Bir edebiyat eleştirmen ve kuramcısı Mikhail Bakhtin, roman incelemelerine getirdiği yeni
kavramlarla edebiyat eleştirisine önemli bir değer katmıştır. Karnaval, diyaloji, çokseslilik gibi kavramları
yazına kazandıran Bakhtin, incelediği romanlardaki ortak özellikleri bu kavramlar yoluyla belirlemeye
çalışmıştır. Bu çalışmanın konusu olan kronotop kavramı da Bakhtin’e ait diğer bir önemli kavramdır.
Kronotop, zaman-uzam anlamına gelir ve anlatıdaki zaman ve mekânların kesiştiği, anlatı açısından
tarihsel, sosyal, kültürel anlamlar barındıran düğüm noktalarını ifade eder. Bakhtin’in ürettiği bu
kavramlar edebiyat eleştirileri için günümüzde sıklıkla kullanılmakla beraber, diğer sanat dalları
için de ufuk açıcı bakış açıları sunmaktadır. Sinema sanatında, film anlatısını incelemede Bakhtin’in
kavramlarının kullanılması ise edebiyattaki kadar yaygın değildir. Bu çalışma, Mustafa Kara’nın
Kalandar Soğuğu (2015) filmindeki kronotopları Bakhtin’in kavramsallaştırması ışığında belirlemek
ve bu kronotoplar üzerinden sosyolojik bir okuma yapmayı amaçlamaktadır. Filmde anlatıyı oluşturan
başlıca kronotopların taşra, dağlar ve mağaralar, boğa güreşleri ve maden ocağı olduğu tespit edilmiş
ve bu kronotopların yakın dönem Türk Sineması’nda sıkça rastlanan yeni taşra söylemine ve erkeklik
kavramına ilişkin bir bakış açısı oluşturduğu sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 12 |