Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tozkoparan Dizisindeki Çocuk Karaktakterler Üzerinden Kök Değerlerin Temsili

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı, 246 - 271, 31.12.2024
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1582469

Öz

Yayıncılık sektörü yıllar boyunca evrimleşerek gelişmiş ve bu gelişim kitle gruplarına yönelik minimal içerikler oluşturmaya kadar ilerlemiştir. Televizyon yayıncılığında farklı kitle gruplarına göre pek çok dizi türü üretilmiş ve bu diziler belli grupları temsil edecek şekilde hazırlamıştır. Toplumdaki bireyleri yansıtan ve televizyon yayıncılı-ğında temsil konusunda en önemli etkileşimi sağlayan yayın türü dizilerdir. Diziler toplumdan referans alınarak oluşturulmuş pek çok karakterden oluşur. Bu çalışmanın ilk bölümünde dizi karakterlerinden birisi olan çocuk karakterlerin, dizi sektörü açı-sından sunumu araştırılmıştır. Televizyonun küresel değerlerin yaygınlaşmasında üstlendiği misyon açıktır. Dizilerde sunulan çocuk karakterler, kendi varlıklarının yanında herhangi bir duygu durumunu ya da değerler kavramını temsil edecek şekilde tasvir edilir. Değerler kavramı, toplumu oluşturan bireyler için neyin önemli olduğunu, nasıl yaşamaları gerektiğini ve tercihlerini nasıl yapmaları gerektiğini belirten gele-nekler olmanın yanında toplumun evrimleşme sürecinde gelişen ve olgunlaşan kav-ramlardır. İkinci aşamada toplumsal alanda önemli olan kök değerlerin çocuk karak-terler üzerinden nasıl yansıtıldığı araştırılmıştır. Pek çok temsil çalışması olmasına rağmen bu çalışmada, karakterler yerine karakterlerin konumu üzerinden kök değerler kavramının incelenmesi önem taşımaktadır. Çalışmada amacı çocuk karakterlerin eylemleri, diyalogları ve kişilerarası iletişimiyle hangi kök değer olgusunu temsil et-tiklerini saptamaya çalışmaktır. Araştırma inceleme yönteminde Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın düzenlediği on temel kök değer çerçevesin-den sosyolojik bir çalışma yapılmıştır. Temsil çalışmalarında karakterler yerine kav-ramların incelenmesi şu şekilde sonuçlanmıştır: Çocuk karakterler öncelikle iyiyi ve kötüyü temsil edecek konumda belirlenmiştir. İkinci aşamada ise eylemler ve araların-da geçen diyaloglar vasıtasıyla hangi kök nasıl temsil ettikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akay, İ. (2018). Ahmet Yılmaz Boyunağa’nın çocuk romanlarının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi. Turkish Studies, 13(28), 455-476.
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 9-27.
  • Aktepe, V. (2014). Etkinlik temelli değer eğitiminin öğrencilerin yardımseverlik tutumlarına etkisi. Researcher, 2(2), 17-49.
  • Aktepe, V., Uzunöz, A., & Köybaşı, E. (2018). Değer analizi yaklaşımı yoluyla dürüstlük değerine yönelik öğrenci cevaplarının incelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 11(3), 606-626. https://doi.org/10.30831/akukeg.350285
  • Arık, M. B. (2012). Bir televizyon ürünü olarak futbolun televizyonda temsili. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 16, 599-617. https://doi.org/10.17064/iüifhd.39012
  • Birkiye, A. (1984). Yapısalcılığın eleştirisine doğru. https://www.nadirkitap.com/yapisalciligin-elestirisine-dogru-atilla-birkiye-hazirlayan-kitap14859471.html
  • Çelenk, S. (2005). Televizyon temsil kültür 90’lı yıllarda sosyokültürel iklim ve televizyon içerikleri. Ütopya Yayınevi.
  • Dierking, L. D., Falk, J. H., Rennie, L., Anderson, D., & Ellenbogen, K. (2003). Policy statement of the “informal science education” ad hoc committee. Journal of Research in Science Teaching, 40(2), 108-111. https://doi.org/10.1002/tea.10066
  • Fichter, J. (2009). Sosyoloji nedir (N. Çelebi, Çev.; 9. bs). Anı Yayıncılık.
  • Guler, D. (1989). Çocuk, televizyon ve çizgi film. Kurgu, 5(1), 144-158.
  • Gültekin, G. (2021). Hollywood sinemasında kötülüğün kaynağı olarak çocuk(luk). İçinde A. Can, H. Aker, & M. Aytaş (Ed.), Sinema ve çocuk -1 Türk ve dünya sinemasında çocuk imgesi ve çocukluk halleri. Tablet Basım Yayın Dağıtım.
  • Gültekin, G., & Aydınlıoğlu, Ö. (2020). Sosyal sorumluluk aracı oalrak sinema: Halam geldi filminin sosyolojik analizi. İçinde S. Koca & N. Karadaş (Ed.), Platon’un Mağarasından sinema perdesine sosyolojik film okumaları. Literatürk Academia.
  • Hall, S. (2017). Temsil kültürel temsiller ve anlamlandırma uygulamaları (İ. Dündar, Çev.). Pinhan Yayıncılık. Karadaş, N. (2013). Televizyon dizilerinde gücün temsili. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(2), 0.
  • Korukcu, A., Güngör, M., & Ardahanlı, Ö. (2015). Animasyon filmlerin değerler bağlamında incelenmesi. Dem Yayınları.
  • Lan, G., Gowing, M., McMahon, S., Rieger, F., & King, N. (2008). A study of the relationship between personal values and moral reasoning of undergraduate business students. Journal of Business Ethics, 78(1), 121-139. https://doi.org/10.1007/s10551-006-9322-z
  • MEB. (2017). Milli Eğitim Bakanlığı. Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. www.ttkb.meb.gov.tr
  • Mitchell, T. (1995). Represantation. Içinde F. Lentricchia & T. McLaughlin (Ed.), Critical terms for literary study second edition. University of Chicago Press. https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/C/bo3627086.html
  • Mutlu, E. (1991). Televizyonu anlamak.
  • Özden, Z. (2004). Film eleştirisi. İmge Kitabevi Yayınları.
  • Pembecioğlu, N. (2018). Türk ve dünya sinemasında çocuk imgesi. Ebabil Yayıncılık.
  • Pitkin, H. F. (2014). Temsil kavramı. Kültür Yayınları.
  • San, İ. (1991). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 23(2), 573-582. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000780
  • Şentürk, M., Ekşi, H., Otrar, M., Yaman, H., Yaman, E., & Durmuş, A. (2009). Çocuklara yönelik programlar ve bu programlarda yayımlanan reklamların içerik analizi Araştırması. Aile Ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü. https://avesis.istanbul.edu.tr/yayin/9fc95c48-d868-48a0-9e39-bb7215f64a97/cocuklara-yonelik-programlar-ve-bu-programlarda-yayimlanan-reklamlarin-icerik-analizi-arastirmasi
  • Şirin, M. R., Altun, A., & Oktay, N. (2013). 1. Türkiye çocuk ve medya stratejisi ve uygulama planı. Çocuk ve medya kongresi.
  • Yazıcı, D. K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, 499-522.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bs). Seçkin Yayınları.
  • Zengin, M. O. (2015). Televizyonda yaşlı temsilleri ve yaşçılık. Kriter Basım Yayın Dağıtım.

