Sectarian
change is a phenomenon encountered from time to time in Islamic history. While
the sectarian change of ordinary people often has several consequences that
only concern them, the sectarian change of rulers has consequences not only for
themselves but for the state and society they govern. The fact that al-Malik
al-Muʿaẓẓam, a member of
the Ayyūbid dynasty, abandoned Shāfiʿī, the sect of
his family, and became a Ḥanafī is a
phenomenon and process that must be emphasized in this respect. There is no
satisfactory and concrete information in the sources about why, when and with
what motives al-Malik al-Muʿaẓẓam went to the Ḥanafī sect or how this process was manifested.
al-Malik al-Muʿaẓẓam's preference
for Ḥanafiyya was not welcomed by
scholars from other sects as well as his family; this reactive situation led to
the misperception of his Ḥanafization, as
well as some of his legitimate actions as “fanaticism”. Taking advantage of the
broader powers granted to the head of state in the Ḥanafī sect, imposing additional taxes during the war
periods, releasing the drinking and selling of certain types of liquids that
are permissible by the Ḥanafīs, and taking
a stand in favor of the Ḥanafīs in his
appointments and the new madrasas he has opened are some of his debated
actions. This article will focus on the most important factors in his Ḥanafization and examine whether some of his attitudes
and actions, which are shown as fanaticism, are indeed such.
Mezhep değiştirme İslam tarihinde zaman zaman karşılaşılan
bir olgudur. Sıradan kimselerin mezhep değiştirmesinin çoğu zaman sadece
kendilerini ilgilendiren birtakım sonuçları olurken yöneticilerin mezhep
değiştirmesinin sadece kendilerini değil yönettikleri devleti ve toplumu da
ilgilendiren sonuçları olur. Eyyûbî Hanedanı’na mensup olan el-Melikü'l-Muazzam
İsa'nın, ailesinin mezhebi olan Şafiiliği terk ederek Hanefîleşmesi de bu
bakımdan üzerinde durulması gereken bir süreçtir. el-Melikü'l-Muazzam'ın neden,
ne zaman ve hangi saiklerle Hanefi mezhebine geçtiği ya da bu geçişten sonraki
sürecin nasıl tecelli ettiğiyle ilgili kaynaklarda doyurucu ve somut bilgiler
mevcut değildir. el-Melikü'l-Muazzam'ın Hanefiliği tercih etmesi ailesinin
yanında diğer mezheplere mensup bilginler tarafından da hoş karşılanmamış; bu
tepkisel durum, onun Hanefîleşme serüveninin yanlış algılanmasına sebep olduğu
gibi, Hanefilere göre meşru olan bazı icraatlarının da "taassup"
olarak gösterilmesini beraberinde getirmiştir. Hanefi mezhebinde devlet
başkanına tanınan yetkilerin daha geniş olmasından faydalanarak savaş
dönemlerinde ek vergiler koyması, Hanefilerce caiz görülen bazı içki türlerinin
içilmesini ve alınıp satılmasını serbest bırakması, yaptığı atamalarda ve açmış
olduğu yeni medreselerde Hanefiler lehine tavır koyması onun tartışılan icraatlarından
bazılarıdır. Bu makalede onun Hanefîleşmesindeki en önemli etkenler üzerinde
durulacak ve taassup olarak gösterilen bazı tavır ve icraatlarının gerçekten
böyle olup olmadığı irdelenecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Submission Date | September 16, 2019 |
Acceptance Date | October 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 23 |
Şırnak University Journal of Divinity Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).