Sünni
kelam paradigmasının üzerine inşa edildiği üç temel inanç esası olan usûl-i
selâse, Mutezilenin usûl-i hamsesine alternatif geliştirilen bir doktrindir.
Sünni kelam terminolojisinde inanç esaslarının üçe indirgendiği üç temel esas;
ulûhiyet, nübüvvet ve ahirettir. Sistematik Sünni kelam disiplinin
teşekküllüyle beraber kelam kitaplarının üçlü kategorik planı haline gelen
usûl-i selâse doktrininin temel referansı Kur’an ve Hadistir. Usûl-i selâse’nin
temel ilkelerini ana hatlarıyla ihtiva eden Kuranî referanslardan biri de
Fatiha süresidir. Fatiha süresi, İslam inancının eksenini oluşturan bu üç temel
ilkeyi ihtiva etmekle adeta İslam kelamının özü ve özeti niteliğini
taşımaktadır. Bu bakımdan Fatiha,
ilahiyat bahsinin ana konusu olan Allah’ı; semiyyat mevzusu olan meadı
ve nübüvvet konusu olan peygamberlik müessesinin gerekliliğini konu edinmekle ‘Kitabın
anası’ lakabı ile isimlendirilmiştir. Fatiha süresi, hem mebde (başlangıç)
hem vasat (orta) hem de meâd (ahiret)’e dair usûl-i selâse’yi ihtiva eden ilahi
kompozisyonunun ‘giriş’ cümlesidir diyebiliriz. Bu çalışmada Fatiha süresinin
kelamî açılımını Fahreddin er-Razî’nin perspektifinden tahlil etmeye çalıştık.
Fatiha’nın usûl-i selâse’ye dair kelamî açılımını yaparken Mutezile ve Maturidiye’nin
görüşlerine de yer verdik. Üç kelam mektebinin konuya dair görüşleri arasında
mukayese yaparak konu başlıklarını irdeledik. Şahıs merkezli ve mukayeseli
çapraz atıflı bu çalışmamızda Fatiha’nın kelamî izdüşümünü betimlemeye
çalıştık.
The three
methods (Usûl-i selâse), based on the three basic beliefs on which the Sunni
theological paradigm is built, is a doctrine developed as an alternative to the
Mutezil's five methods (usul-i hamse). In Sunni kalam terminology, there are
three basic principles where belief principles are reduced to three; The
Godhead, The Prophethood and the Hereafter. The Qur'an and Hadith are the main references
of the doctrine of Usûl-i Selâse, which has become the triple categorical plan
of Kalam books with the formation of the systematic Sunni kalam discipline. One
of the Qur'anic references that outline the basic principles of Usûl-i selâse
is the Surah Al-Fatihah. The Surah Al-Fatihah is the essence and summary
of the Islamic word, including these three basic principles forming
the axis of Islamic faith. In this regard, Fatihah, the main subject of
theology of God, God; Semiyyat subject matter (it can be learned by hearing,
refers to the meaning of transfer-related issues) and the subject of
prophethood which is the foundation of
prophethood is the Mother of the Book ’is
named. The Surah al- Fatiha, both the beginning), both mediocre and mead (the
Hereafter), which includes the three
methods (usul-i-selâse ) we can say the “ introduction sentence of the divine
composition”. In this study,
we tried to analyze the Kalamî expansion of the period of The Surah al- Fatihah
from the perspective of Fahreddin er-Razî. While we were making opening of the Surah al- Fatihah the three methods
(usûl-i selâse), we were making
theological words of Mutezile and Maturidiye also included the views. We examined the topics by comparing the views of the three Kalam
schools on the subject. In this person-based and comparative cross-referenced
study, we tried to describe the theological projection of the surah al-Fatiha.
Kalam Usul-i Selase (The Three Methods) The Surah Al- Fatihah Fakhr al-din al-Râzî Kadi Abdulcabbar Abu Mansur al-Maturidi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Submission Date | August 27, 2019 |
Acceptance Date | October 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 23 |
Şırnak University Journal of Divinity Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).