Art and Literature
BibTex RIS Cite

Opinions On Film Spartacus Within the Framework of Hegel’s Master-Slave Dialectics

Year 2018, Volume: 3 Issue: 5, 25 - 44, 30.06.2018
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.400677

Abstract

Philosophy trying to grasp the Universe as a whole may make all kinds of
opinions that a human may encounter its own subject. This shows that philosophy
may have unlimited content in terms of the subject. Therefore, philosophy can
reveal its presence wherever a human is found. Cinema is one of these areas.
Although cinema has the power to
establish and show a totally new world, apart from the known world and
creatures in this world, it has never given up human characters. In this
respect, thinking in a humanistic way in cinema may be realized through various
philosophers, and Hegel, which has an important place in the history of
philosophy, can be appropriate for being under consideration in cinema as
totally a people-oriented philosopher. Therefore, to assess his ‘dialectical
method’ and ‘the master-slave dialectic’ that forms a basis of this method in
cinema constitutes the purpose of this study. In this context, Spartacus
(Stanley Kubrick, 1960) was analyzed in this study in terms of its compliance
with the master-slave dialectic within the framework of Hegel’s dialectical
method (phenomenological method). 

References

  • Adrew, J. Dudley, (2010). Büyük Sinema Kuramları, Çev. Zahit Atam, İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Aristoteles, (2012). Poetika, Çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Baudrillard, Jean, (2005). Baştan Çıkarma Üzerine, Çev. Ayşegül Sönmezay, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bozkurt, Nejat, (2009). Hegel, İstanbul: Say Yayınları.
  • Bumin, Tülin, (2013). Hegel, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Büker, Seçil, (1985). Sinema Dili Üzerine Yazılar, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Campbell, Joseph; Moyers, Bill, (2010). Mitolojinin Gücü: Kutsal Kitaplardan Hollywood Filmlerine Mitoloji ve Hikâyeler, Çev. Zeynep Yaman, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Chatman, Seymour, (2008). Öykü ve Söylem: Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı, Çev. Özgür Yaren, Ankara: Deki Yayınları.
  • Chion, Michael, (2003). Bir Senaryo Yazmak, Çev. Nedret Tanyolaç Öztokat, İstanbul: Agora Yayınevi.
  • Fraser, Jan, (2008). Hegel ve Marks İhtiyaç Kavramı, Çev. Beyza Sumer Aydaş, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Hegel, G.W.F., (2011a). Tinin Görüngübilimi, Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınları.
  • Hegel, G.W.F., (2011b). Estetiğe Giriş, Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınları.
  • Hegel, G.W.F., (2011c). Doğa Felsefesi, Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınları.
  • Hegel, G.W.F., (2011d). Tarihte Akıl, Çev. Önay Sözer, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Hegel, G.W.F., (2011e). Tarih Felsefesi-I (Giriş), Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınları.
  • Hegel, G.W.F., (2011f). Tarih Felsefesi-IV (Germanik Dünya), Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınları.
  • Hegel, G.W.F., (2011g). Estetiğe Giriş, Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınları.
  • İzmir, Mutluhan, (2013). Öznenin Diyalektiği, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Jahn, Manfred, (2012). Anlatıbilim, Çev. Bahar Dervişcemaloğlu. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kabadayı, Lale, (2013). Film Eleştirisi: Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kırel, Serpil, (2012). Kültürel Çalışmalar ve Sinema, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Kojève, Alexandre, (2012). Hegel Felsefesine Giriş, Çev. Selahattin Hilav, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Lotman, M. Yurih, (2012). Sinema Göstergebilimi, Çev. Oğuz Özügül, İstanbul: Nirengi Kitap.
  • Miller, William, (2009). Senaryo Yazımı: Televizyon ve Sinema İçin, Çev. Yılmaz Büyükerşen; Yalçın Demir; Nesrin Esen, İstanbul: Hayalbaz Kitap.
  • Morss, B. Susan, (2009). Görmenin Diyalektiği, Çev. Ferit Burak Aydar, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Morss, B. Susan, (2011). Hegel, Haiti ve Evrensel Tarih, Çev. Erkal Ünal, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Moseley, Alexander, (2012). A’dan Z’ye Felsefe, Çev. Ali Süha, İstanbul: Ntv Yayınları.
  • Nutku, Özdemir, (2001). Dram Sanatı. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Oluk, Ayşen, (2008). Klasik Anlatı Sineması, İstanbul: Hayalet Kitap.
  • Pezzella, Mario, (2006). Sinemada Estetik, Çev. Fisun Demir, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Ryan, Micheal; Kellner, Douglas, (2010). Politik Kamera, Çev. Elif Özsayar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Scognamıllo, Giovanni, (1997). Dünya Sinema Sanayii, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Stace, W.T., (1976). Hegel Üstüne, Çev. Murat Belge, İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Stanislavski, Konstantin, (2011). Bir Karakter Yaratmak, Çev. Suat Taşer, İstanbul: Agora Kitaplığı.

