Sürdürülebilir Çevre Politikaları Çerçevesinde Z Kuşağının Geri Dönüşüm-Atık Bilincinin Eğitim Düzeyi ile İlişkisi: Sakarya İli Örneği
Year 2024,
Volume: 12 Issue: 2, 159 - 183, 31.12.2024
Hilal Alpdoğan
,
Fatma Nişancı
Dilara Burkay
Abstract
Atıkların geri dönüşümü, sürdürülebilir çevre politikalarının önemli bir basamağıdır. Özellikle genç kuşakların sürdürülebilir çevre bilincine sahip olması, çevreye zarar veren maddelerin kullanımının kontrol altına alınması ve sürdürülebilir kaynakların hızla tüketilmemesi, çevre bilincinin gelecek nesillere aktarılması bakımından büyük önem arz eder. Bu bağlamda Z kuşağında sürdürülebilir çevre politikalarına karşı geri dönüşüm-atık bilinci ve farkındalığını tespit etmek, politika tayin edenlerin doğru uygulamalar yapmasını kolaylaştıracaktır. Çalışmada Sakarya’da ikamet eden, farklı eğitim seviyelerine sahip 400 Z kuşağı kişisinin katıldığı anket çalışması uygulanmıştır. Sonuçlar değerlendirildiğinde; katılımcıların eğitim düzeylerinin farklı olması geri dönüşüm-atık konusundaki farkındalıklarını etkilediği görülmüştür. Ayrıca eğitim düzeyi farketmeksizin Z kuşağının geri dönüşüm konusunda eğitim ve farkındalıklarını artırmaya açık oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Ethical Statement
Etik Kurulun 09/12/2023 tarihli ve 39 No'lu toplantısında almış olduğu on yedinci maddesine
(madde 17) ilişkin karar örneği aşağıda sunulmuştur.
Madde 17 –Fatma NİŞANCI'nın 11/12/2023 tarihli ve 108566 sayılı dilekçesi ve eki görüşmeye
açıldı.
Yapılan görüşmeler sonunda Sakarya Uygulamalı Bilimler Fakültesi Uluslararası Ticaret ve
Lojistik PR. öğrencisi Fatma NİŞANCI'nın, Dr. Öğr. Üyesi Hilal Alpdoğan danışmanlığında
hazırladığı "Paylaşım Ekonomisi Çerçevesinde Z Kuşağının Ortak Tüketim Alışkanlıklarının
Sorgulanması: SUBU Örneği" başlıklı çalışmasının Etik açıdan uygun olduğuna oy birliğiyle karar
verilmiştir.
Supporting Institution
TUBİTAK 2209A Proje kapsamında 2022/2nci dönem kabul almış, desteklenmiş ve başarılı bulunmuştur.
Project Number
1919B012215161
References
- Akintunde, E. - Akintunde, C. “Acquisition and Use of Environmental Education in Solid Waste Management Practices”, Journal of STEAM Education, 6/2, (2023), 143-160. https://doi.org/10.55290/steam.1149800
- Akgül, A. - Çevik Osman. İstatistiksel Analiz Teknikleri SPSS'te İşletme Yönetimi Uygulamaları, Ankara Emek Ofset, 435, 2003.
- Altunışık Remzi vd. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık, Adapazarı, 2007.
- Angelaki M.E. vd. “Exploring Pupils’ Knowledge and Awareness of E-Waste Recycling in Greece”, 2022 7th South-East Europe Design Automation, Computer Engineering, Computer Networks and Social Media Conference (SEEDA-CECNSM), Ioannina, Greece, 2022, 1-7, doi: 10.1109/SEEDA-CECNSM57760.2022.9932919.
- Basiago A.D. “Economic, Social, and Environmental Sustainability in Development Theory and Urban Planning Practice”, The Environmentalist, 19/145161, (1999).
- Baş, T. Anket: Anket Nasıl Hazırlanır?, Anket Nasıl Uygulanır?, Anket Nasıl Değerlendirilir?. Seçkin Yayıncılık, 2023.
