The digital transformation in the banking sector has brought about a profound change for customers. One of the most important ways to gain a competitive advantage and increase customer satisfaction is to compare digital performances and conduct situation assessments. With the digitization of traditional banking services in the sector, the aim is to provide customers with faster, more accessible, and more personalized experiences. The purpose of this study is to evaluate the digital transformation in the banking sector from a customer perspective. In the study, 7 key criteria important for customers in digital banking and the performances of 3 banks in digital transformation are compared. In the analysis, the Fuzzy DEMATEL-based EDAS method is preferred. According to the findings, reliability is the most important criterion, and the performance of the second bank ranks first. It is important for banks to take customer feedback into account to increase customer satisfaction during the transformation process. In this context, it is hoped that the study will contribute to the sector and the literature.
Bankacılık sektöründe dijital dönüşüm, müşteriler için köklü bir değişimi beraberinde getirmiştir. Rekabet avantajı sağlamanın ve müşteri memnuniyetini artırmanın en önemli yollarından biri de dijital performansların karşılaştırılması ve durum değerlendirilmesi yapılmasıdır. Sektörde geleneksel bankacılık hizmetlerinin dijitalleşmesi ile, müşterilere daha hızlı, daha erişilebilir ve daha kişiselleştirilmiş deneyimler sunmayı hedeflemektedir. Bu çalışmanın amacı, bankacılık sektöründe dijital dönüşümün müşteri perspektifinden değerlendirilmesidir. Çalışmada, dijital bankacılıkta müşteriler için önemli 7 ana kriter ve 3 bankanın dijital dönüşümdeki performansları karşılaştırılmıştır. Analizde, Bulanık DEMATEL tabanlı EDAS yöntemi tercih edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, güvenilirlik en önemli kriter iken ikinci bankanın performansı ilk sırada yer almıştır. Dönüşüm sürecinde müşteri memnuniyetini artırmak için bankaların müşteri geri bildirimlerini dikkate almaları önemlidir. Bu bağlamda çalışmanın sektöre ve yazına katkı sağlayacağı umulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Banking and Insurance (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | June 26, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | May 24, 2024 |
Acceptance Date | June 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |