Research Article
BibTex RIS Cite

The Film Structure Of Andy Warhol In American Experimental Cinema And ''Underground'' Cinema Culture

Year 2021, Volume: 6 Issue: 11 - Özel Sayı (3) 2021, 282 - 291, 09.10.2021
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.888150

Abstract

Sinema tarihinin önemli kırılma noktalarından biri olan deneysel film akımı, birçok yeni tekniklerin ve farklı biçimlerin oluşmasında önemli bir yere sahiptir. 1920’li yıllardan itibaren Amerikan Deneysel Sineması’nın dünyanın dört bir yanında akımın izlerine rastlamak mümkündür. II. Dünya Savaşı’nın, Amerika da yaratmış olduğu kültürel tahribattan sonra özellikle Hollywood büyüsüne kapılmış film izleyicileri düşünmeye sevk eden filmlerle tanışma fırsatı bulmuştur. Bu durumdan sonra gerçek yeraltı ’’underground’’ sinema kavramı ortaya çıkmıştır. Yeraltı ’’Underground’’ film kalıbı deneysel sinema tarihi içerisinde Amerika’da oluşturulmuş bir bütünü temsil etmektedir. Hiç kuşkusuz günümüz sanat anlayışına bir yön veren Andy Warhol, ’’Amerikan Yeraltı Sineması’’ için önemli bir rol oynamaktadır. Warhol’un filmlerinde gözlenebilen yapı belki bir şiir, bir müzik ya da daha doğru bir ifadeyle bir aura (atmosfer) gibidir. Aura ancak bir başkasının görebileceği ve ne kadar görmek isterse, o kadarını görebildiği somutsal bir şey’dir. Warhol, yasal elektrikle idam etmenin modern şeklini tipik Amerikan işi olarak etiketlemiştir. Fabrikasında 60’lı yılların sonuna kadar gerçek olmayan yanılsamalarıyla sistemi zehirleyen Hollywood sinemasına tepki olacak şekilde imaj demetlerini oluşturmuştur. Fakat ölüm korkusuyla yüzleştikten sonra amacı olan hayatı sanata çevirmesindeki mücadelesi gün geçtikte azalmıştır. Hatta yok olmuştur. 70’lerin sonunda amacının oluşmasında önemli bir role sahip olan fabrikası kapanmıştır ve film üretimi durdurulmuştur.

References

  • Referans1 Akbulut, D., (2012). Belgesel Sinema ve Deneysel Sinemanın İlkleri, Etik Yayınları, İstanbul.
  • Referans2 Bridgett, R., (2017). Erdoğan, Ş., Avangart Sinema ve Beat Film, Sub Yayımları, İstanbul.
  • Referans3 Çoşkun, E., E., (2017). Dünya Sinemasında Akımlar, Siyasal Kitapevi, Ankara.
  • Referans4 Kaliç, S., (1992). Deneysel Sinemanın Kısa Tarihi, Hil Yayın, İstanbul.
  • Referans5 Kaliç, S., (1997). Deneysel Sinemacı Kimliğiyle Andy Warhol, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Referans6 Onaran, A., S., (1999). Sinemaya Giriş, Maltepe Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Referans7 Tata, M., A., (2017). Andy Warhol’un Makinesi, Sub Yayınları, İstanbul.
  • Referans8 Baydur, M., (1987). Andy Warhol Işıksız Yalnızlar, Milliyet Sanat Dergisi, Sayı: 164, İstanbul.
  • Referans9 O’Pray, M., (2000). Koca Soytarı Andy Warhol, Çev. Ali Rıza Şen, 25. Kare Kültür Sinema Dergisi, Sayı: 31, Ankara.
  • Referans10 Andy Warhol, https://indigodergisi.com/2014/04/andy-warholun-fabrikasi/, (Date of Access: 05/06/2020)
  • Referans11 Andy Warhol Fuck Film, https://warholstars.org/andy-warhol-blue-movie.html, (Date of Access: 15.06.2020)
  • Referans12 Can, A., Aytaş, M., (2008). ’’Underground’’ Filmler ve Andy Warhol Sineması, Selçuk İletişim Dergisi, 2/5.

The Film Structure Of Andy Warhol In American Experimental Cinema And ''Underground'' Cinema Culture

Year 2021, Volume: 6 Issue: 11 - Özel Sayı (3) 2021, 282 - 291, 09.10.2021
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.888150

Abstract

Experimental film movement, which is one of the important breaking points of the history of cinema, has an important place in the formation of many new techniques and different forms. It is possible to find the traces of the movement all over the world in the American Experimental Cinema since the 1920s. World War II caused cultural damage in America. Especially, viewers caught up in Hollywood magic met with films that encourage thinking.

After this situation, the concept of real underground "underground" cinema emerged. "Underground" movie mold represents a whole created in America in the history of experimental cinema. Undoubtedly Andy Warhol, who directs today's art understanding plays an important role for "American Underground Cinema". The structure that can be observed in Warhol's films is perhaps like a poem, a music or, more accurately, an aura (atmosphere). Aura is a tangible thing that an individual can see as much as they wants. Warhol was labeled the modern form of legal electric execution as typical American business. He created bundles of images in his factory to react to Hollywood cinema that poisoned the system with its unreal illusions until the end of the 60's. However, after facing his fear of death, his struggle to turn life into art, which is his purpose, has decreased day by day. It even disappeared. At the end of the 70's, its factory, which had an important role in the formation of its purpose, was closed and film production was stopped.

References

  • Referans1 Akbulut, D., (2012). Belgesel Sinema ve Deneysel Sinemanın İlkleri, Etik Yayınları, İstanbul.
  • Referans2 Bridgett, R., (2017). Erdoğan, Ş., Avangart Sinema ve Beat Film, Sub Yayımları, İstanbul.
  • Referans3 Çoşkun, E., E., (2017). Dünya Sinemasında Akımlar, Siyasal Kitapevi, Ankara.
  • Referans4 Kaliç, S., (1992). Deneysel Sinemanın Kısa Tarihi, Hil Yayın, İstanbul.
  • Referans5 Kaliç, S., (1997). Deneysel Sinemacı Kimliğiyle Andy Warhol, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Referans6 Onaran, A., S., (1999). Sinemaya Giriş, Maltepe Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Referans7 Tata, M., A., (2017). Andy Warhol’un Makinesi, Sub Yayınları, İstanbul.
  • Referans8 Baydur, M., (1987). Andy Warhol Işıksız Yalnızlar, Milliyet Sanat Dergisi, Sayı: 164, İstanbul.
  • Referans9 O’Pray, M., (2000). Koca Soytarı Andy Warhol, Çev. Ali Rıza Şen, 25. Kare Kültür Sinema Dergisi, Sayı: 31, Ankara.
  • Referans10 Andy Warhol, https://indigodergisi.com/2014/04/andy-warholun-fabrikasi/, (Date of Access: 05/06/2020)
  • Referans11 Andy Warhol Fuck Film, https://warholstars.org/andy-warhol-blue-movie.html, (Date of Access: 15.06.2020)
  • Referans12 Can, A., Aytaş, M., (2008). ’’Underground’’ Filmler ve Andy Warhol Sineması, Selçuk İletişim Dergisi, 2/5.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Hasancan Pınar 0000-0002-0345-9736

Publication Date October 9, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 11 - Özel Sayı (3) 2021

Cite

APA Pınar, H. (2021). The Film Structure Of Andy Warhol In American Experimental Cinema And ’’Underground’’ Cinema Culture. SineFilozofi, 6(11), 282-291. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.888150