The
main purpose of this study is to determine the democratic attitudes of
religious education (RE) teachers in terms of different variables. The sample group of this research designed in the quantitative research
is 349 religious education (RE) teachers working in Ankara province. The "Democratic Attitude Scale" adopted by Gözütok (1995) was
used in the research. The data obtained via scales were
interpreted by using descriptive analyses. At the end of the research, it was determined that the democratic
attitudes of religious education (RE) teachers differed according to sex,
educational status, and professional tenure. According
to the results of the research, female teachers are more democratic than male
teachers; the level of graduate education
is more democratic than the undergraduate level. The
increase in professional tenure reduces democratic attitudes. This study is
important in terms of determining the degree of adoption of the values of the
democratic values, which are the root values in the 2023 Educational vision
document, by religious education teachers. Although this is a different kind of
democratic attitude studies in the literature, this study presents important
data in terms of determining the democratic attitudes of religious education
teachers who work as a professional in
the education system and the effects of the debates between the concepts of
religion, religious education and democracy.
Bu çalışmanın temel amacı din kültürü ve ahlak bilgisi
(DKAB) öğretmenlerinin demokratik tutumlarının farklı değişkenler açısından belirlenmesidir. Nicel araştırma deseninde tasarlanan
bu araştırmanın çalışma grubu, Ankara İlinde çalışan 349 din kültürü ve ahlak
bilgisi öğretmenidir. Araştırmada, Gözütok (1995) tarafından uyarlanan
“Demokratik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçme aracı ile toplanan veriler, betimsel
analizler kullanılarak yorumlanmıştır. Araştırma sonunda din kültürü ve ahlak
bilgisi (DKAB) öğretmenlerinin demokratik tutum seviyelerinin cinsiyete, eğitim
durumuna ve mesleki kıdeme göre farklılaştığı belirlenmiştir. Araştırma
sonuçlarına göre kadın öğretmenler, erkek öğretmenlere; lisansüstü eğitim mezunları,
lisans mezunlarına göre daha fazla demokratik tutum sergilemektedirler. Mesleki
kıdemdeki artış, demokratik tutumları azaltmaktadır. Bu çalışma, 2023 Eğitim
vizyon belgesinde yer alan kök değerlerden olan demokratik değerlerin din
kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenleri tarafından benimsenme derecesini belirlemesi
açısından önem arz etmektedir. Literatürde farklı türden demokratik tutum
çalışmaları olsa da bu çalışma eğitim sistemi içinde profesyonel olarak
çalışmakta olan din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin demokratik tutumlarının
belirlenmesi ile din, din eğitimi ve demokrasi kavramları arasında sürdürülen
tartışmaların seyrine etki etmesi bakımından önemli veriler sunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Submission Date | January 15, 2019 |
Acceptance Date | March 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.