Doğru davranışın ancak doğru bilgiden kaynaklanabileceği
gerçeğinden hareketle, doğru davranışları hedefleyen İslam dininde, ilmin
tahsiline son derece önem verilmiştir. Bu önem, İslam edebiyatında “ilim”
konulu sayılamayacak nicelikte eserin vücuda gelmesinde kendini göstermektedir.
Yine bu öneme binaen hadis ve Arap edebiyatı kaynaklarına baktığımızda ilim
tahsilinde bulunacak öğrencilerin takınması gereken özel bir “ilim âdâbı”
alanının oluştuğu görülmektedir. Aslına bakılırsa ilim öğrenmek her Müslüman’a
farzdır. Ancak bu tür “ilim âdâbı” eserlerinde birinci derecede hedef kitle,
hayatının bir kısmını ilme tahsis etmiş “talebe” kesimidir. İlim taliplisinin
bir ömür boyu sürecek tahsil yolculuğunda kritik eşikler, savrulmaya müsait
dönemeçler ve ilmin istismara uğrayabileceği riskli alanlara dair pek çok ikaz
ve işaretler bu eserlerde bulunmaktadır. Zira kimi zaman ilmi bir yanlış ameli
pek çok doğruya mal olabilmektedir. Bu çalışmada, ülkemizde İslami ilimler
tahsili ile meşgul olan önemli sayıda bir kesime ve bu kesim içerisinde de
özellikle “yeni başlayanlara” yönelik hadis ve Arap edebiyatı kaynaklarından
derlenmiş prensipler ele alınmıştır. Çalışma ağırlıklı olarak sunum ve
değerlendirmeye dayalı olacağı için konu çerçevesinde -rehberlik amaçlı- seçilen
literal malzeme arz edilerek günümüz -İslami ilimler öğrencilerine- göre
yorumlanmıştır.
Considering the fact that the right behavior can only
arise from the right information, the education of science has been given
utmost importance in the Islamic religion aiming at the right behaviors. This
importance manifests itself in the inclusion of an unquestionable quantity of
”science” in the Islamic literature. When we look at the hadith and the sources
of Arabic literature due to this importance, it is seen that there is a special
field of scholars of science that should be attached to the students who will
study science. In fact, it is obligatory for every Muslim to learn science.
However, the first-degree target audience in this kind of ”science adab” works
is the ebe demand ”segment that has devoted part of his life to science.
Critical thresholds, bendable bends and risky areas where science can be
exploited are found in these works. Because sometimes a scientific mistake can
cost many truths. In this study, the principles compiled from the sources of
hadith and Arabic literature for a significant number of people engaged in the
collection of Islamic sciences in our country and especially for the
"beginners" were compiled. Since the study will be mainly based on
presentation and evaluation, the selected material will be presented within the
framework of the subject - for guidance purposes - and will be interpreted according
to the present - Islamic sciences students
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Submission Date | March 30, 2020 |
Acceptance Date | May 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.