Representation Of Root Values Through Child Characters In Tozkoparan Series

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı, 246 - 271, 31.12.2024
https://doi.org/10.30561/sinopusd.1582469

Öz

The broadcasting sector has evolved and developed over the years and this develop-ment has progressed to the point of creating minimal content for mass groups. In tele-vision broadcasting, many types of series have been produced for different audience groups and these series have been prepared to represent certain groups. TV series ref-lect the individuals in society and provide the most important interaction in terms of representation in television broadcasting. TV series consist of many characters created with reference to the society. In the first part of this study, the presentation of child characters, one of the series characters, in terms of the series sector was investigated. The mission of television in the dissemination of global values is clear. The child cha-racters presented in the series are portrayed in such a way that they represent a state of emotion or a concept of values in addition to their own existence. The concept of va-lues are not only traditions that specify what is important for the individuals who ma-ke up the society, how they should live and how they should make their choices, but also concepts that develop and mature in the process of evolution of the society. In the second stage, it was investigated how the core values that are important in society are reflected through child characters. Although there are many representation studies, it is important in this study to examine the concept of root values through the position of the characters instead of the characters. The aim of the study is to determine which root value phenomenon the child characters represent through their actions, dialogues and interpersonal communication. In the research analysis method, a sociological study was conducted within the framework of the ten fundamental root values organi-zed by the Ministry of National Education, Board of Education and Board of Educa-tion. Examining concepts instead of characters in representation studies resulted in the following: First, child characters were determined to represent good and evil. In the second stage, through their actions and the dialogues between them, it was determined which root and how they represented.

