The purpose of this study is to explore the direction of the association between work values and networking behavior by treating quality of work life as a mediator in contrast to how it is used in majority of previous studies. Analytical type of research design was used, and the data were collected from 304 participants. Three measurement devices were employed: Schwartz’s Portrait Values Questionnaire, Quality of Work Life questionnaire by Sirgy, and Aizen’s Networking Behavior Questionnaire. Four important outcomes are: 1. Intrinsic and social work values are effective in shaping networking behavior; 2. Quality of work life is mediated the relationship between work values and networking behavior; 3. The perceived quality of work life by the employees is not satisfactory and 4. The prioritized needs for male employees are aesthetics and self-actualization, while for female employees, these are knowledge and economics-family. The current study provides empirical evidence for demonstrating the direction of the association between work value orientations, quality of work life and networking behaviors of employees in organizations as well as the mediator effect of the quality of work life in the association between work values and networking behaviors of the members of organizations.
networking behavior quality of work life work values self-esteem self-actualization
Bu çalışmanın amacı, bu alandaki önceki araştırmaların çoğunda kullanıldığının aksine, çalışma yaşam kalitesini bağımsız değil; fakat bir aracı değişken olarak incelemek ve iş değerleriyle sosyal ağ oluşturma davranışı arasındaki ilişkinin yönünü araştırmaktır. Analitik araştırma tasarımıyla uygulanan çalışmada veriler, 304 denekten toplanmıştır. Çalışmada üç ölçme aracı kullanılmıştır Bunlar, Schwartz'ın Portre Değerleri, Sirgy'nin Çalışma Yaşam Kalitesi ve Aizen'in Ağ Oluşturma Davranışı ölçekleridir. Çalışmanın dört önemli sonucu şunlardır: 1. İçsel ve sosyal hizmet değerleri, ağ oluşturma davranışını şekillendirmede etkilidir; 2. İş yaşam kalitesinin iş değerleri ve ağ oluşturma davranışı arasındaki ilişkide aracılık rolü vardır; 3. Çalışanlar tarafından algılanan iş yaşam kalite düzeyi tatmin edici değildir ve 4. Erkek çalışanlar için estetik ve kendini gerçekleştirme, öncelikli ihtiyaçlar iken kadın çalışanlar için bilgi, ekonomi-aile ihtiyaçları ön plandadır. Mevcut çalışma, örgüt çalışanlarının iş değeri yönelimleri, iş yaşam kalitesi ve ağ oluşturma davranışları arasındaki ilişkinin yönünü ve ayrıca, iş değerleri ile ağ oluşturma davranışları arasındaki ilişkide iş yaşam kalitesinin aracı etkisini gösteren ampirik kanıtlar sunmaktadır.
sosyal ağ oluşturma, iş yaşam kalitesi iş değerleri özgüven kendini gerçekleştirme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2022 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |