Parrhesia Antik Yunanda, kişiler arasında “hakikati söylemek” üzerine düzenlenen
bir sözel etkinliktir. Parrhesia’yı
icra eden kişiye ise parrhesiastes denilmektedir. Parrhesia
etkinliğinin amacı, aşağıdan-yukarıya doğru asimetrik bir ilişki içinde
eleştiri sunmaktır. Hakikati bilen ve söyleyen bu eylemini kamusal alanda, bir
görev olarak yapmakta ve bir takım riskler almaktadır. Michel Foucault Antik
Yunan metinlerinden yola çıkarak giriştiği bir seminer dizisinde bu kavramları
irdeler ve hakikatten çok hakikatin söylenmesi olgusuna odaklanır. Foucault
hakikati söylemenin, hakikati bilmenin, hakikati bilen insanların bulunmasının
toplum açısından ne önemi olduğu sorularına yanıt aramaya çalışır. Parrhesia ve parrhesiastes belgesel sinema alanı açısından da yararlanılabilir kavramlar olarak düşünülebilir.
Çünkü belgesel sinemanın ortaya çıkışının ve varoluşunun temel kavramları da
“gerçek” ve “hakikat”tir. Bu bağlamda belgesel sinemacılar birer “hakikat
söyleyici” olarak düşünülebilir mi? Makalede bu kavramlar çerçevesinde Türkiye’deki
belgesel sinema dönemleri itibariyle ele alınmakta; hakikat, hakikati söyleme
ve belgesel sinema arasındaki ilişki irdelenmektedir. Belgesel sinemacıların
günümüze yaklaştıkça parrhesia’ya da yaklaştıkları görülmektedir. Çalışmada, tıpkı Foucault gibi,
hakikatin ne olduğunu tartışmak değil, belgesel sinemanın hakikati söyleme
pratiğini ele almak hedeflenmektedir.
Parrhesia is
a verbal activity on "telling the truth" among people Ancient Greek.
The member who performs parrhesia is called parrhesiastes. The purpose of the
parrhesia activity is to make criticism in an asymmetrical relationship from
the bottom to up. The one who knows and tells the truth does this act as a duty
in the public sphere and takes some risks. Michel Foucault examines these concepts
based on a seminar series in the frame of Ancient Greek texts and focuses on
telling the truth much more than the truth itself. Foucault attempts to find
out the answers how important that telling the truth, knowing the truth, and
having people who know the truth for the society. Parrhesia and parrhesiastes
can also be considered as a concept for documentary film field. Because the
basic concepts of the appearance and existence of documentary cinema are also
"real" and "truth". In this context, can documentary
filmmakers be considered as "a truth-teller"? In this paper,
documentary cinema in Turkey is examined with its own periods and also
questioned the relationship between truth, telling the truth and documentary
cinema within the framework of this concept. It is possible to say that when
documentary filmmakers close to present day, they also near parrhesia. This
paper aims to not discuss on what is the truth, it tries to deal with the
practice of telling the truth in documentary cinema, just like Foucault.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 5 |