Bu araştırma, Rekreasyon Yönetimi Bölümü öğrencilerinin “Rekreasyon” kavramına ilişkin sahip
oldukları algıları metaforlar yardımıyla ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır.
Bu çalışmanın katılımcıları 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Akdeniz
Üniversitesi Manavgat Turizm Fakültesi Rekreasyon Yönetimi bölümü ve Turizm
Fakültesi Rekreasyon Yönetimi bölümü 1.sınıfında okuyan toplam 64 lisans öğrencisinden
oluşmaktadır. Çalışma kapsamında elde edilen verilerin analizinde içerik
analizi yönteminden ve kelime sorgusundan yararlanılmıştır. NVIVO 12 programı
ile gerçekleştirilen analizlerde öncelikle en çok tekrar eden kelimelerin neler
olduğu frekans analizi ile belirlenmiş ve ardından temaların oluşturulabilmesi
için belirlenen kelimelere ilişkin kelime diyagramları elde edilmiştir.
Metaforun konusu ve kaynağı arasındaki ilişki “gibi” kelimesi ile belirlenmeye çalışılmış; “çünkü” ifadesi ise metaforlara yüklenen anlamın arka planına
ilişkin olarak değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda öğrencilerin rekreasyon
kavramını; “tuval, kumbara, kum saati, hayat, eğlence, ağaç, psikolojik ilaç,
su, lunapark, elma şekeri ve önemli bir organ” gibi metaforlara benzettikleri
belirlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, öğrencilerin 44 adet metafor
kullandıkları belirlenmiş ve bunlar toplam 7 kategori altında incelenmiştir. En
çok kullandıkları metaforlar “eğlence” (f=17) kategorisinde yer almıştır. Bunu
“çeşitlilik/yenilik” (f=13), “yaşam” (f=12), “temel ihtiyaç” (f=11),
“rahatlama/dinlenme” (f=6), “spor” (f=4) ve “gereksiz” (f=1) izlemektedir. Çalışma
sonucunda elde edilen bulgulara göre, metaforların öğrencilerin rekreasyon
kavramına ilişkin sahip oldukları algıları anlamada ve açıklamada önemli birer
araştırma aracı olarak kullanılabileceği belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | SPOR BİLİMLERİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 3 |