Görsel içerik paylaşımı yapılabilen sosyal medya mecraları, farklı kültürlere ait değerlerin paylaşıldığı ve bunların görünebilir hale getirildiği bir görsel zenginliğe sahiptir. Görsel odaklı sosyal medya mecraları arasında ilk sırada yer alan sosyal medya mecrası Instagram’dır. Bu araştırmada Instagram’da paylaşılan ve içerisinde mutluluk temsili bulunduran fotoğraflar üzerinde yer alan renk tercihlerini ve bu renk tercihlerinin duygusal bağlamda ilişkisinin olup olmadığının analiz edilmesi amaçlanmaktadır. Bu analiz özellikle mutluluk duygusu üzerine odaklanmaktadır. Bu amaçla dünyanın farklı noktalarında bulunan farklı kültürlerden insanların yaşamlarından kesitleri Instagram hesabı üzerinden milyonlarca takipçisi ile paylaşan resmi National Geographic Instagram hesabı üzerinden incelenmiştir. National Geographic Instagram hesabında bulunan tüm fotoğrafların incelenmesinin ardından, bu fotoğraflar arasından içeriğinde mutluluk temsili bulunan fotoğraflar tespit edilmiştir. Elde edilen fotoğrafların barındırdığı renkler incelenerek, renklerin taşıdıkları duygusal anlamlar ile fotoğraflarda yer alan duygular arasında bir bağlantının bulunup bulunmadığı sistematik olarak incelenmiştir. Bu inceleme göstergebilimin sınırlarını dilbilimden çıkartarak kültürün diğer taşıyıcıları olan film, fotoğraf, reklamcılık gibi alanlarda da kullanılabilir hale getiren Barthes’in göstergebilimsel yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada örnekleme dahil edilen altı fotoğraf göstergebilimin ortaya koyduğu temelden yola çıkarak mutluluk ve renk ilişkisine odaklanmıştır. Yapılan inceleme sonucunda, mutluluk temsili bulunan fotoğrafların farklı coğrafyalardan ve farklı kültürlerden olmasına karşın benzer renkler ile aktarıldığı görülmüştür. Mutluluk ile ilişkilendirilen sarı, yeşil gibi renklerin bu fotoğraflarda baskın olduğu saptanmıştır. Her ne kadar renklerin taşıdıkları anlamlar farklı kültürlerde farklı anlamlar ifade ediyor olsa da farklı coğrafyalardan aktarılan fotoğraflarda evrensel olarak kabul edilen mutluluk duygusunu sembolize eden renkler arasındaki uyum paralellik göstermektedir.
Social media platforms that allow the sharing of visual content offer a rich space where the values of different cultures are shared and made visible. Instagram ranks as the leading platform among those focused on visual content. This study aims to analyze color preferences in photos shared on Instagram that represent happiness and to determine whether these preferences are linked to the emotional context. This analysis focuses especially on the feeling of happiness. The analysis will use the official National Geographic Instagram account, which shares glimpses of diverse cultures with millions of followers. After analyzing all the photos on the National Geographic Instagram account, those depicting happiness were identified from the collection. The study examined whether there is a connection between the emotional meanings of colors and the emotions conveyed in the photographs. This analysis was conducted using Barthes' semiotic method, which extended the boundaries of semiotics beyond linguistics, making it applicable to fields such as film, photography, and advertising—other cultural mediums. The six photographs in the study sample focused on the relationship between happiness and color, based on the principles of semiotics. The analysis revealed that, despite the photographs representing happiness coming from different geographies and cultures, they are conveyed using similar colors. Colors like yellow and green, commonly associated with happiness, were found to be dominant in these photographs. Although color meanings can differ across cultures, the harmony of colors symbolizing the universally recognized feeling of happiness remains consistent in photographs from various regions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 24, 2024 |
Publication Date | December 26, 2024 |
Submission Date | May 3, 2024 |
Acceptance Date | November 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |
Bu dergi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.