Rap kavramı ağır eleştiri, şiddetle söylemek, suçluluk, ceza, azarlamak, sorumluluk gibi anlamlar ihtiva eder. Rap müzik ise hip-hop kültürünün bir bileşeni olarak karşımıza çıkar. Bu müziğin kökeni 1970’li yıllara kadar dayanır. Mezkûr yıllarda ortaya çıkan rap müziğin 1980’li yıllarda yayıldığı, 1990’lı yıllarda ana akım müzik türlerinden biri olarak ifade edilmeye başladığı görülür. 1970’li yıllarda Amerika Birleşik Devletleri’nde ortaya çıkan ve zamanla dünyaya yayılmış bir tür olarak rap müziğin Türkiye’ye dahil oluşu ise 1990’lı yıllara tekabül eder. Bu dönemde rap müzik, Almanya’daki gurbetçiler vasıtasıyla Türkiye’ye giriş yaparak diasporadan anavatanına kavuşur. Bu müzik, anavatanına kavuşmasıyla beraber zamanla daha geniş kitlelere hitap ederek popülerleşmeye başlar. Başlarda ötekileştirilen, dışlanan ya da ezilen grubun kendilerini ifade etme biçimi olarak karşımıza çıkan rap müzik, bilahare müziksel ve kültürel anlamda geçirmiş olduğu değişimlerle beraber farklı bir kimliğe bürünür. Bu değişimlerin nedenleri arasında ise küreselleşme, teknolojinin gelişmesine paralel olarak internet ve sosyal medya kullanımın yaygınlaşması ve ekonomik koşullar yer alır. Bahsi geçen durumlar neticesinde rap müzikte kayda değer derecede değişimlerin olduğundan söz etmek mümkündür. Bu değişimler popülerleşme ve daha geniş bir dinleyici kitlesine ulaşma, rap müzisyen sayısında ve rap müzik eserlerinde artış, mekânsal değişim, sözlerin, içeriğin, ritmik yapının ve hitap eden kesimin değişmesi olarak sıralanabilir. Dolayısıyla rap müziğin diasporadan anavatana geçişle beraber geçirmiş olduğu değişimleri incelemek, bu değişimleri ortaya koymanın yanı sıra bu müziği yorumlamamızı, çeşitliliğini ve zenginliğini anlamamızı sağlayacaktır. Bu doğrultuda çalışma, Türkçe rap müziğin diasporadan anavatanına geçişinden itibaren geçirdiği değişimlere odaklanmaktadır. Bu amaç çerçevesinde araştırmada konuyla ilgili belgeler literatür taramasıyla elde edilmiş, elde edilen verilerin betimsel analizi yapılmış ve yorumlanmıştır.
The concept of rap encompasses meanings such as harsh criticism, speaking with violence, guilt, punishment, scolding, and responsibility. Rap music emerges as a component of hip-hop culture. The roots of this music date back to the 1970s. It is observed that the rap music, which emerged in those years, spread during the 1980s and began to be recognized as one of the mainstream music genres in the 1990s. The incorporation of rap music, which originated in the United States in the 1970s and gradually spread worldwide, into Turkey corresponds to the 1990s. During this period, rap music made its entry into Turkey through expatriates in Germany, reuniting the diaspora with its homeland. This music, with its return to its homeland, begins to gain popularity over time by appealing to a wider audience. Initially seen as a form of expression for a marginalized, excluded, or oppressed group, rap music later transforms into a different identity through the musical and cultural changes it undergoes. Among the reasons for these changes are globalization, the widespread use of the internet and social media in parallel with technological advancements, and economic conditions. As a result of the situations mentioned, it is possible to speak of significant changes in rap music. These changes can be listed as gaining popularity and reaching a broader listening audience, an increase in the number of rap musicians and rap music works, spatial changes, and changes in lyrics, content, rhythmic structure, and the target audience. Therefore, examining the changes that rap music has undergone with its transition from the diaspora to the homeland will not only reveal these changes but also allow us to interpret this music and understand its diversity and richness. In this respect, the study focuses on the changes that Turkish rap music has experienced since its transition from the diaspora to the homeland. Within this framework, relevant documents were obtained through a literature review, and the descriptive analysis of the acquired data was conducted and interpreted.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Visual Arts (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2025 |
Submission Date | July 2, 2025 |
Acceptance Date | September 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 9 |
Journal of Art and Iconography is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License.