Review
BibTex RIS Cite

THE IMPORTANCE OF STRATEGIC PUBLIC RELATIONS IN AN EFFECTIVE STRUGGLE AGAINST ISLAMOPHOBIA: A SERIES OF SUGGESTIONS

Year 2019, Volume: 1 Issue: 2, 90 - 99, 04.07.2019

Abstract

Islam, as a term, means submission to Allah and refers to concepts of
“peace and well-being”. However, the unrealistic anti-Islam policy that has
been adopted since the September 11 attacks especially, led to claims about
Islam’s connection with terrorism. This discriminatory trend of hate speech is
called Islamophobia. Besides, the Clash of Civilizations Hypothesis is a fact
to mention when it comes to Islamophobia’s developmental process. In a struggle
against Islamophobia, the Islamic world should utilize public relations
strategies under the guidance of the Organization of Islamic Cooperation. In
this regard, this study offers suggestions regarding what practices should be
employed in terms of strategic public relations in the prevention of
Islamophobia. This study emphasizes the need to take the two-way asymmetric
model of public relations into account for practices, so that perceptions and
attitudes of Islamophobic people can be affected.    

References

  • Akıner, N.; Mencet, M. S. (2016). “Türkiye’de İslamofobi: Mizah Dergilerinde İslam’ın Temsili”. Akademik İncelemeler Dergisi. 11 (2): 169-196.
  • Aktaş, M. (2014). “Avrupa’da Yükselen İslamofobi ve Medeniyetler Çatışması Tezi”, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 13 (1): 31-54.
  • Bernays, E. L. (1928). “Manipulating Public Opinion: The Why and The How”. American Journal of Sociology. 33 (6): 958-971.
  • Büyük Larousse (1986). Büyük Larousse Sözlük ve Ansiklopedisi. Cilt: 10. İstanbul: Gelişim Yayınları.
  • Cesari, J. (2018). “Batı’da İslamofobi: Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri Arasında Bir Mukayese”, Bir Korku ve Nefret Söylemi Olarak İslamofobi, (Ed. J. L. Esposito ve İ. Kalın), İstanbul: İnsan Yayınları, 59-84.
  • Çekirge Paksoy, A. (1999). Türkiye’deki Halkla İlişkiler Uygulamaları, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Er, T.; Ataman, K. (2008). “İslamofobi ve Avrupa’da Birlikte Yaşama Tecrübesi Üzerine”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 17 (2): 747-770.
  • Esposito, J. L.; Kalın, İ. (2018). “Giriş”. Bir Korku ve Nefret Söylemi Olarak İslamofobi. (Ed. J. L. Esposito ve İ. Kalın). İstanbul: İnsan Yayınları, 17-33.
  • Görpe, S. (2001). Halkla İlişkiler Kavramları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Grunig, J. E.; Hunt, T. (1984). Managing Public Relations, Belmont CA: Thomson Wadsworth.
  • Grunig, J. E.; Grunig, L. (1992). “Models of Public Relations and Communication”, Excellence in Public Relations and Communication Management. (Ed. J. E. Grunig). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 285-325.
  • Güzelcik Ural, E. (2006). Stratejik Halkla İlişkiler Uygulamaları. İstanbul: Birsen Yayınevi.
  • Huntington, S. P. (2006). “Medeniyetler Çatışması mı?”. Medeniyetler Çatışması. (Der. M. Yılmaz). Ankara: Vadi Yayınları, 23-51.
  • Kalender, A. (2008). “Halkla İlişkiler: Kavramlar, Tanımlar ve Uygulama Alanları”. Halkla İlişkiler. (Ed. A. Kalender ve M. Fidan). Konya: Tablet Yayınları, 11-47.
  • Kalın, İ. (2018). “İslamofobi ve Çokkültürlülüğün Sınırları”. Bir Korku ve Nefret Söylemi Olarak İslamofobi. (Ed. J. L. Esposito ve İ. Kalın). İstanbul: İnsan Yayınları, 37-57.
  • Karslı, N. (2013). “İslamofobi’nin Psikolojik Olarak İncelenmesi”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi. 13 (1): 75-100.
  • McQuail, D.; Windahl, S. (2005). İletişim Modelleri: Kitle İletişim Çalışmalarında. (Çev. K. Yumlu). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Meydan Larousse (1971). Büyük Lûgat ve Ansiklopedi. Cilt: 6. İstanbul: Meydan Yayınevi.
  • Özakpınar, Y. (1999). İslam Medeniyeti ve Türk Kültürü. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • TDK (Türk Dil Kurumu) (2019). Sözcük arama: “stereotip”. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5ccf5 67d1c3ea5.00511917 . Erişim Tarihi: 06.05.2019.
  • Uzun, N. (2012). Avrupa’da İslamofobi: İngiltere Örneği. İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Wilcox, D. L.; Cameron, G. T.; Ault, P.; Agee, W. K. (2007). Public Relations: Strategies and Tactics. Boston: Pearson Education, Inc.
  • Yıldırım Becerikli, S. (2005). Uluslararası Halkla İlişkiler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Zi, S. (2019). Savaş Sanatı. (Çev. P. Otkan ve G. Fidan), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Year 2019, Volume: 1 Issue: 2, 90 - 99, 04.07.2019

