Ülkemizde çocuk sayılmaya ilişkin farklı yaş
tanımları bulunmaktadır.Kanunlarımızda, çocukların çalıştırılmasına
ilişkin de farklı yaş sınırlamaları vardır.Çocuk çalıştırılmasındaki
yasaklamalara rağmen sosyal
güvenlik kapsamına alınmalarında
ise herhangi bir yaş altı sınırı bulunmamaktadır. Bu dağınıklık çocuk işçiliğin denetimi alanında da kendini
göstermektedir. İş müfettişleri denetimlerinde çocuk işçi çalıştırılmasına
ilişkin yasaklamaları dikkate almakta ve teftiş süreçlerine uygun idari para
cezası uygulayabilmektedir. Sosyal güvenlik
müfettişleri ile sosyal güvenlik denetmenleri ise çocuk işçilik
denetimlerini daha çok sahte sigortalılık kapsamında ele almaktadır.
İş müfettişleri, yasaklamalara uyulmaksızın çocukların işçi olarak
çalıştırıldığını tespit ettiğinde, teftiş süreçlerine göre, idari para cezası
uyguladığı gibi hizmet akdini de geçersiz sayabilecektir.Sosyal güvenlik müfettişleri ile sosyal güvenlik
denetmenleri ise çocuk çalıştırma yasaklarına rağmen fiilen çalıştığını tespit
ettikleri on beş yaşından küçüklerin hatta bebeklerin bile sigortalı olmasını,
sigortalı bildirimi yapılmayanlar için de işverenlerinden bu bildirimleri
yapmalarını isteyecekler ve idari para cezası salacaklardır.Çocuk işçiliğin
denetiminin etkin olabilmesi için çalışma ve sosyal güvenlik mevzuatında çocuk
çalıştırma yasağına uymanın finansal olarak
teşvik edilmesi ve yaptırımların
da caydırıcı nitelikte olması gerekmektedir.Mevzuat ve literatür taraması yöntemi ile kaleme
alınan çalışmamızda çocuk
işçiliğinin denetimi uygulamadan örneklerle
açıklanmış, sistemin eksikliklerine değinilerek etkili denetim için çözüm
önerileri sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 2 |