Research Article
BibTex RIS Cite

EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMUNDAN VE ÖĞRETMENDEN BEKLENTİLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2019, Volume: 3 Issue: 2, 161 - 178, 31.12.2019
https://doi.org/10.30561/sinopusd.613394

Abstract

Çocuklar özellikle okul öncesi
dönem olarak adlandırılan yaşamın ilk altı yılında çok hızlı büyürler ve tüm
gelişim alanlarında şaşırtıcı bir hızla yetkinleşirler. Bu dönemde çocuğun
içinde bulunduğu çevre, çocuğun gelişimini ve öğrenme motivasyonunu derinden
etkiler. Özellikle okul öncesi dönemde verilen kaliteli eğitim, çocukta
öğrenmeyi ve öğrenmeye istekli olmayı arttırmakta ve tüm yaşantısında başarılı
olmasını sağlamaktadır. Araştırmalar çocuğun hangi hızla nasıl ve neler
öğrenebileceğinin çocuğun çevresinin ne kadar destekleyici olduğuyla ve çocuğa
ne gibi olanaklar sunulduğuyla yakından ilişkili olduğunu ortaya koymaktadır.
Bu araştırmanın amacı çocuğu okul öncesi eğitim kurumuna devam eden
ebeveynlerin kurumdan ve öğretmenden beklentilerini incelemek ve okul öncesi
eğitimin içerik ve önemi konusunda ki farkındalıklarını ortaya koymaktır.



Araştırma nitel olarak
yapılandırılmış ve olgu bilim modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu
Sinop İl merkezindeki resmi anaokullarında çocuğu bulunan 122 ebeveyn
oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen
yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmede elde edilen
veriler içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir.



Araştırmanın
sonucuna göre, ailelerin öncelikli beklentileri, okul öncesi eğitim
kurumlarının çocuklarını ilköğretime hazırlamaları yönündedir. Ayrıca
sınıfların fiziksel ortamının iyileştirilmesi ve sosyal aktiviteye ağırlık
verilmesi de beklentiler arasındadır. Eğitim düzeyi yüksek olan aileler, eğitim
düzeyi düşük olan ailelere göre sosyal aktiviteye ve yabancı dil eğitimine önem
verilmesini beklemektedir. Öğretmene ilişkin beklentiler ise çoğunlukla çocuğa
karşı olumlu tutum ( ilgi, sevgi, alaka vb.) içinde olmaları, iyi bir eğitim
vermeleri ve ebeveynlerle etkili bir iletişim içinde bulunmaları yönündedir.

References

  • Argon, T. ve Akkaya, M., (2008). Ebeveynlerin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 16(2), 413-430.
  • Creswell, J.W. (2013). Qualitative ınquiry & research design: choosing among the five approaches. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
  • Gürkan, T. (2010). Okul öncesi eğitim programı. Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri (Ed.Rengin Zembat). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kıldan, A.O., (2012). Okul öncesi eğitimin amacına ilişkin öğretmen ve veli görüşleri. Kas-tamonu Eğitim Dergisi. 20(1), 135-150.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2012). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: Milli Eğitim.
  • Polat Yaman, R. ve Saçkes, M., (2017). Anne-babalar okul öncesi eğitim kurumu yönetici-lerinden ne bekliyor? anne-baba ve yönetici beklentilerinin karşılaştırılması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 1(1), 94-103.
  • Polat, C., Çelmeli, Ö., (2015). Okulöncesi eğitim kurumu seçiminde tüketici tercih etkenleri. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 8(2), 144-166.
  • Ramazan, O. ve Ural, O., (2007). Türkiye’de okul öncesi eğitimin dünü ve bugünü. Servet Özdemir, Hasan Bacanlı (Ed.) Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi: temel sorunlar ve çözüm önerileri. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Seyfullahoğulları, A., (2012). Ailelerin anaokullarından beklentileri üzerine bir araştırma. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2, 1-15.
  • Sevinç, M., (2006). Okul öncesi eğitimi alan çocukların annelerinin okuldan beklentileri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, 218-225.
  • Şimşek, Z., İvrendi A., (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29(2), 240-254.
  • Topaç, N., Yaman Y., Ogurlu Ü., İlgar L., (2013). Okul öncesi dönem çocuğu olan ailelerin okul öncesi eğitim kurumu seçerken göz önünde bulundurdukları ölçütlerin incelenmesi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 1 (2), 206-218.
  • Tuğrul, B. ve Tokuç, H. ( 2007). Anne ve babaların okul öncesi eğitim hakkındaki görüş ve beklentilerinin incelenmesi. 1. Ulusal İlköğretim Kongresi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Oktay, A., (2000). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Oktay, A., (2002). Türkiye’de okul öncesi eğitimin dünü ve bugünü. Eğitim ve Bilim Dergi-si.3-7 ,http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/ EB/article/view/5743/1872, 02.09. 2019.
  • Oktay, A., (2005) Okul öncesi eğitimin önemi ve yaygınlaştırılması. Ayla Oktay, Özgül Polat. (Ed.) Okul öncesi eğitimde güncel konular. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H.(2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2019, Volume: 3 Issue: 2, 161 - 178, 31.12.2019
https://doi.org/10.30561/sinopusd.613394

