Research Article
BibTex RIS Cite

Pedagojik Sözlükbilimi Çalışmalarına Katkı: Yabancılar İçin Başlangıç Düzeyi Türkçe Sözlük (A1) (Contribution to the Studies of Pedagogical Lexicography: Beginning Level Turkish Dictionary for Foreigners (A1))

Year 2019, Volume: 5 Issue: 10, 31 - 47, 24.10.2019
https://doi.org/10.25306/skad.517137

Abstract

Öğrenici profiline uygun öğretim araç-gereçlerinin yeterli düzeyde geliştirilememesi, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde önemli bir sorun alanıdır. Nitekim, dil gelişimi için önemli olan otantik materyallerin ve işbirlikçi sistemlerin yeterli düzeyde olmayışı Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi önünde “lojistik bariyer”ler olarak durmaktadır. Öğrenici düzeyine uygun olarak geliştirilemeyen materyallerin başında ise öğrenici sözlüğü gelmektedir. Bu konuda, artan çalışma ve araştırmalara rağmen Türkiye’de henüz model teşkil edebilecek bir eser ya da kaynak ortaya konulamamıştır. Tarafımızdan hazırlanan ve Pegem Akademi Yayınları arasında çıkan Yabancılar İçi Başlangıç Düzeyi Türkçe Sözlük (A1)adlı eser, öğrenici sözlüğü alanında öncü bir çalışma olarak değerlendirilebilir. Araştırma ile, Türkiye’de yeterince geliştirilememiş olan pedagojik sözlükbilimi (pedagogical lexicography) alanına kuramsal ve uygulamalı açıdan katkı sağlanması amaçlanmıştır. Çalışma, betimsel bir araştırma niteliğindedir.

References

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türkçe eğitimi ve öğretimi sempozyumu kitabı. Kıbrıs: Doğu Akdeniz Üniversitesi.Aksan, D. (2003).
  • Block, D. (2008). Language education and globalization. S. May, & N. H. Hornberger içinde, Encyclopedia of language and education, 2nd Edition, Volume 1: Language policy and political isues in education (s. 31-43). ABD: Springer Science & Business Media LLC.
  • Cook, G. (2003). Applied linguistics. New York: Oxford University Press.
  • Dolezel, F.T.; Mc. Creary, D.R. (1999). Pedagogical lexicography today: A critical bibliography on learners, Tubingen: Niemeyer.
  • Dziemianko, A. (2006). User-friendliness of verb syntax in pedagogical dictionaries of English. Tubingen: Max Niemeyer Verlag.
  • Golynskaia, A. (2017) Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde tek dilli öğrenici sözlüğü: Model, yöntem ve ilkeler, Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Hartmann, R.R.K., James. G. (1998). Dictionary of lexicography, London/New York: Routledge.
  • Karababa, Z. C. (2010). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi ve bu alan için öğretmen yetiştirmenin önemi ve gereği. Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ve öğretmenliği çalıştayı kitabı (s. 26-29). Marmaris: Promeda Yayınları.
  • König, G. (2010). Dil politikası ve Türkçenin öğretimi. Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ve öğretmenliği çalıştayı kitabı (s. 23-25). Marmaris: Promedya Yayınları.
  • Richards, J. C., & Rodgers, T. (2002). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Tarp, S. (2011). “Pedagogical lexicography: Towards a new and strict typology corresponding to the present state of the art”, Lexikos, series 21, pp. 217-231.
  • Yağmur, K. (2006). Batı Avrupa'da Türkçe öğretiminin sorunları ve çözüm önerileri. Dil dergisi (134), 31-48.
  • Yılmaz, E. (2018). Yabancılar için başlangıç düzeyi Türkçe sözlük. Ankara: Pegem Akademi Yay.
  • Yılmaz, E. (2019). Sözlük bilimi üzerine araştırmalar. 4. baskı, Ankara: Pegem Akademi Yay.
Year 2019, Volume: 5 Issue: 10, 31 - 47, 24.10.2019
https://doi.org/10.25306/skad.517137

Abstract

References

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türkçe eğitimi ve öğretimi sempozyumu kitabı. Kıbrıs: Doğu Akdeniz Üniversitesi.Aksan, D. (2003).
  • Block, D. (2008). Language education and globalization. S. May, & N. H. Hornberger içinde, Encyclopedia of language and education, 2nd Edition, Volume 1: Language policy and political isues in education (s. 31-43). ABD: Springer Science & Business Media LLC.
  • Cook, G. (2003). Applied linguistics. New York: Oxford University Press.
  • Dolezel, F.T.; Mc. Creary, D.R. (1999). Pedagogical lexicography today: A critical bibliography on learners, Tubingen: Niemeyer.
  • Dziemianko, A. (2006). User-friendliness of verb syntax in pedagogical dictionaries of English. Tubingen: Max Niemeyer Verlag.
  • Golynskaia, A. (2017) Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde tek dilli öğrenici sözlüğü: Model, yöntem ve ilkeler, Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Hartmann, R.R.K., James. G. (1998). Dictionary of lexicography, London/New York: Routledge.
  • Karababa, Z. C. (2010). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi ve bu alan için öğretmen yetiştirmenin önemi ve gereği. Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ve öğretmenliği çalıştayı kitabı (s. 26-29). Marmaris: Promeda Yayınları.
  • König, G. (2010). Dil politikası ve Türkçenin öğretimi. Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ve öğretmenliği çalıştayı kitabı (s. 23-25). Marmaris: Promedya Yayınları.
  • Richards, J. C., & Rodgers, T. (2002). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Tarp, S. (2011). “Pedagogical lexicography: Towards a new and strict typology corresponding to the present state of the art”, Lexikos, series 21, pp. 217-231.
  • Yağmur, K. (2006). Batı Avrupa'da Türkçe öğretiminin sorunları ve çözüm önerileri. Dil dergisi (134), 31-48.
  • Yılmaz, E. (2018). Yabancılar için başlangıç düzeyi Türkçe sözlük. Ankara: Pegem Akademi Yay.
  • Yılmaz, E. (2019). Sözlük bilimi üzerine araştırmalar. 4. baskı, Ankara: Pegem Akademi Yay.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Engin Yılmaz 0000-0002-0157-1759

Publication Date October 24, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 10

Cite

APA Yılmaz, E. (2019). Pedagojik Sözlükbilimi Çalışmalarına Katkı: Yabancılar İçin Başlangıç Düzeyi Türkçe Sözlük (A1) (Contribution to the Studies of Pedagogical Lexicography: Beginning Level Turkish Dictionary for Foreigners (A1)). Sosyal Ve Kültürel Araştırmalar Dergisi (SKAD), 5(10), 31-47. https://doi.org/10.25306/skad.517137