Fear, an inseparable part of humanity, manifests itself in art and
literature as a reflection of subconscious, also occupies cinema since its
beginning. Images that reflected from gigantic screens in the darkness of movie
theaters, manage to revive collective fears simultaneously unlike any other
medium. Horror, thriller and suspense films, which use subconscious fears as a
source and more often than not, prefer to use metaphors while narrate them,
prepare the ground for psychoanalytic film analysis, also in time, more and
more directors tend to use psychoanalysis in their films. Especially Alfred
Hitchcock, master of suspense, known for his use of Freudian subtexts. Steven
Spielberg is one of the most important directors who is influenced by
Hitchcock.
In this paper, Duel, directed
by Steven Spielberg in 1971, will be studied; conventions and codes of thriller
movies will be analyzed along with a psychoanalytic reading. Correlation between its narration and subtext
and their consistency will be examined.
Sanatta ve edebiyatta, bilinçaltının
bir yansıması olarak yerini bulan ve insanoğlunun ayrılmaz bir parçası olan
korku, ilk yıllarından itibaren sinemayı da kuşatmış; karanlık sinema
salonlarındaki devasa perdelerden yansıyan imgeler, daha önce hiçbir ortamın
yapamadığı bir şekilde, ortak korkuların, eş zamanlı olarak canlanmasını
sağlamıştır. Bilinçaltındaki korkuları kaynak olarak kullanan ve bu korkuları
genellikle metaforlar aracılığıyla aktarma yoluna giden korku ve gerilim
sineması, psikanalizin film çözümlemelerinde bir yöntem olarak kullanılmasına
zemin hazırlamış, yönetmenlerin de giderek psikanalize ilgi duymasına neden
olmuştur. Özellikle, gerilim filmlerinin usta ismi Alfred Hitchcock, filmlerini
genellikle Freudyen okumalara açık bir şekilde yapılandırmasıyla bilinmektedir.
Hitchcock’tan etkilenen en önemli yönetmenlerden biri ise, Steven
Spielberg’dür.
Çalışmada, Steven Spielberg’ün 1971
yapımı Duel adlı filminde,
gerilim filmlerine ait kodlar, özellikle Hitchock’un kullandığı yöntemler esas
alınarak incelenecek; iktidar ve erk kavramları merkeze alınarak psikanalitik
bir okuma yapılacak, filmin anlatısı ve sinematografisi ile alt metni
arasındaki ilişki irdelenerek birbirlerini nasıl desteklediği ortaya konmaya
çalışılacaktır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 3 |