Türkiye, sinemanın icadından kısa bir süre sonra sinema ile tanışmasına karşın, gerek ülkenin sinema politikalarının olmayışı, gerekse sinemanın salt bir eğlence aracı olarak görülmesi sebebiyle sinema noktasında uzun zaman büyük bir atılım gerçekleştirememiştir. Buna karşın, 1950'li yıllarda Türkiye’de sinemanın izleyici tarafından fark edilmesiyle beraber, geneli ticaret odaklı bir sinema anlayışından söz edilmesi mümkündür. Bununla beraber, dünyanın en önemli film üretim endüstrilerinden biri olan Hollywood’un da karlılık noktasında Yeşilçam’a benzediği ifade edilebilir. Bu noktada bu araştırmanın iki temel amacı bulunmaktadır. İlki Türk Sineması’nda 1990’lı yıllara kadar sürekli olarak aynı konuların, karakterlerin sunulması ve yıldız sistemi ile ilerlenmesi gibi etkenlerin oluşturduğu klişelerin ele alınması, ikincisi Amerikan Sinemasında özellikle tür filmlerinde işlenen klişelerin karşılaştırmalı olarak analiz edilmesidir. Dolayısıyla Ertem Eğilmez’in 1988 yapımı Arabesk ve Şerif Gören 1993 yapımı Amerikalı filmleri sinematik anlatıya eklemlenen klişeler çerçevesinde belirli kategoriler oluşturularak incelenmiştir. Yöntem olarak ise bu iki filmi detaylandırmak adına nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz kullanılmıştır. Bu noktada Arabesk filmi Yeşilçam klişeleri bağlamında, Amerikalı filmi ise Hollywood klişeleri bağlamında ele alınmıştır. Sonuç olarak ise Arabesk ve Amerikalı filmlerinin Yeşilçam ve Hollywood’un anlatı araçları ve ticari kaygılar göz önünde bulundurulduğunda benzer endişeler ile üretimler yaptığı neticesine ulaşılmıştır.
Bu çalışma etik beyan gerektiren çalışmalar arasında bulunmamaktadır.
Although Turkey became acquainted with cinema shortly after its invention, it was unable to make a major breakthrough in cinema for a long time due to the lack of cinema policies in the country and the fact that cinema was seen as a mere means of entertainment. On the other hand, it is possible to talk about a commercially oriented understanding of cinema in Turkey in the 1950s, when cinema was recognized by the audience. In addition, it can be stated that Hollywood, one of the most important film production industries in the world, is similar to Yeşilçam in terms of profitability. At this point, this research has two main aims. The first one is to examine the clichés in Turkish Cinema until the 1990s, which are caused by factors such as the presentation of the same subjects and characters and the star system, and the second one is to comparatively analyze the clichés in American Cinema, especially in genre films. Therefore, Ertem Eğilmez's Arabesk (1988) and Şerif Gören's Amerikalı (1993) are analyzed by creating certain categories within the framework of clichés inserted into the cinematic narrative. As a method, descriptive analysis, one of the qualitative research methods, was used to elaborate on these two films. At this point, the Arabesk was analyzed in the context of Yeşilçam clichés and Amerikalı was analyzed in the context of Hollywood clichés. As a result, it was concluded that Arabesk and Amerikalı films were produced with similar concerns considering the narrative tools and commercial concerns of Yeşilçam and Hollywood.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 17 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 3 |
https://asosindex.com.tr/index.jsp?modul=journal-page&journal-id=725
https://www.acarindex.com/journals/simetrik-iletisim-arastirmalari-dergisi-1291#
https://journalseeker.researchbib.com/view/issn/2667-5692
https://journal-index.org/index.php/asi/article/view/7761
https://www.sindexs.org/JournalList.aspx?ID=7744
https://www.worldcat.org/search?q=n2%3A2667-5692&qt=advanced&dblist=638
Önemli Not: Dergimizin 3. Cilt 4. sayı çalışma kabul tarihleri 15 Mart 2024-30 Nisan 2024 arası olarak belirlenmiştir. Yazarların bu hususa dikkat etmeleri gerekmektedir.