Abstract

References

  • Argon, T. ve Akkaya, M., (2008). Ebeveynlerin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. 16(2), 413-430.
  • Creswell, J.W. (2013). Qualitative ınquiry & research design: choosing among the five approaches. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.
  • Gürkan, T. (2010). Okul öncesi eğitim programı. Okul öncesinde özel öğretim yöntemleri (Ed.Rengin Zembat). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kıldan, A.O., (2012). Okul öncesi eğitimin amacına ilişkin öğretmen ve veli görüşleri. Kas-tamonu Eğitim Dergisi. 20(1), 135-150.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2012). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: Milli Eğitim.
  • Polat Yaman, R. ve Saçkes, M., (2017). Anne-babalar okul öncesi eğitim kurumu yönetici-lerinden ne bekliyor? anne-baba ve yönetici beklentilerinin karşılaştırılması. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 1(1), 94-103.
  • Polat, C., Çelmeli, Ö., (2015). Okulöncesi eğitim kurumu seçiminde tüketici tercih etkenleri. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 8(2), 144-166.
  • Ramazan, O. ve Ural, O., (2007). Türkiye’de okul öncesi eğitimin dünü ve bugünü. Servet Özdemir, Hasan Bacanlı (Ed.) Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi: temel sorunlar ve çözüm önerileri. Ankara: Türk Eğitim Derneği.
  • Seyfullahoğulları, A., (2012). Ailelerin anaokullarından beklentileri üzerine bir araştırma. Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2, 1-15.
  • Sevinç, M., (2006). Okul öncesi eğitimi alan çocukların annelerinin okuldan beklentileri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, 218-225.
  • Şimşek, Z., İvrendi A., (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 29(2), 240-254.
  • Topaç, N., Yaman Y., Ogurlu Ü., İlgar L., (2013). Okul öncesi dönem çocuğu olan ailelerin okul öncesi eğitim kurumu seçerken göz önünde bulundurdukları ölçütlerin incelenmesi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 1 (2), 206-218.
  • Tuğrul, B. ve Tokuç, H. ( 2007). Anne ve babaların okul öncesi eğitim hakkındaki görüş ve beklentilerinin incelenmesi. 1. Ulusal İlköğretim Kongresi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Oktay, A., (2000). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Oktay, A., (2002). Türkiye’de okul öncesi eğitimin dünü ve bugünü. Eğitim ve Bilim Dergi-si.3-7 ,http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/ EB/article/view/5743/1872, 02.09. 2019.
  • Oktay, A., (2005) Okul öncesi eğitimin önemi ve yaygınlaştırılması. Ayla Oktay, Özgül Polat. (Ed.) Okul öncesi eğitimde güncel konular. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H.(2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Şule Erşan 0000-0003-3229-5686

Publication Date December 31, 2019
Submission Date August 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Erşan, Ş. (2019). EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMUNDAN VE ÖĞRETMENDEN BEKLENTİLERİNİN İNCELENMESİ. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 161-178. https://doi.org/10.30561/sinopusd.613394
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).