mıştır. Bu makalede Korsch’un özellikle eleştirel çalışmaları Marx sisteminin yeni yorumları halinde yer alır. Yazara göre proletarya bilinci ile Marksizm’in felse- fi-ontolojik özdeşliği açısından herhangi bir dayanak noktası bulunmamaktadır. Marksizm sadece maddeci toplum bilimidir. Belirli toplumsal ilişkilerin kesin am- pirik incelenişi olarak felsefi dayanaklara ihtiyacı yoktur. Materyalist diyalektik yöntem “davranma deneyimi ya da davranış yoluyla deneyim” kategorisiyle geniş- letilmiş olan ve tarihi özgürleştiren ampirik bir yönteme doğru geliştirilir. Dola- yısıyla genel olarak Marksizm diye bir şey söz konusu değildir. Bu yüzden Mark- sist teori ve pratiğin en etkili olan noktalarından bazılarını ele alıp değerlendirir. (s. 81). Bu temel noktalar şunlardır: 1. Marksizm’in tüm önermeleri spesifiktir. 2. Marksizm pozitif değil eleştireldir. 3. Marksizm’in araştırma konusu pozitif haliyle mevcut kapitalist toplum değil, kanıtlanabilir bir biçimde işleyen parçalanma ve çürüme eğilimleri içerisinde ifşa edilmiş şekliyle çökmekte olan kapitalist toplum- dur. 4. Marksizm’in asli amacı mevcut dünyaya dönük bir tefekkür hazzı değil bu dünyanın aktif dönüşümüdür.” . “Günümüz dünyasındaki krizde (1934) proleter sınıf mücadelelerinin karşısında görevimiz, devrimci Marksçı teorimize ona uygun bir biçim ve ifade kazandırmak ve bunu yaptıktan sonra da devrimci proletaryanın kavgasını yaymak ve başarıya ulaştırmaktır.” (s. 97). Korsh, aslında
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2011 |
Submission Date | April 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 2 Issue: 3 |
Şırnak University Journal of Divinity Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).