Hegel’in Efendi-Köle Diyalektiği Çerçevesinde Spartacus Filmi Üzerine Düşünceler

Year 2018, Volume: 3 Issue: 5, 25 - 44, 30.06.2018
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.400677

Abstract

Evreni bütün olarak
kavramaya çalışan felsefe, insanın karşılaşabileceği her türlü düşünceyi kendi
konusu yapabilir. Bu durum, felsefenin konu olarak sınırsız bir içeriğe sahip
olabileceğini göstermektedir. Dolayısıyla insanın bulunduğu her alanda felsefe varlığını
ortaya çıkarabilir. Bu alanlardan biri de sinemadır. Sinema, bilinen dünya ve
bu dünyadaki canlılar dışında yepyeni bir dünya kurup gösterme gücüne sahip
olsa da asla insan olan karakterden vazgeçmemiştir. Bu açıdan sinemada insanı
düşünmek, çeşitli felsefeciler aracılığıyla gerçekleştirilebilmekte ve felsefe
tarihinde önemli bir yeri olan Hegel, tamamen insana yönelmiş bir felsefeci
olarak sinemada düşünülmeye uygun olabilmektedir. Dolayısıyla onun ‘diyalektik
yöntem’ini ve bu yönteminin temelini oturttuğu ‘köle-efendi diyalektiği’ni sinemada değerlendirmek, bu çalışmanın
amacını oluşturmaktadır. Bu bağlamda, çalışmada köle-efendi diyalektiğine
uygunluğu açısından Spartacus (Spartaküs,
Stanley Kubrick, 1960), Hegel’in ‘diyalektik yöntem’i (görüngübilimsel yöntem)
çerçevesinde çözümlenmiştir. 

References

  • Adrew, J. Dudley, (2010). Büyük Sinema Kuramları, Çev. Zahit Atam, İstanbul: Doruk Yayıncılık.
  • Aristoteles, (2012). Poetika, Çev. İsmail Tunalı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Baudrillard, Jean, (2005). Baştan Çıkarma Üzerine, Çev. Ayşegül Sönmezay, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bozkurt, Nejat, (2009). Hegel, İstanbul: Say Yayınları.
  • Bumin, Tülin, (2013). Hegel, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Büker, Seçil, (1985). Sinema Dili Üzerine Yazılar, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Campbell, Joseph; Moyers, Bill, (2010). Mitolojinin Gücü: Kutsal Kitaplardan Hollywood Filmlerine Mitoloji ve Hikâyeler, Çev. Zeynep Yaman, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Chatman, Seymour, (2008). Öykü ve Söylem: Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı, Çev. Özgür Yaren, Ankara: Deki Yayınları.
  • Chion, Michael, (2003). Bir Senaryo Yazmak, Çev. Nedret Tanyolaç Öztokat, İstanbul: Agora Yayınevi.
  • Fraser, Jan, (2008). Hegel ve Marks İhtiyaç Kavramı, Çev. Beyza Sumer Aydaş, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Hegel, G.W.F., (2011a). Tinin Görüngübilimi, Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınları.
  • Hegel, G.W.F., (2011b). Estetiğe Giriş, Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınları.
  • Hegel, G.W.F., (2011c). Doğa Felsefesi, Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınları.
  • Hegel, G.W.F., (2011d). Tarihte Akıl, Çev. Önay Sözer, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Hegel, G.W.F., (2011e). Tarih Felsefesi-I (Giriş), Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınları.
  • Hegel, G.W.F., (2011f). Tarih Felsefesi-IV (Germanik Dünya), Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınları.
  • Hegel, G.W.F., (2011g). Estetiğe Giriş, Çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınları.
  • İzmir, Mutluhan, (2013). Öznenin Diyalektiği, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Jahn, Manfred, (2012). Anlatıbilim, Çev. Bahar Dervişcemaloğlu. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kabadayı, Lale, (2013). Film Eleştirisi: Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kırel, Serpil, (2012). Kültürel Çalışmalar ve Sinema, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Kojève, Alexandre, (2012). Hegel Felsefesine Giriş, Çev. Selahattin Hilav, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Lotman, M. Yurih, (2012). Sinema Göstergebilimi, Çev. Oğuz Özügül, İstanbul: Nirengi Kitap.
  • Miller, William, (2009). Senaryo Yazımı: Televizyon ve Sinema İçin, Çev. Yılmaz Büyükerşen; Yalçın Demir; Nesrin Esen, İstanbul: Hayalbaz Kitap.
  • Morss, B. Susan, (2009). Görmenin Diyalektiği, Çev. Ferit Burak Aydar, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Morss, B. Susan, (2011). Hegel, Haiti ve Evrensel Tarih, Çev. Erkal Ünal, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Moseley, Alexander, (2012). A’dan Z’ye Felsefe, Çev. Ali Süha, İstanbul: Ntv Yayınları.
  • Nutku, Özdemir, (2001). Dram Sanatı. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Oluk, Ayşen, (2008). Klasik Anlatı Sineması, İstanbul: Hayalet Kitap.
  • Pezzella, Mario, (2006). Sinemada Estetik, Çev. Fisun Demir, Ankara: Dost Kitabevi.
  • Ryan, Micheal; Kellner, Douglas, (2010). Politik Kamera, Çev. Elif Özsayar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Scognamıllo, Giovanni, (1997). Dünya Sinema Sanayii, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Stace, W.T., (1976). Hegel Üstüne, Çev. Murat Belge, İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Stanislavski, Konstantin, (2011). Bir Karakter Yaratmak, Çev. Suat Taşer, İstanbul: Agora Kitaplığı.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies, Philosophy
Journal Section Articles
Authors

Gökhan Gültekin 0000-0002-7928-3829

Publication Date June 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 5

Cite

APA Gültekin, G. (2018). Hegel’in Efendi-Köle Diyalektiği Çerçevesinde Spartacus Filmi Üzerine Düşünceler. SineFilozofi, 3(5), 25-44. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.400677