Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Müziksel Beğeni Eğitiminde Şiir Terapi Uygulama Modelinden Yararlanabilir miyiz? Bir Program Önerisi

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 1419 - 1454, 21.10.2023
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1346803

Öz

Bu araştırma şiir terapi uygulama modelinden yararlanılarak okul öncesi öğretmen aday-larının müziksel beğeni eğitimine yönelik örnek bir eğitim-öğretim programı sunmayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda araştırma kapsamında Türk müziğinin seçkin besteci ve söz yazarlarından Nadir Göktürk ve eserlerinin tanıtımına yönelik hazırlanmış 6 oturum süreli program önerisi ayrıntılı olarak paylaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akyürek, R. (2019). Müzik eğitimcisi adaylarının müzikal beğeni durumlarının incelenme-si: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Turkish Studies Educational Sciences, 14(5), 2047-2058. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.38842
  • Akçay, Ş. Ö. & Erden, E. (2020). Türkiye’de müzik beğenisi üzerine yapılmış olan akademik çalışmaların bibliyografik yöntemle incelenmesi, Sanat Dergisi, (36), 117-134. Doi: http://doi.org/10.47571/ataunigsfd.763079
  • Baker, K. C., & Mazza, N. (2004). The healing power of writing: applying the expressi-ve/creative component of poetry therapy, Journal of Poetry Therapy, 17(3), 141-154. DOI: https://doi.org/10.1080/08893670412331311352
  • Chan, Z. C. Y. (2003). Poetry writing: A therapeutic means for a social work doctoral student in the process of study, Journal of Poetry Therapy, 16(1), 5-17. DOI: https://doi.org/10.1080/0889367031000147995
  • Demir, V. (2022). The effect of poetry therapy on individuals' trait anger and self-esteem levels, International Journal of Humanities and Art Researches, 7(4), 362-372. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijhar/issue/73411/1181700
  • Doğan, U. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin müzik beğeni ve tercihlerinin çeşitli değişkenler yönünden incelenmesi (Sivas/Zara örneği), Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), s. 1579-1600. DOI:10.17755/esosder.669678 https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/56179/669678
  • Erdal, B. (2009). Müzik tercihi ve kişilik ilişkisi. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 35(2), 188-196. http://cujos.cumhuriyet.edu.tr/tr/pub/issue/4341/59331
  • Göktürk, N. (2003). İstanbul, İlk aşk albümünden. Erişim Adresi: http://www.ezginingunlugu.com.tr/ezginin-gunlugu/sarkilar/ilk-ask-2003/istanbul
  • Göktürk, N. (2005). Eksik Bir Şey, Dargın mıyız adlı albümden. Erişim adresi: http://www.ezginingunlugu.com.tr/ezginin-gunlugu/sarkilar/dargin-miyiz-2005/eksik-bir-sey
  • Göktürk, N. (2010). Eski arkadaş, Eski arkadaş adlı albümden. Erişim adresi: http://www.ezginingunlugu.com.tr/ezginin-gunlugu/sarkilar/eski-arkadas-2010/eski-arkadas
  • Göktürk, N. (2013a). Aşıkçı, Süslü saksı sokağı adlı albümünden. Erişim adresi: http://www.nadirgokturk.com/sss.html
  • Göktürk, N. (2013b). Yaramaz, Süslü saksı sokağı adlı albümden. Erişim adresi: http://www.nadirgokturk.com/sss.html
  • Gregory, H. (2011). Using poetry to improve the quality of life and care for people with dementia: A qualitative analysis of the try to remember programme, Arts & Health, 3(2), 160-172. DOI: https://doi.org/10.1080/17533015.2011.584885
  • Günay, E., & Özdemir, M. A. (2006). Müzik öğretimi teknolojisi ve materyal geliştirme. Bağlam Yayıncılık.
  • Loew, J. N. (2002). The effect of poetry therapy on the self-esteem and life satisfaction of nursing home residents (Master of Science), The University of Scranton, Scranton. https://digitalservices.scranton.edu/digital/collection/p15111coll1/id/325/
  • Mazza, N. (2012). Poetry/creative writing for an arts and athletics community outreach program for at-risk youth, Journal of Poetry Therapy, 25(4), 225-231. DOI: https://doi.org/10.1080/08893675.2012.738491 Mazza, N. (2014). Şiir terapi teori ve pratik. Okuyan Us.
  • Mazza, N. F., & Hayton, C. J. (2013). Poetry therapy: An investigation of a multidimensional clinical model, The Arts in Psychotherapy, 40(1), 53-60. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aip.2012.10.002
  • Sildir, E., & Sümer, M. (2017). Okul öncesi eğitim programında yer alan dil gelişimiyle ilgili kazanımların Türkçe dersi öğretim programındaki 1. sınıf kazanımlarını destek-lemesi açısından incelenmesi, Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 273-288. https://doi.org/10.30561/sinopusd.328892
  • Springer, W. (2006). Poetry in therapy: A way to heal for trauma survivors and clients in recovery from addiction, Journal of Poetry Therapy, 19(2), 69-81. DOI: https://doi.org/10.1080/08893670600756632
  • Soycan, M. (2013). Konya İli Ortaöğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Müziksel Beğenileri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp üzerinden erişilmiştir.
  • Sun, M. & Seyrek, H. (1998). Okul öncesi eğitiminde müzik. MEY.
  • Temiz, E. (2006). Okulöncesi dönemde müzik eğitimi; yaşanan problemler ve çözüm önerileri, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirileri (s. 193-207) içinde, 26-28 Nisan 2006, Pamukkale Ünv. Eğt. Fak., Denizli.
  • Ürfioğlu, A. (1989). Bebeklik ve okulöncesi dönemde müziğin gelişimi ve eğitimi. Ya-Pa Yayınları. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. SEÇKİN.
  • Yükseköğretim Kurulu[YÖK], Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı, 2018. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Okul_Oncesi_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf 21.08.2023 tarihin-de erişilmiştir.
  • Yükseköğretim Kurulu[YÖK], Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, 2007. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari.pdf 21.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Yücesan, E. (2016). Müzik terapi, şiir terapi ve yaratıcı drama uygulamalarının üniversite öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerine etkisi (Doktora tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp üzerinden erişilmiştir.
  • Yücesan, E., & Şendurur, Y. (2018). Effects of music therapy, poetry therapy, and creative drama applications on self-esteem levels of college students, Journal of Poetry Therapy, 31(1), 26-39. DOI: https://doi.org/10.1080/08893675.2018.1396730