- Belen, B. Ortaöğretim Öğrencilerinin Sürdürülebilir Çevre Hakkındaki Bilgi, Tutum ve Davranışlarının Belirlenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
- Dal, Ş. - Akçay, N. O. “Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sürdürülebilir Kalkınma ve Sıfır Atık İle İlgili Görüşlerinin Belirlenmesi”. E-Kafkas Journal of Educational Research, 8/3, (2021), 438-459.
- David, N. vd. “Waste Management: A Tool for Environmental Protection in Nigeria”. A Journal of the Human Environment, (2002), doi: 10.1579/0044-7447-31.1.55
- EPA. Environmental Protection Agency. Sustainability. (Haziran 2023). Https://Www.Epa.Gov/Sustainability/Learn-About-Sustainability.
- Göksu, N. vd. “X ve Y Kuşaklarının Çevre Dostu Ürünleri Kullanım Eğilimleri”. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 5/3, (2017), 109-122.
- Gönüllü, M. T. vd. Zararlı Ambalaj Atikları Hakkinda Farkındalığı-İstanbul Örneği̇. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 205, (2015), 44–63.
- Işıklar Z. E. vd. “Çevre Bilinci: Jenerasyon Farklılıklarına Yönelik Bir Araştırma”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12/1, (2022), 107-126.
- İpek Akbulut, H. vd. “Geri Dönüşüm Konusu ile İlgili Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Görüşlerinin Belirlenmesi”. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 7/1, (2024), 12-25.
- Kılıç, M. Y. “Evsel Katı Atık Yönetiminde Halkın Yaklaşımı: Bursa İli Örneği”. Karaelmas Fen Ve Mühendislik Dergisi, 9/1, (2019), 41-50. https://doi.org/10.7212/zkufbd.v9i1.1220
- Mulyana, R. vd. “Increasing Students’ Environmental Education and Awareness Through Campus Owned Waste Management Unit.” In Proceedings of the the 3rd Annual Conference of Engineering and Implementation on Vocational Education, ACEIVE 2019, 2020, Universitas Negeri Medan, North Sumatra, Indonesia.
- Mwanza, B.G. Introduction to Recycling in: Parameswaranpillai, Introduction to recycling. Recent developments in plastic recycling. ed. J., Mavinkere Rangappa vd. Singapore: Springer, 1-13, 2021.
- Öznur, A. K. - Genç, A. T. “Üniversite Öğrencilerinin Geri Dönüşüm Bilinci Üzerine Bir Araştırma: Sakarya Üniversitesi Örneği”. Uluslararası Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 4/2, (2018), 19-39.
- Saleh, H.M., - I. Hassan, A. Recycling Strategy and Challenges Associated with Waste Management Towards Sustaining the World. IntechOpen, 2023, doi: 10.5772/intechopen.104051
- Tamkoç, H., vd. “Sıfır Atık Projesi ile Öğrencilerde Oluşan Atık Yönetimi ve Geri Dönüşüm Farkındalığının Değerlendirilmesi”. IJSS, 8/33, (2024), 497-510.
- T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (CSBB). Türkiye Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları 2nci Ulusal Gözden Geçirme Raporu 2019, “Ortak Hedefler İçin Sağlam Temeller”. (2019). https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2020/03/Surdurulebilir-Kalkinma-Amaclari-Turkiye-2nci-Ulusal-Gozden-Gecirme-Raporu_TR-WEB.pdf .
- T. C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı. Sıfır Atık. (2022). https://sifiratik.gov.tr/.
- United Nations Environment Programme (UNEP). “Climate Risks in the Transportation Sector.” (2024a).
- United Nations Environment Programme (UNEP). Emissions Gap Report 2024: No more hot air ... please! With a massive gap between rhetoric and reality, countries draft new climate commitments. Nairobi. (2024b). https://doi.org/10.59117/20.500. 11822/46404.