Abstract

References

  • Akıner, N.; Mencet, M. S. (2016). “Türkiye’de İslamofobi: Mizah Dergilerinde İslam’ın Temsili”. Akademik İncelemeler Dergisi. 11 (2): 169-196.
  • Aktaş, M. (2014). “Avrupa’da Yükselen İslamofobi ve Medeniyetler Çatışması Tezi”, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 13 (1): 31-54.
  • Bernays, E. L. (1928). “Manipulating Public Opinion: The Why and The How”. American Journal of Sociology. 33 (6): 958-971.
  • Büyük Larousse (1986). Büyük Larousse Sözlük ve Ansiklopedisi. Cilt: 10. İstanbul: Gelişim Yayınları.
  • Cesari, J. (2018). “Batı’da İslamofobi: Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri Arasında Bir Mukayese”, Bir Korku ve Nefret Söylemi Olarak İslamofobi, (Ed. J. L. Esposito ve İ. Kalın), İstanbul: İnsan Yayınları, 59-84.
  • Çekirge Paksoy, A. (1999). Türkiye’deki Halkla İlişkiler Uygulamaları, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Er, T.; Ataman, K. (2008). “İslamofobi ve Avrupa’da Birlikte Yaşama Tecrübesi Üzerine”. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 17 (2): 747-770.
  • Esposito, J. L.; Kalın, İ. (2018). “Giriş”. Bir Korku ve Nefret Söylemi Olarak İslamofobi. (Ed. J. L. Esposito ve İ. Kalın). İstanbul: İnsan Yayınları, 17-33.
  • Görpe, S. (2001). Halkla İlişkiler Kavramları. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Grunig, J. E.; Hunt, T. (1984). Managing Public Relations, Belmont CA: Thomson Wadsworth.
  • Grunig, J. E.; Grunig, L. (1992). “Models of Public Relations and Communication”, Excellence in Public Relations and Communication Management. (Ed. J. E. Grunig). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 285-325.
  • Güzelcik Ural, E. (2006). Stratejik Halkla İlişkiler Uygulamaları. İstanbul: Birsen Yayınevi.
  • Huntington, S. P. (2006). “Medeniyetler Çatışması mı?”. Medeniyetler Çatışması. (Der. M. Yılmaz). Ankara: Vadi Yayınları, 23-51.
  • Kalender, A. (2008). “Halkla İlişkiler: Kavramlar, Tanımlar ve Uygulama Alanları”. Halkla İlişkiler. (Ed. A. Kalender ve M. Fidan). Konya: Tablet Yayınları, 11-47.
  • Kalın, İ. (2018). “İslamofobi ve Çokkültürlülüğün Sınırları”. Bir Korku ve Nefret Söylemi Olarak İslamofobi. (Ed. J. L. Esposito ve İ. Kalın). İstanbul: İnsan Yayınları, 37-57.
  • Karslı, N. (2013). “İslamofobi’nin Psikolojik Olarak İncelenmesi”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi. 13 (1): 75-100.
  • McQuail, D.; Windahl, S. (2005). İletişim Modelleri: Kitle İletişim Çalışmalarında. (Çev. K. Yumlu). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Meydan Larousse (1971). Büyük Lûgat ve Ansiklopedi. Cilt: 6. İstanbul: Meydan Yayınevi.
  • Özakpınar, Y. (1999). İslam Medeniyeti ve Türk Kültürü. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • TDK (Türk Dil Kurumu) (2019). Sözcük arama: “stereotip”. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5ccf5 67d1c3ea5.00511917 . Erişim Tarihi: 06.05.2019.
  • Uzun, N. (2012). Avrupa’da İslamofobi: İngiltere Örneği. İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Wilcox, D. L.; Cameron, G. T.; Ault, P.; Agee, W. K. (2007). Public Relations: Strategies and Tactics. Boston: Pearson Education, Inc.
  • Yıldırım Becerikli, S. (2005). Uluslararası Halkla İlişkiler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Zi, S. (2019). Savaş Sanatı. (Çev. P. Otkan ve G. Fidan), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Fuat Ustakara

Publication Date July 4, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Ustakara, F. (2019). THE IMPORTANCE OF STRATEGIC PUBLIC RELATIONS IN AN EFFECTIVE STRUGGLE AGAINST ISLAMOPHOBIA: A SERIES OF SUGGESTIONS. Simetrik İletişim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 90-99.