Particleboard, MDF and plywood, known as wood composite materials, can be used in many industries, especially the furniture industry. These products are alternative products to natural wood materials. Due to the high prices of massive materials, wood composites can be used instead of these, which we can add the desired features. Although furniture products made of wood composite materials are preferred by consumers, there are many complaints about both the product and the service provided. Web pages and social media, especially twitter, are places where we can reach these complaints. Data mining methods allow us to extract meaningful data from many web pages and twitter data. In this study, complaints about wood composite materials were evaluated using data mining methods using web pages and twitter data. As a result of the evaluation made, it was determined that the most complaints were about the fiberboard composite material, followed by the MDF and plywood products. Thanks to the data mining models used in this study, comprehensive information about consumer behavior has been obtained.
Odun kompozit malzemeler olarak bilinen sunta, MDF ve kontrplak günümüzde mobilya endüstrisi başta olmak üzere birçok endüstride kullanılabilmektedir. Bu ürünler doğal ahşap malzemeye alternatif ürünlerdir. Masif malzeme fiyatlarının yüksekliği nedeniyle artık bunların yerine odun kompozitler kullanılabilmektedir. Odun kompozit malzemelerden üretilen mobilya ürünleri tüketiciler tarafından tercih edilmesine rağmen hem ürün hem de verilen hizmet ile ilgili çok sayıda şikayet yapılmaktadır. Web sayfaları ve sosyal medya özellikle de twitter bu şikayetlere ulaşabildiğimiz yerlerdir. Veri madenciliği yöntemleri çok sayıda bulunan web sayfaları ve twitter verilerinden anlamlı veriler çıkarmamızı sağlamaktadır. Yapılan bu çalışmada odun kompozit malzemeler ile ilgili şikayetlerin web sayfaları ve twitter verileri kullanılarak veri madenciliği yöntemleriyle değerlendirilmesi yapılmıştır. Yapılan değerlendirilme sonucu en fazla şikayetlerin sunta kompozit malzemesinde olduğunu, bunu mdf ve kontrplak ürünlerinin takip ettiği tespit edilmiştir. Bu çalışmada kullanılan veri madenciliği modelleri sayesinde tüketici davranışlarıyla ilgili geniş kapsamlı bilgilere ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2021 |
Submission Date | May 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 2 |