- Utku, A. - Kaya, S. K. “Deep Learning Based a Comprehensive Analysis for Waste Prediction”. Operational Research in Engineering Sciences: Theory and Applications, 5/2, (2022), 176-189.
- Villalba, G., vd. (2002). “A Proposal for Quantifying The Recyclability of Materials”. Resources, Conservation and Recycling, 37/1, (2002), 39-53.
- Yiğit, K. Sürdürülebilir Yaşam İçin Geri Dönüşüm Eğitiminin 8nci Sınıf Öğrencilerinin Çevre Bilincine Etkisi, İstanbul: Marmara Universitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019.
- Zhou Y., vd. “Waste Management Within The Scope of Environmental Public Awareness Based on Cross-Sectional Survey and Social Interviews”. Front. Environ. Sci. 10/1030525, (2022), doi: 10.3389/fenvs.2022.1030525
The Relationship Between Generation Z's Awareness of Recycling and Waste and Their Education Level within the Framework of Sustainable Environmental Policies: The Case of Sakarya Province
Year 2024,
Volume: 12 Issue: 2, 159 - 183, 31.12.2024
Hilal Alpdoğan
,
Fatma Nişancı
Dilara Burkay
Abstract
Recycling is the process of reintroducing recyclable materials back into manufacturing processes. Recycling of waste constitutes a cornerstone of sustainable environmental policies. Especially, having the younger generation possess sustainable environmental awareness is crucial for controlling the usage of environmentally harmful substances and preventing the rapid depletion of sustainable resources. In this context, identifying the awareness and consciousness of recycling and waste among Generation Z regarding sustainable environmental policies will facilitate policymakers in making informed decisions. A survey involving 400 participants with varying levels of education, residing in Sakarya, was conducted. Upon evaluation of the results, it was observed that participants' levels of education influenced their awareness of recycling and waste. Additionally, regardless of educational background, it was noted that Generation Z is receptive to increasing their education and awareness regarding recycling.
Project Number
1919B012215161
References
- Akintunde, E. - Akintunde, C. “Acquisition and Use of Environmental Education in Solid Waste Management Practices”, Journal of STEAM Education, 6/2, (2023), 143-160. https://doi.org/10.55290/steam.1149800
- Akgül, A. - Çevik Osman. İstatistiksel Analiz Teknikleri SPSS'te İşletme Yönetimi Uygulamaları, Ankara Emek Ofset, 435, 2003.
- Altunışık Remzi vd. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık, Adapazarı, 2007.
- Angelaki M.E. vd. “Exploring Pupils’ Knowledge and Awareness of E-Waste Recycling in Greece”, 2022 7th South-East Europe Design Automation, Computer Engineering, Computer Networks and Social Media Conference (SEEDA-CECNSM), Ioannina, Greece, 2022, 1-7, doi: 10.1109/SEEDA-CECNSM57760.2022.9932919.
- Basiago A.D. “Economic, Social, and Environmental Sustainability in Development Theory and Urban Planning Practice”, The Environmentalist, 19/145161, (1999).
- Baş, T. Anket: Anket Nasıl Hazırlanır?, Anket Nasıl Uygulanır?, Anket Nasıl Değerlendirilir?. Seçkin Yayıncılık, 2023.
- Belen, B. Ortaöğretim Öğrencilerinin Sürdürülebilir Çevre Hakkındaki Bilgi, Tutum ve Davranışlarının Belirlenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2020.
- Dal, Ş. - Akçay, N. O. “Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Sürdürülebilir Kalkınma ve Sıfır Atık İle İlgili Görüşlerinin Belirlenmesi”. E-Kafkas Journal of Educational Research, 8/3, (2021), 438-459.
- David, N. vd. “Waste Management: A Tool for Environmental Protection in Nigeria”. A Journal of the Human Environment, (2002), doi: 10.1579/0044-7447-31.1.55
- EPA. Environmental Protection Agency. Sustainability. (Haziran 2023). Https://Www.Epa.Gov/Sustainability/Learn-About-Sustainability.
