve Kalaycıoğlu Akis, Ç. (2022). Covid-19 salgını sürecinde ilk okuma ve yazma öğretiminde eğitsel oyun uygulamalarına yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(3), 631-647.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics. Boston, MA: Pearson.
  • Toste, J. R., Didion, L., Peng, P., Filderman, M. J., & McClelland, A. M. (2020). A meta-analytic review of the relations between motivation and reading achievement for K–12 students. Review of Educational Research, 90(3), 420–456.
  • Wigfield, A., Eccles, J.S. & Rodriguez, D. (1998). The development of children's motivation in school contexts. Review of Research in Education (RRE), 23, 73-118.
  • Yıldız, S. (2010). İlkokuma yazma öğretiminde çoklu ortam uygulamalarının okuma becerisi üzerine etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(21), 31-63.
  • Yıldız, M. ve Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 793-815.
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü. ve Aras, H. (2017). Eğitsel oyun yönteminin öğrencilerin sosyal becerileri, okula ilişkin tutumları ve fen öğrenimi kaygıları üzerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 281-400.

İLK OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN İLKOKUL 1.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA MOTİVASYONLARINA ETKİSİ

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 187 - 207, 29.12.2023
https://doi.org/10.31798/ses.1387349

Öz

Bu araştırmada, ilk okuma-yazma öğretiminde eğitsel oyunların ilkokul 1.sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonlarına etkisi incelenmiştir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden olan deneysel desen, deneysel desen modellerinden ön test- son test eşleştirilmiş kontrol gruplu yarı deneysel desen biçiminde tasarlanmıştır. Araştırma Antalya ili Manavgat ilçesine bağlı Kızılağaç beldesinde bulunan bir devlet okulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022-2023 eğitim-öğretim yılının güz döneminde 1. sınıfların iki farklı şubesinde eğitim gören 47 gönüllü öğrenci (24’i deney grubu,23’i kontrol grubu) oluşturmaktadır. Deney grubuna haftada 3 saat (120dk) olmak üzere 5 hafta Türkçe, Serbest Etkinlik ve Beden Eğitimi ve Oyun derslerinde ilk okuma ile ilgili eğitsel oyunlar oynatılmıştır. Kontrol grubuna ise herhangi bir işlem uygulanmamıştır. Araştırmanın verileri, “Okuma Motivasyon Ölçeği” ile toplanmıştır. Kullanılan bu test deney ve kontrol gruplarına ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Araştırmada deney ve kontrol gruplarının kendi içinde uygulamalar öncesi ve sonrasında ön-test ve son-test sonuçlarını karşılaştırmak için bağımlı örneklemler için t-testine başvurulmuştur. Araştırma da ilk okuma ile ilgili eğitsel oyunların deney grubu öğrencilerinin okuma motivasyonunda belirgin ve anlamlı bir artış sağladığı görülmüştür. Araştırma sonucuna göre eğitsel oyunların 1.sınıf öğrencilerinin okuma motivasyonunu arttığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Atkinson, E. S. (2000). An ınvestigation into the relationship between teacher 78 motivation and pupil motivation. Educational Psychology, 20(1), 45 -57.
  • Babayiğit, Ö. ve Gültekin, M. (2019). İlk okuma yazma öğretiminde oyunla öğretim yöntemi uygulamaları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 450-483.
  • Bağcı, E. (2011). İlköğretim 1., 2. ve 3. sınıf Türkçe dersi öğretmen kılavuz kitaplarında yer verilen eğitsel oyun etkinliklerinin incelenmesi ve alternatif etkinlik önerileri. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Prof. Dr. Mahmut Kaplan Armağan Sayısı, 9 (2), 487-497.
  • Başaran, M. ve Kılınçarslan, R. (2021). Uzaktan eğitimle ilkokuma yazma öğretiminde Web 2.0 araçlarıyla tasarlanan oyunların etkililiği. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(1), 186-199.
  • Bektaş, E. (2013). İlk okuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm yollarının karma yöntem aracılığıyla incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Bilir, A. (2005). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin özellikleri ve ilk okuma yazma öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 87-100.
