Gerek dünya edebiyatında gerekse Türk edebiyatında birçok türe konu olan başkalaşım/dönüşüm
izleği, içinde hızlı ve ani değişim süreçlerini de barındıran yoğun baskılara maruz kalmanın
sonucunda ortaya çıkan bir olgudur. Ionesco’nun Gergedanlar adlı tiyatrosunun çeşitli makale ve
tezlerde birçok açıdan ele alınmakla birlikte başkalaşım/dönüşüm izleği çerçevesinde kapsamlı
olarak incelenmediği görülmüş, Mine Söğüt’ün Gergedan adlı hikâye kitabı ile ilgili de ne genel
anlamda ne de başkalaşım/dönüşüm izleği çerçevesinde herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır.
Tarihi süreçte gelişen, değişen, dönüm noktaları yaşayan ve giderek roman metninin içinde
şiir, hikâye metninin içinde denemenin kullanılmaya başlanması gibi birbirine karışan türler kendi
aralarında belli bir etkileşim içinde olmuş, bunun sonucunda da metinlerde bir türlerarası ilişkinin
incelenme alanını ortaya çıkarmıştır. Bu makalede Ionesco’nun Gergedanlar adlı tiyatrosu ile bu
eserin devamı niteliğinde okunabilecek olan Mine Söğüt’ün Gergedan adlı hikâye kitabı başkalaşım/
dönüşüm izleği çerçevesinde karşılaştırmalı olarak ele alınacak ve iki eser arasındaki türlerarası
ilişki incelenecektir.
The theme of metam orpho sis/t ransf ormat ion, which is the subject of many genres both in
the world literature and in the Turkish literature, is a phenomenon that emerges as a result of
being exposed to intense pressures that include rapid and sudden change processes. Although
Ionesco’s Gergedanlar theater has been discussed in many aspects in various articles and theses,
it has been seen that it has not been examined comprehensively within the framework of
the metam orpho sis/t ransf ormat ion theme, and there has been no study either in general terms
or within the framework of the metam orpho sis/t ransf ormat ion theme about Mine Söğüt’s story
book Gergedan. The genres that developed, changed, experienced turning points in the historical
process and gradually mixed with each other such as poetry in the text of the novel, and the use
of essay in the text of the story, have been in a certain interaction among themselves, as a result
of which an area of inter-genre relations in the texts has emerged. In this article, Ionesco’s theater
called Gergedanlar and Mine Söğüt’s story book Gergedan, which can be read as a continuation of
this work, will be discussed comparatively within the framework of metam orpho sis/t ransf ormat
ion and the inter-genre relationship between the two works will be examined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Visual Arts (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 5 |
Journal of Art and Iconography is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License.