Kaynakça

  • Akay, İ. (2018). Ahmet Yılmaz Boyunağa’nın çocuk romanlarının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi. Turkish Studies, 13(28), 455-476.
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16), 9-27.
  • Aktepe, V. (2014). Etkinlik temelli değer eğitiminin öğrencilerin yardımseverlik tutumlarına etkisi. Researcher, 2(2), 17-49.
  • Aktepe, V., Uzunöz, A., & Köybaşı, E. (2018). Değer analizi yaklaşımı yoluyla dürüstlük değerine yönelik öğrenci cevaplarının incelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 11(3), 606-626. https://doi.org/10.30831/akukeg.350285
  • Arık, M. B. (2012). Bir televizyon ürünü olarak futbolun televizyonda temsili. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 16, 599-617. https://doi.org/10.17064/iüifhd.39012
  • Birkiye, A. (1984). Yapısalcılığın eleştirisine doğru. https://www.nadirkitap.com/yapisalciligin-elestirisine-dogru-atilla-birkiye-hazirlayan-kitap14859471.html
  • Çelenk, S. (2005). Televizyon temsil kültür 90’lı yıllarda sosyokültürel iklim ve televizyon içerikleri. Ütopya Yayınevi.
  • Dierking, L. D., Falk, J. H., Rennie, L., Anderson, D., & Ellenbogen, K. (2003). Policy statement of the “informal science education” ad hoc committee. Journal of Research in Science Teaching, 40(2), 108-111. https://doi.org/10.1002/tea.10066
  • Fichter, J. (2009). Sosyoloji nedir (N. Çelebi, Çev.; 9. bs). Anı Yayıncılık.
  • Guler, D. (1989). Çocuk, televizyon ve çizgi film. Kurgu, 5(1), 144-158.
  • Gültekin, G. (2021). Hollywood sinemasında kötülüğün kaynağı olarak çocuk(luk). İçinde A. Can, H. Aker, & M. Aytaş (Ed.), Sinema ve çocuk -1 Türk ve dünya sinemasında çocuk imgesi ve çocukluk halleri. Tablet Basım Yayın Dağıtım.
  • Gültekin, G., & Aydınlıoğlu, Ö. (2020). Sosyal sorumluluk aracı oalrak sinema: Halam geldi filminin sosyolojik analizi. İçinde S. Koca & N. Karadaş (Ed.), Platon’un Mağarasından sinema perdesine sosyolojik film okumaları. Literatürk Academia.
  • Hall, S. (2017). Temsil kültürel temsiller ve anlamlandırma uygulamaları (İ. Dündar, Çev.). Pinhan Yayıncılık. Karadaş, N. (2013). Televizyon dizilerinde gücün temsili. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(2), 0.
  • Korukcu, A., Güngör, M., & Ardahanlı, Ö. (2015). Animasyon filmlerin değerler bağlamında incelenmesi. Dem Yayınları.
  • Lan, G., Gowing, M., McMahon, S., Rieger, F., & King, N. (2008). A study of the relationship between personal values and moral reasoning of undergraduate business students. Journal of Business Ethics, 78(1), 121-139. https://doi.org/10.1007/s10551-006-9322-z
  • MEB. (2017). Milli Eğitim Bakanlığı. Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. www.ttkb.meb.gov.tr
  • Mitchell, T. (1995). Represantation. Içinde F. Lentricchia & T. McLaughlin (Ed.), Critical terms for literary study second edition. University of Chicago Press. https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/C/bo3627086.html
  • Mutlu, E. (1991). Televizyonu anlamak.
  • Özden, Z. (2004). Film eleştirisi. İmge Kitabevi Yayınları.
  • Pembecioğlu, N. (2018). Türk ve dünya sinemasında çocuk imgesi. Ebabil Yayıncılık.
  • Pitkin, H. F. (2014). Temsil kavramı. Kültür Yayınları.
  • San, İ. (1991). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 23(2), 573-582. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000780
  • Şentürk, M., Ekşi, H., Otrar, M., Yaman, H., Yaman, E., & Durmuş, A. (2009). Çocuklara yönelik programlar ve bu programlarda yayımlanan reklamların içerik analizi Araştırması. Aile Ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü. https://avesis.istanbul.edu.tr/yayin/9fc95c48-d868-48a0-9e39-bb7215f64a97/cocuklara-yonelik-programlar-ve-bu-programlarda-yayimlanan-reklamlarin-icerik-analizi-arastirmasi
  • Şirin, M. R., Altun, A., & Oktay, N. (2013). 1. Türkiye çocuk ve medya stratejisi ve uygulama planı. Çocuk ve medya kongresi.
  • Yazıcı, D. K. (2006). Değerler eğitimine genel bir bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, 499-522.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. bs). Seçkin Yayınları.
  • Zengin, M. O. (2015). Televizyonda yaşlı temsilleri ve yaşçılık. Kriter Basım Yayın Dağıtım.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serhat Toptaş 0000-0002-5645-7865

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 10 Kasım 2024
Kabul Tarihi 24 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Toptaş, S. (2024). Tozkoparan Dizisindeki Çocuk Karaktakterler Üzerinden Kök Değerlerin Temsili. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 246-271. https://doi.org/10.30561/sinopusd.1582469

                                                 

                        Bu eser Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Atıf-Gayri Ticari-Aynı Lisansla Paylaş) ile lisanslanmıştır.