  • Bulut, P. (2021). İlk okuma ve yazma öğretiminde eğitsel oyun. E. Kolaç ve S. Dal (Ed.) İlk okuma yazma öğretimi (ss. 323-341) içinde, 2.Basım, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Civelek, E. (2015). Yabancılara Türkçe öğretimi için yazılan ders kitaplarındaki bulmacaların işlevleri ve çeşitli açılardan değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, 2, 25-50.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis fort he behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S.B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297-334.
  • Erdoğan, Ö. (2021). İlk okuma yazma öğretimini etkileyen faktörler. E. Kolaç ve S. Dal (Eds.) İlk okuma yazma öğretimi (ss. 33-55) içinde, 2.Basım, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Guthrie, J. T., & Wigfield, A. (2000). Engagement and motivation in reading. In M. L. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson, & R. Barr (Eds.), Handbook of Reading Research, 3, 403–422. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Güneş, F. (2015). Oyunla öğrenme yaklaşımı. Turkish Studies, 10(11), 773-786.
  • Işık, İ. (2016). İlkokul 3. sınıf öğrencilerine eğitsel oyunlar ile İngilizce kelime öğretiminin akademik başarıya etkisi (Yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Ives, S. T.; Parsons, S. A.; Cutter, D.; Field, S. A.; Wells, M. S. & Lague, M. (2022). Reading Psychology, 44(3), 306-325.
  • Kolaç, E. ve Dal, S. (2021). İlk okuma yazmanın öğretiminin amacı, önemi, ilkeleri ve bileşenleri. E. Kolaç ve S. Dal (Ed.) İlk okuma yazma öğretimi (ss. 1-32) içinde, 2.Basım, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kırbaş, Ş. ve Koparan Girgin, D. (2018). İlkokulda eğitsel oyun tekniğinin öğretimdeki yerinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. The Journal Of Academic Social Science Studies, 65, 521-538.
  • Kul, S. (2014). Uygun istatistiksel test seçimi için uygun toplama testi seçim kılavuzu/kılavuzu. Plevra Bülteni, 8(2), 26.
  • Kurnaz, H. ve Korkutan, K. (2023). Öğrenci merkezli uygulamaların okumaya yönelik tutuma etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Başkent Unıversity Journal of Education, 10(1), 113-134.
  • Özenç, E. G. (2007). İlk okuma ve yazma öğretiminde oyunla öğretim yöntemine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztürk, E. ve İleri, Z. (2011, Mayıs). BDO’ları okuma motivasyonu ölçeği öğretmen ve öğrenci formu geliştirme çalışması. Sözlü sunum, 10.Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Öztürk, E. ve Aksu, D. (2019). Çocuk oyunlarının ilk okuma yazma öğretiminde kullanılma durumlarının belirlenmesi. HAYEF Journal of Education, 16(1), 48-67.
  • Özyürek, A. ve Çavuş, Z. S. (2016). İlkokul öğretmenlerinin oyunu öğretim yöntemi olarak kullanma durumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2157-2166.
  • Şahin, Ç. ve Kalaycıoğlu Akis, Ç. (2022). Covid-19 salgını sürecinde ilk okuma ve yazma öğretiminde eğitsel oyun uygulamalarına yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(3), 631-647.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics. Boston, MA: Pearson.
  • Toste, J. R., Didion, L., Peng, P., Filderman, M. J., & McClelland, A. M. (2020). A meta-analytic review of the relations between motivation and reading achievement for K–12 students. Review of Educational Research, 90(3), 420–456.
  • Wigfield, A., Eccles, J.S. & Rodriguez, D. (1998). The development of children's motivation in school contexts. Review of Research in Education (RRE), 23, 73-118.
  • Yıldız, S. (2010). İlkokuma yazma öğretiminde çoklu ortam uygulamalarının okuma becerisi üzerine etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(21), 31-63.
  • Yıldız, M. ve Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 793-815.
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü. ve Aras, H. (2017). Eğitsel oyun yönteminin öğrencilerin sosyal becerileri, okula ilişkin tutumları ve fen öğrenimi kaygıları üzerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 281-400.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Dal 0000-0003-2319-4656

Gülşen Cenk 0000-0002-6588-8704

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2023
Kabul Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dal, S., & Cenk, G. (2023). İLK OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİNDE EĞİTSEL OYUNLARIN İLKOKUL 1.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUMA MOTİVASYONLARINA ETKİSİ. Scientific Educational Studies, 7(2), 187-207. https://doi.org/10.31798/ses.1387349