Can We Benefit From Poetry Therapy Practice Model in Musical Appreciation Education of Pre-School Pre-Service Teachers? A Program Proposal

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 1419 - 1454, 21.10.2023
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1346803

Öz

This research aims to present an exemplary training program for the musical taste educa-tion of pre-school pre-service teachers by using the poetry therapy practice model. Accor-dingly, within the scope of the research, it has been shared in detail a 6-session program proposal prepared for the introducing Nadir Göktürk and his works, one of the distinguis-hed composers and lyricists of Turkish music.

Kaynakça

  • Akyürek, R. (2019). Müzik eğitimcisi adaylarının müzikal beğeni durumlarının incelenme-si: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Turkish Studies Educational Sciences, 14(5), 2047-2058. DOI: http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.38842
  • Akçay, Ş. Ö. & Erden, E. (2020). Türkiye’de müzik beğenisi üzerine yapılmış olan akademik çalışmaların bibliyografik yöntemle incelenmesi, Sanat Dergisi, (36), 117-134. Doi: http://doi.org/10.47571/ataunigsfd.763079
  • Baker, K. C., & Mazza, N. (2004). The healing power of writing: applying the expressi-ve/creative component of poetry therapy, Journal of Poetry Therapy, 17(3), 141-154. DOI: https://doi.org/10.1080/08893670412331311352
  • Chan, Z. C. Y. (2003). Poetry writing: A therapeutic means for a social work doctoral student in the process of study, Journal of Poetry Therapy, 16(1), 5-17. DOI: https://doi.org/10.1080/0889367031000147995
  • Demir, V. (2022). The effect of poetry therapy on individuals' trait anger and self-esteem levels, International Journal of Humanities and Art Researches, 7(4), 362-372. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijhar/issue/73411/1181700
  • Doğan, U. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin müzik beğeni ve tercihlerinin çeşitli değişkenler yönünden incelenmesi (Sivas/Zara örneği), Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(76), s. 1579-1600. DOI:10.17755/esosder.669678 https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/56179/669678
  • Erdal, B. (2009). Müzik tercihi ve kişilik ilişkisi. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 35(2), 188-196. http://cujos.cumhuriyet.edu.tr/tr/pub/issue/4341/59331
  • Göktürk, N. (2003). İstanbul, İlk aşk albümünden. Erişim Adresi: http://www.ezginingunlugu.com.tr/ezginin-gunlugu/sarkilar/ilk-ask-2003/istanbul
  • Göktürk, N. (2005). Eksik Bir Şey, Dargın mıyız adlı albümden. Erişim adresi: http://www.ezginingunlugu.com.tr/ezginin-gunlugu/sarkilar/dargin-miyiz-2005/eksik-bir-sey
  • Göktürk, N. (2010). Eski arkadaş, Eski arkadaş adlı albümden. Erişim adresi: http://www.ezginingunlugu.com.tr/ezginin-gunlugu/sarkilar/eski-arkadas-2010/eski-arkadas
  • Göktürk, N. (2013a). Aşıkçı, Süslü saksı sokağı adlı albümünden. Erişim adresi: http://www.nadirgokturk.com/sss.html
  • Göktürk, N. (2013b). Yaramaz, Süslü saksı sokağı adlı albümden. Erişim adresi: http://www.nadirgokturk.com/sss.html
  • Gregory, H. (2011). Using poetry to improve the quality of life and care for people with dementia: A qualitative analysis of the try to remember programme, Arts & Health, 3(2), 160-172. DOI: https://doi.org/10.1080/17533015.2011.584885
  • Günay, E., & Özdemir, M. A. (2006). Müzik öğretimi teknolojisi ve materyal geliştirme. Bağlam Yayıncılık.
  • Loew, J. N. (2002). The effect of poetry therapy on the self-esteem and life satisfaction of nursing home residents (Master of Science), The University of Scranton, Scranton. https://digitalservices.scranton.edu/digital/collection/p15111coll1/id/325/
  • Mazza, N. (2012). Poetry/creative writing for an arts and athletics community outreach program for at-risk youth, Journal of Poetry Therapy, 25(4), 225-231. DOI: https://doi.org/10.1080/08893675.2012.738491 Mazza, N. (2014). Şiir terapi teori ve pratik. Okuyan Us.
  • Mazza, N. F., & Hayton, C. J. (2013). Poetry therapy: An investigation of a multidimensional clinical model, The Arts in Psychotherapy, 40(1), 53-60. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aip.2012.10.002
  • Sildir, E., & Sümer, M. (2017). Okul öncesi eğitim programında yer alan dil gelişimiyle ilgili kazanımların Türkçe dersi öğretim programındaki 1. sınıf kazanımlarını destek-lemesi açısından incelenmesi, Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 273-288. https://doi.org/10.30561/sinopusd.328892
  • Springer, W. (2006). Poetry in therapy: A way to heal for trauma survivors and clients in recovery from addiction, Journal of Poetry Therapy, 19(2), 69-81. DOI: https://doi.org/10.1080/08893670600756632
  • Soycan, M. (2013). Konya İli Ortaöğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Müziksel Beğenileri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma (Yüksek Lisans Tezi), Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp üzerinden erişilmiştir.
  • Sun, M. & Seyrek, H. (1998). Okul öncesi eğitiminde müzik. MEY.
  • Temiz, E. (2006). Okulöncesi dönemde müzik eğitimi; yaşanan problemler ve çözüm önerileri, Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirileri (s. 193-207) içinde, 26-28 Nisan 2006, Pamukkale Ünv. Eğt. Fak., Denizli.
  • Ürfioğlu, A. (1989). Bebeklik ve okulöncesi dönemde müziğin gelişimi ve eğitimi. Ya-Pa Yayınları. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. SEÇKİN.
  • Yükseköğretim Kurulu[YÖK], Okul Öncesi Öğretmenliği Lisans Programı, 2018. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Okul_Oncesi_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf 21.08.2023 tarihin-de erişilmiştir.
  • Yükseköğretim Kurulu[YÖK], Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları, 2007. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/egitim-fakultesi-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari.pdf 21.08.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Yücesan, E. (2016). Müzik terapi, şiir terapi ve yaratıcı drama uygulamalarının üniversite öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerine etkisi (Doktora tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp üzerinden erişilmiştir.
  • Yücesan, E., & Şendurur, Y. (2018). Effects of music therapy, poetry therapy, and creative drama applications on self-esteem levels of college students, Journal of Poetry Therapy, 31(1), 26-39. DOI: https://doi.org/10.1080/08893675.2018.1396730
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esra Yücesan 0000-0001-6657-6086

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 20 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yücesan, E. (2023). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Müziksel Beğeni Eğitiminde Şiir Terapi Uygulama Modelinden Yararlanabilir miyiz? Bir Program Önerisi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 1419-1454. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1346803

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.