Research Article
BibTex RIS Cite

Sinemada Ritim: Raging Bull Filmi Üzerine Bir Analiz

Year 2023, Volume: 8 Issue: 16, 334 - 347, 29.12.2023
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1256327

Abstract

Sinemada ritim, film dili ve estetiğini, seyircinin bir filme ilişkin düşüncesini ve deneyimini biçimlendirmede önemli bir rol oynamaktadır. Yönetmen, senarist, kurgucu, görüntü yönetmeni ve ses tasarımcısı gibi film ekibinin farklı üyeleri arasındaki iş birliğinin sonucu olarak ortaya çıkan ritim, seyirciye hikâye boyunca yol gösterir ve filmin anlamını ve duygu yoğunluğunu anlamlandırmak adına seyirciye bir yol haritası çıkarır. Bu çalışma sinemada ritmi oluşturan unsurların Raging Bull (Kızgın Boğa) filminde nasıl inşa edildiğini ortaya koymayı hedeflemektedir. Çalışmanın literatür bölümünde sinemada ritim ve ritmi belirleyen unsurların neler olduğu ve geçmişten günümüze nasıl inşa edildiği, dünya sinemasından verilen örnek film ve sahnelerle açıklanmıştır. Literatür bölümünde verilen bilgiler ışığında film, öncelikle sekanslara bölünmüş ve ritmi oluşturan unsurlar olan sinematografi, kurgu, ses ve müzik tasarımı kategorileri altında çözümlenmiştir. Sonuç olarak filmde ritmi oluşturan unsurların parçalı biçimde bütüne hizmet eden bir yapıda olduğu ve ritmi inşa eden biçimsel özelliklerin filmin temposu manipüle ederek film dramatik yapısını, estetiğini ve film dilini güçlendirdiği tespit edilmiştir.

References

  • Adams, B., Dorai, C. & Venkatesh, S. (2001). Automated Film Rhythm Extraction for Scene Analysis, in ICME 2001: Proceedings of the IEEE International Conference on Multimedia and Expo, IEEE, [Washington, D. C.], pp. 1056-1059.4
  • Attademo, G. (2021). Color and/is narration. The narrative role of color in Wes Anderson’s filmic images. Cultura e Scienza del Colore-Color Culture and Science, 13(01), 07-13.
  • Barsam, R. & Monahan, D. (2018). Looking at Movies: An Introduction to Film, New York, W. W. Norton & Company.
  • Berliner, T. (2005). Visual Absurdity in Raging Bull. Martin Scorsese's Raging Bull: A Cambridge Film Handbook, 41-68.
  • Block, B. (2008). The Visual Story: Creating the visual structure of film, TV, and digital media, Focal Press publications.
  • Bordwell, D. & Thompson, K. (2008). Film art: An introduction. New York: McGraw-Hill.
  • Biro, Y. (2011). Sinemada Zaman; Ritmik Tasarım Türbülans ve Akış, Çev. Anıl Ceren Altunkanat, Doruk Yayınları. Dancyger, K. (2019). The Technique of Film and Video Editing: History, Theory, And Practice. Routledge.
  • Grist, L. (2007). Masculinity, Violence, Resistance: A New Psychoanalytic Reading of Raging Bull. Atlantis, 29(1), 11-27. Hayward, S. (2012). Sinemanın Temel Kavramları. (Çev. U. Kutay ve M. Çavuş.). İstanbul: Es Yayınları.
  • Karahan, O. (2021). Şiddet ve Postmodernizm Bağlamında Martin Scorsese Sineması. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (37), 72-91. DOI: 10.17829/turcom.855283
  • Kulezic-Wilson, D. (2015). The Musicality of Narrative Film. Palgrave Macmillan.
  • Mitry, J. (1997). The Aesthetics and Psychology of the Cinema. (Trans. by. Chistopher King) Indiana University Press.
  • Mortimer, B. (1997). Portraits of The Postmodern Person in Taxi Driver, Raging Bull, And The King of Comedy. Journal of Film and Video, 49(1/2), 28-38.
  • Nişancı, İ. (2009). Kurgunun Türk Sinemasında Tiyatrocular Döneminden Sinemacılar Dönemine Geçişteki Etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Nişancı, İ. (2012). Kurgunun Güncel Sorunsalı: Eisenstein'ın Dikey Kurgusunun Evrimi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi|, (41), 63-80.
  • Oumano, E. (2011). Cinema today: A conversation with thirty-nine filmmakers from around the world. Rutgers University Press.
  • Pearlman, K. (2016). Sinemada Ritimlerin Kurgusu. Çev: Pınar Ercan, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Petrie, D., & Boggs, J. (2011). The Art of Watching Films. McGraw-Hill Higher Education.
  • Pramaggiore M. & Wallis T. (2005). Film: A Critical Introduction. London: Laurence King Publishing. Reisz, K. & Millar G. (2010). The Technique of Film Editing, Focal Press. Timuçin, A. (2013). Estetik I. Bulut Yayınları.
  • Tomasulo, F. P. (1999). Raging Bully: Postmodern Violence and Masculinity in Raging Bull. C. Sharnett (Ed.), Mythologies of Violence in Postmodern Media, (p. 175-197). Detroit: Wayne State University Press.

