Book Review
BibTex RIS Cite

Cinema Against Doublethink: Ethical Encounters with the Lost Pasts of World History

Year 2022, Volume: 7 Issue: 13, 160 - 162, 28.06.2022

Abstract

David Martin-Jones, in his book “Cinema Against Doublethink: Ethical Encounters with the Lost Pasts of World History”, discusses the cinema's power to reveal the lost, forgotten, erased, unrecorded or even eradicated histories. Martin-Jones consults two primary conceptual references in his analysis: The first is Enrique Dussel's 'transmodern ethics', and the other is Gilles Deleuze’s 'time-image'. Through these concepts, the author explains how doublethink works and, illustrates how cinema reveals the doublethink throughout history. The book's main idea is quite transparent: to reconsider and criticise the Eurocentric way of looking at the world history we assume that we know via utilising cinema's time-images. Martin-Jones shows us a new path by considering history with Dusselian ethics and Deleuze's time-images in cinema and discussing the ‘world of cinema’ with his unique taxonomy. Through this taxonomy, this work may offer new methods for film studies and historiography.

References

  • Martin-Jones, D. (2019). Cinema Against Doublethink: Ethical Encounters with the Lost Pasts of World History. London, Routledge

Cinema Against Doublethink: Ethical Encounters with the Lost Pasts of World History

Year 2022, Volume: 7 Issue: 13, 160 - 162, 28.06.2022

Abstract

David Martin-Jones, “Çiftdüşüne Karşı Sinema: Dünya Tarihinin Kayıp Geçmişleriyle Etik Karşılaşmalar” adlı kitabında sinemanın kayıp, unutulmuş, kaydedilmemiş ve silinmiş tarihleri ​​ortaya çıkarma gücünü tartışmaktadır. Kitapta ele aldığı filmleri iki temel referans noktasına başvururarak inceler. Bu referans noktalarından birincisi Enrique Dussel'in 'transmodern etik' kavramı, ikincisi ise Gilles Deleuze'ün 'zaman-imge' kavramıdır. Martin-Jones, bu kavramlar aracılığıyla çiftdüşünün nasıl çalıştığını açıklamakta ve sinemanın çiftdüşünü ifşa etme gücünü tartışmaktadır. Kitabın ana fikri oldukça belirgin: Sinemanın zaman-imgelerine bakarak, bildiğimizi düşündüğümüz tarihi, Avrupa merkezli hegemonik bakış açısından arındırıp yeniden düşünmek ve eleştirmek. Martin-Jones, dünya sinemasından seçtiği filmleri kendi özgün sınıflandırmasıyla tartışarak bize yeni bir yol göstermektedir. Bu sınıflandırma ile kitap, film çalışmaları ve tarih yazımı gibi alanlar için bizlere yeni yöntemler sunabilir.

References

  • Martin-Jones, D. (2019). Cinema Against Doublethink: Ethical Encounters with the Lost Pasts of World History. London, Routledge
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Communication and Media Studies, Philosophy
Journal Section Book Review
Authors

Süleyman Kıvanç Türkgeldi 0000-0002-6465-923X

Early Pub Date June 27, 2022
Publication Date June 28, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 13

Cite

APA Türkgeldi, S. K. (2022). Cinema Against Doublethink: Ethical Encounters with the Lost Pasts of World History. SineFilozofi, 7(13), 160-162.