- Göksu, N. vd. “X ve Y Kuşaklarının Çevre Dostu Ürünleri Kullanım Eğilimleri”. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 5/3, (2017), 109-122.
- Gönüllü, M. T. vd. Zararlı Ambalaj Atikları Hakkinda Farkındalığı-İstanbul Örneği̇. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 205, (2015), 44–63.
- Işıklar Z. E. vd. “Çevre Bilinci: Jenerasyon Farklılıklarına Yönelik Bir Araştırma”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12/1, (2022), 107-126.
- İpek Akbulut, H. vd. “Geri Dönüşüm Konusu ile İlgili Ortaokul 8. Sınıf Öğrencilerinin Görüşlerinin Belirlenmesi”. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 7/1, (2024), 12-25.
- Kılıç, M. Y. “Evsel Katı Atık Yönetiminde Halkın Yaklaşımı: Bursa İli Örneği”. Karaelmas Fen Ve Mühendislik Dergisi, 9/1, (2019), 41-50. https://doi.org/10.7212/zkufbd.v9i1.1220
- Mulyana, R. vd. “Increasing Students’ Environmental Education and Awareness Through Campus Owned Waste Management Unit.” In Proceedings of the the 3rd Annual Conference of Engineering and Implementation on Vocational Education, ACEIVE 2019, 2020, Universitas Negeri Medan, North Sumatra, Indonesia.
- Mwanza, B.G. Introduction to Recycling in: Parameswaranpillai, Introduction to recycling. Recent developments in plastic recycling. ed. J., Mavinkere Rangappa vd. Singapore: Springer, 1-13, 2021.
- Öznur, A. K. - Genç, A. T. “Üniversite Öğrencilerinin Geri Dönüşüm Bilinci Üzerine Bir Araştırma: Sakarya Üniversitesi Örneği”. Uluslararası Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 4/2, (2018), 19-39.
- Saleh, H.M., - I. Hassan, A. Recycling Strategy and Challenges Associated with Waste Management Towards Sustaining the World. IntechOpen, 2023, doi: 10.5772/intechopen.104051
- Tamkoç, H., vd. “Sıfır Atık Projesi ile Öğrencilerde Oluşan Atık Yönetimi ve Geri Dönüşüm Farkındalığının Değerlendirilmesi”. IJSS, 8/33, (2024), 497-510.
- T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (CSBB). Türkiye Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları 2nci Ulusal Gözden Geçirme Raporu 2019, “Ortak Hedefler İçin Sağlam Temeller”. (2019). https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2020/03/Surdurulebilir-Kalkinma-Amaclari-Turkiye-2nci-Ulusal-Gozden-Gecirme-Raporu_TR-WEB.pdf .
- T. C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı. Sıfır Atık. (2022). https://sifiratik.gov.tr/.
- United Nations Environment Programme (UNEP). “Climate Risks in the Transportation Sector.” (2024a).
- United Nations Environment Programme (UNEP). Emissions Gap Report 2024: No more hot air ... please! With a massive gap between rhetoric and reality, countries draft new climate commitments. Nairobi. (2024b). https://doi.org/10.59117/20.500. 11822/46404.
- Utku, A. - Kaya, S. K. “Deep Learning Based a Comprehensive Analysis for Waste Prediction”. Operational Research in Engineering Sciences: Theory and Applications, 5/2, (2022), 176-189.
- Villalba, G., vd. (2002). “A Proposal for Quantifying The Recyclability of Materials”. Resources, Conservation and Recycling, 37/1, (2002), 39-53.
- Yiğit, K. Sürdürülebilir Yaşam İçin Geri Dönüşüm Eğitiminin 8nci Sınıf Öğrencilerinin Çevre Bilincine Etkisi, İstanbul: Marmara Universitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019.
- Zhou Y., vd. “Waste Management Within The Scope of Environmental Public Awareness Based on Cross-Sectional Survey and Social Interviews”. Front. Environ. Sci. 10/1030525, (2022), doi: 10.3389/fenvs.2022.1030525