This study aims to put forward a content analysis of the responses provided by artificial intelligence (AI) to family-themed religious questions and examine the extent to which these responses align with the fatwas issued by the Supreme Council of Religious Affairs of the Presidency of Religious Affairs. The family plays a central role in the transmission of religious values, and Islam offers comprehensive principles concerning both the pre- and post-marital periods. In this context, individuals may encounter various religious issues related to family life. In addition to the Supreme Council of Religious Affairs—recognized as the highest religious authority—AI tools such as ChatGPT have emerged as easily accessible sources of information. However, current literature lacks systematic studies that examine the content alignment between AI-generated religious responses and institutional fatwas. This study seeks to fill this gap by revealing the capabilities and limitations of AI in delivering religious information. The research evaluates 84 AI-generated responses on family-related religious issues through a comparative content analysis in qualitative research design with the Council’s fatwas. This method identifies both textual overlaps and the positioning of AI responses in terms of jurisprudential and sectarian sensitivity. The results indicate that 63% of the responses fully align with the fatwas, 20.2% show partial alignment, and 16.7% do not align. While the AI-generated responses are fast and accessible, it has revealed shortcomings, particularly on issues involving sectarian differences. The study assesses the potential and risks of ChatGPT through criteria such as jurisprudential grounding, sectarian sensitivity, clarity of expression, topical relevance, and moral emphasis. It also offers recommendations concerning the ethical barriers, reliability, and limitations of using AI in religious contexts.
Religious Education Family Education ChatGPT Supreme Council of Religious Affairs Comparative Analysis
Bu çalışma, yapay zekânın (YZ) aile temalı dinî sorulara verdiği yanıtların içerik analizini yaparak bu yanıtların, Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulunun fetvalarıyla ne ölçüde örtüştüğünü incelemeyi amaçlamaktadır. Aile, dinî değerlerin aktarımında merkezi bir rol oynamakta olup İslam, evlilik öncesi ve sonrası dönemlere dair kapsamlı ilkeler sunmaktadır. Bu bağlamda bireyler, aile yapısıyla ilgili çeşitli dinî sorunlarla karşılaşabilmektedir. Dinî meselelerde en yetkili otorite olan Din İşleri Yüksek Kurulunun yanı sıra ChatGPT gibi YZ araçları da bireylere kolay erişilebilir bilgiler sağlamaktadır. Ancak mevcut literatürde, YZ’nın verdiği dinî yanıtların kurumsal fetvalarla içeriksel örtüşmesini sistematik biçimde inceleyen çalışmalar sınırlıdır. Bu çalışma, söz konusu boşluğu doldurarak YZ’nın dinî bilgi sunumundaki yeterliliğini ve sınırlılıklarını ortaya koymayı hedeflemektedir. Araştırmada, ChatGPT tarafından verilen 84 aile temalı dinî yanıt, Kurul fetvaları ile nitel araştırma deseninde karşılaştırmalı içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Bu yöntem hem metinsel örtüşme düzeylerini belirlemekte hem de YZ yanıtlarının fıkhî ve mezhepsel duyarlılık bağlamında nasıl konumlandığını analiz etmektedir. Sonuçlar, yanıtların %63’ünün tam, %20,2’sinin kısmi örtüşme sağladığını, %16,7’sinin ise örtüşmediğini göstermektedir. YZ’nın sağladığı yanıtlar hızlı ve erişilebilir olsa da özellikle mezhepsel farklılıkların bulunduğu konularda eksiklikler barındırmaktadır. Çalışma, fıkhî temellendirme, mezhep duyarlılığı, ifade açıklığı, güncellik ve ahlâkî vurgu gibi kriterler açısından ChatGPT’nin potansiyelini ve risklerini değerlendirerek etik, güvenilirlik ve kullanım sınırlarına dair öneriler sunmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Islamic Studies (Other) |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | October 12, 2025 |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | May 9, 2025 |
Acceptance Date | July 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 37 |
Şırnak University Journal of Divinity Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).