Rhythm in Cinema: An Analysis of the Movie Raging Bull

Year 2023, Volume: 8 Issue: 16, 334 - 347, 29.12.2023
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1256327

Abstract

The phenomenon of rhythm in cinema is one of the important factors that play an important role in shaping film language and aesthetics, and the viewer's thoughts and experience of a movie. Rhythm, which emerges as a result of the collaboration between different members of the film team such as the director, screenwriter, editor, cinematographer, and sound designer, guides the audience through the story and provides a road map to make sense of the meaning and emotional intensity of the film. This study aims to reveal how the elements that constitute rhythm in cinema are constructed in the film Raging Bull (1980). In the literature section of the study, the elements that determine rhythm and rhythm in cinema and how they are constructed in cinema from past to present are explained with examples from world cinema. In the light of the information given in the literature section, the film was divided into sequences and the elements that make up the rhythm, cinematography, editing, and sound and music design were analyzed. As a result, it is seen that the elements that make up the rhythm form the rhythm in a structure that serves the whole in a fragmented manner and that the rhythm has an important role in the creation and strengthening of the film not only formally but also narrative, aesthetics, and film language.

References

  • Adams, B., Dorai, C. & Venkatesh, S. (2001). Automated Film Rhythm Extraction for Scene Analysis, in ICME 2001: Proceedings of the IEEE International Conference on Multimedia and Expo, IEEE, [Washington, D. C.], pp. 1056-1059.4
  • Attademo, G. (2021). Color and/is narration. The narrative role of color in Wes Anderson’s filmic images. Cultura e Scienza del Colore-Color Culture and Science, 13(01), 07-13.
  • Barsam, R. & Monahan, D. (2018). Looking at Movies: An Introduction to Film, New York, W. W. Norton & Company.
  • Berliner, T. (2005). Visual Absurdity in Raging Bull. Martin Scorsese's Raging Bull: A Cambridge Film Handbook, 41-68.
  • Block, B. (2008). The Visual Story: Creating the visual structure of film, TV, and digital media, Focal Press publications.
  • Bordwell, D. & Thompson, K. (2008). Film art: An introduction. New York: McGraw-Hill.
  • Biro, Y. (2011). Sinemada Zaman; Ritmik Tasarım Türbülans ve Akış, Çev. Anıl Ceren Altunkanat, Doruk Yayınları. Dancyger, K. (2019). The Technique of Film and Video Editing: History, Theory, And Practice. Routledge.
  • Grist, L. (2007). Masculinity, Violence, Resistance: A New Psychoanalytic Reading of Raging Bull. Atlantis, 29(1), 11-27. Hayward, S. (2012). Sinemanın Temel Kavramları. (Çev. U. Kutay ve M. Çavuş.). İstanbul: Es Yayınları.
  • Karahan, O. (2021). Şiddet ve Postmodernizm Bağlamında Martin Scorsese Sineması. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (37), 72-91. DOI: 10.17829/turcom.855283
  • Kulezic-Wilson, D. (2015). The Musicality of Narrative Film. Palgrave Macmillan.
  • Mitry, J. (1997). The Aesthetics and Psychology of the Cinema. (Trans. by. Chistopher King) Indiana University Press.
  • Mortimer, B. (1997). Portraits of The Postmodern Person in Taxi Driver, Raging Bull, And The King of Comedy. Journal of Film and Video, 49(1/2), 28-38.
  • Nişancı, İ. (2009). Kurgunun Türk Sinemasında Tiyatrocular Döneminden Sinemacılar Dönemine Geçişteki Etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Nişancı, İ. (2012). Kurgunun Güncel Sorunsalı: Eisenstein'ın Dikey Kurgusunun Evrimi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi|, (41), 63-80.
  • Oumano, E. (2011). Cinema today: A conversation with thirty-nine filmmakers from around the world. Rutgers University Press.
  • Pearlman, K. (2016). Sinemada Ritimlerin Kurgusu. Çev: Pınar Ercan, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Petrie, D., & Boggs, J. (2011). The Art of Watching Films. McGraw-Hill Higher Education.
  • Pramaggiore M. & Wallis T. (2005). Film: A Critical Introduction. London: Laurence King Publishing. Reisz, K. & Millar G. (2010). The Technique of Film Editing, Focal Press. Timuçin, A. (2013). Estetik I. Bulut Yayınları.
  • Tomasulo, F. P. (1999). Raging Bully: Postmodern Violence and Masculinity in Raging Bull. C. Sharnett (Ed.), Mythologies of Violence in Postmodern Media, (p. 175-197). Detroit: Wayne State University Press.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Onur Karahan 0000-0002-9800-0521

Early Pub Date October 28, 2023
Publication Date December 29, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 8 Issue: 16

Cite

APA Karahan, O. (2023). Rhythm in Cinema: An Analysis of the Movie Raging Bull. SineFilozofi, 8(16), 334-347. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.1256327