Hint coğrafyasında, İslâm çeşitli değişim ve dönüşümler geçirerek tarih sahnesindeki varlığını devam ettirmiş; farklı din söylemlerini sentezleyen pek çok yeni dini yapılanma ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda Hint İslâm anlayışında, bazı Sünnî ve Şiî topluluklar metodik anlamda birbirleriyle yakınlaşmışlardır. Kimi Şiî topluluklar içerisinde, Sünnî gelenekle ilişkilendirilebilecek özellikler, kimi Sünnî topluluk içerisinde ise Şîa’yla ilişkilendirilebilecek nitelikler görülmeye başlanmıştır. Bu türden özelliklerin görüldüğü Müslüman topluluklardan birisi de Sünnî gelenek içerisinden çıkan Ahmedîlik’tir. Ahmedîlik içerisindeki Şiî geleneğin izleri, kurucusu Mirza Gulam Ahmed’in kurtarıcılık ve mesiyanik nübüvvet şeklindeki dinî iddialarından itibaren görülmektedir. Mirza Gulam Ahmed’den sonra da Ahmedîlerin dinî ve kurumsal anlayışlarında da yine Şiî düşüncenin izleri belirgin şekilde devam ettirilmiştir. Bu makalede de Mirza Mesrur Ahmed’in “Muharrem ve Hz. Hüseyin’in Yüce Konumu” isimli Cuma Hutbesi özelinde Ahmedîlerin erken dönemde vuku bulan hilâfet tartışmalarına dair bakış açıları ve Şiî tarihin önemli isimleri ele alınacaktır. Mirza Mesrur Ahmed’in söz konusu hutbesinin tarafımızca tercüme edilen ve dipnotlarda çeşitli ilavelerin yapıldığı bir nüshası da çalışmanın sonuna eklenecektir.
Çalışmayı detaylı şekilde okuyup eleştirileriyle olgunlaşmasını sağlayan meslektaşlarım Esra Gülnihal ve Muhammed Nurullah Gündüz’e teşekkürü borç bilirim.
In Indian geography, Islam continued its existence on the stage of the history by going through various changes and transformations; many new religious structures have emerged that synthesize different religious discourses. In this context, in the Indian understanding of Islam, some Sunni and Shiite communities methodically approached each other. In some Shiite communities, features that can be associated with the Sunni tradition, and in some Sunni communities, the features that can be associated with Shia began to be seen. One of the Muslim communities in which such characteristics are seen is Ahmadiyya, which emerged from the Sunni tradition. The traces of the Shiite tradition within Ahmadiyya can be seen from the religious claims of its founder, Mirza Ghulam Ahmad, in the form of the salvation and messianic prophecy. After Mirza Ghulam Ahmad, the traces of Shiite thought were continued in the religious and institutional understanding of Ahmadis. In this article, the viewpoints of the Ahmadis about the caliphate debates in the early period and significant names of Shiite history will be discussed, in particular Mirza Masrur Ahmad's Friday Sermon named "Muharram and the Great Status of Hadrat Imam Hussein". A copy of Mirza Masrur Ahmad's khutbah translated by us and various additions in the footnotes will be added to the end of the study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | April 8, 2022 |
Acceptance Date | June 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |