Bu araştırma, sürdürülebilir tüketim davranışının; çevre duyarlılığı, ihtiyaç dışı satın alma, yeniden kullanılabilirlik alt boyutlarının tüketici refahı üzerindeki yordayıcı etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Tüketici refahı; genel, psikolojik, öznel ve finansal refah olarak dört boyutta değerlendirilmiştir. Yapısal Eşitlik Modellemesi (SEM) kullanılarak, sürdürülebilir tüketim alt boyutlarının tüketici refahı üzerindeki doğrudan ve dolaylı etkileri test edilmiştir.
Çalışmanın sonuçlarına göre, çevre duyarlılığı boyutu; öznel refah, psikolojik refah, genel refah ve finansal refah üzerinde pozitif ve anlamlı bir etki göstermiştir. Yeniden kullanılabilirlik boyutu, öznel, psikolojik ve genel refah üzerinde olumlu etkiler ortaya koyarken, ihtiyaç dışı satın alma davranışı öznel refah ve finansal refah üzerinde negatif anlamlı bir etkiye sahiptir. Ancak ihtiyaç dışı satın alma ile psikolojik ve genel refah arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
Genel olarak, bulgular sürdürülebilirlik odaklı davranışların tüketici refahı üzerinde olumlu etkileri olduğunu, ihtiyaç dışı satın almanın ise olumsuz bir etki yarattığını göstermektedir. Bu sonuçlar, tüketicilerin sürdürülebilir davranışlarının tüketicilerin refah düzeylerini iyileştirebileceğine işaret etmektedir.
Sürdürülebilir Tüketim Sürdürülebilir Tüketim Davranışı Tüketici Refahı
Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı beyan ederim. Çalışma için Hacettepe Üniversitesi Etik Kurul'dan izin alınmıştır. Sayı No: E-35853172-300-00002457881
Hacettepe Üniversitesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Aile Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: Özel Sayı |