Bu çalışma, modern çağda çocuk sahibi olma fikrine yöneltilen başlıca felsefî ve ahlâkî itirazlardan biri olan antinatalizmi incelemektedir. Doğumun rıza dışı bir eylem olduğu ve acıya yol açtığı iddiası etrafında şekillenen antinatalist argüman, insanlığın varlığını, aile kurumunu ve ahlâkî sorumluluk kavramını sorgulayarak bu çalışmanın merkezî problemini oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı, antinatalizmin düşünsel temellerini analiz etmek, bu yaklaşımı eleştirel biçimde değerlendirmek ve özellikle kelâm disiplini çerçevesinde İslam düşüncesine dayalı bir teolojik cevap sunmaktır. Analiz sürecine felsefî ve sosyo-etik perspektifler de dâhil edilmekle birlikte, kavramsal tutarlılığı sağlamak için teolojik eleştiri yöntemsel olarak İslam geleneğiyle sınırlandırılmıştır. Bu bağlamda antinatalizm yalnızca bireysel bir etik tutum olarak değil, aynı zamanda modern bireyselleşme süreçleri, anlam kaybı ve toplumsal parçalanma ile ilişkili olarak ele alınmaktadır. Antinatalizmi etik, felsefî ve dinî boyutlarıyla birlikte ele alan çalışmalar oldukça sınırlıdır. Bu çalışma, söz konusu boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır. Araştırma, betimleyici analiz ve eleştirel analiz yöntemine dayanmaktadır. Güncel antinatalist metinler, klasik teolojik görüşler ve modern teolojik yaklaşımlar karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Çalışma, antinatalizmin çağdaş anlam krizleri, yabancılaşma ve ahlâkî çöküşün felsefî bir semptomu olarak anlaşılabileceğini ortaya koymaktadır. Ayrıca İslam düşüncesinin, doğumu rahmet, aileyi sorumluluk ve hayatı anlamlı bir yolculuk olarak yeniden yorumlayan alternatif bir çerçeve sunabileceğini ileri sürmektedir.
This study examines antinatalism, one of the foremost philosophical and ethical objections to the idea of having children in the modern age. The antinatalist argument, which centers on the claim that birth is a non-consensual act that causes suffering, challenges the very existence of humanity, the institution of family, and the concept of moral responsibility, forming the central problem of this study. The aim of the study is to analyze the intellectual foundations of antinatalism, critically evaluate this approach, and offer a theological response based on Islamic thought, particularly the discipline of kalām. While philosophical and socio-ethical perspectives are included in the analysis, theological criticism is methodologically limited to the Islamic tradition in order to ensure conceptual consistency. In this context, antinatalism is discussed not only as an individual ethical stance but also in relation to modern processes of individualization, loss of meaning, and social fragmentation. Studies that address the ethical, philosophical, and religious aspects of antinatalism together are quite limited. This study aims to fill this gap. The research is based on descriptive analysis and critical analysis methodology. Contemporary antinatalist texts, classical theological views, and modern theological approaches are evaluated comparatively. The study demonstrates that antinatalism can be understood as a philosophical symptom of contemporary crises of meaning, alienation, and moral decline. It argues that Islamic thought can offer an alternative framework that reinterprets birth as mercy, family as responsibility, and life as a meaningful journey.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Kalam |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | October 12, 2025 |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | May 28, 2025 |
Acceptance Date | August 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 37 |
Şırnak University Journal of Divinity Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).