Research Article
BibTex RIS Cite

Reception of the Sen Anlat Karadeniz Series by Female Audiences

Year 2021, , 72 - 91, 29.12.2021
https://doi.org/10.54733/smar.987241

Abstract

Despite all the developments in technology, television continues to be an indispensable part of people's lives. Ever since it entered the lives of individuals, it has managed to focus people's attention around its fascinating box. Television, which has been in front of its audience with many different program formats since it was invented, has given a special importance to TV series that appeal to large audiences. Through the virtual reality window that the television opens to its audience, the audience can have a good time watching the series with pleasure, find sections from their own lives, and identify themselves with the characters of the series. In this study, it is aimed to reveal Sen Anlat Karadeniz series, which started broadcasting on ATV in January 2018 and ended its broadcast life in November 2019, based its fiction on the violence experienced by a woman, how is received by female viewers. The research was carried out by in-depth interview method, one of the qualitative research methods. In this study, 9 housewives with different socio-demographic characteristics, residing in Ordu, were reached by snowball sampling method and in-depth interviews were conducted. Participants' evaluations of the series were analyzed according to Stuart Hall's decoding strategies through a pre-prepared questionnaire. In the study, it was seen that the texts in the series were read in different ways by the participants. An important finding obtained in the research is that the majority of the participants expressed that they were very uncomfortable with the scenes of violence against women, which were clearly shown in the TV series, and they evaluated that these scenes would legitimize violence against women, and they made dissenting readings against the relevant texts.

References

  • Aksoy, S. (2019). Kültür endüstrisi güdümünde boş zaman pratiklerinde tektipleşme: "Keyif" etiketi ile yapılmış Instagram paylaşımları üzerine bir inceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (31), 601-622.
  • Alver, F. (2011). Gazetecilik Bilimi ve Kuramları: Gazetecilik Kuram Tasarımlarını Türkiye’deki Gazetecilik Sistemi ve Uygulamalarıyla Sınama Denemesi. (1. Baskı). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Batuş, G., Alver, F., Arık, B. & Çığ B. Ç. (2011). Kadife Karanlık 2 Ayna Şövalyeleri. (2. Baskı). İstanbul: Su Yayınları.
  • Ekşi, (2018). https://eksisozluk.com/sen-anlat-karadeniz-dizisindeki-snuff-sahne--5556166?p=1. (Erişim Tarihi: 27 Mayıs 2021)
  • Güngör, N. (2011). İletişim: kuramlar yaklaşımlar. (1. Baskı). Ankara: Siyasal Kitapevi-ekinoks yayın dağıtım.
  • Hall, S. (2003). “Kodlama ve Kodaçım”, (Çeviri: Barış Çoban). Söylem ve İdeoloji: mitoloji, din, ideoloji, İstanbul: Su Yayınevi.
  • Hall, S. (2005). “Kodlama, Kodaçımlama”, (Çeviri: Yiğit Yavuz). Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma, Ankara: Vadi Yayınları.
  • İnal, M. A. (1996). Haberi Okumak. (1. Baskı). İstanbul: Temuçin Yayınları.
  • Jensen, K. B. & Rosengren, K. E. (2005). “İzleyicinin Peşindeki Beş Gelenek”, (Çeviri: Şahinde ve Yiğit Yavuz). Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Jensen, K. B. (2005). “Sosyal Kaynak Olarak Haberler Danimarka Televizyon Haberleri Hakkında Nitel Ampirik Bir Çalışma”, (Çeviri: Şahinde Yavuz.), Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Morley, D. & Brunsdon, C. (1999). The Nationwide Television Studies (Vol. 11). London: Routledge.
  • Ökmen, Y. E. & Göksu, O. (2019). Kültürel Diplomasisi Bağlamında Türk Dizilerinin İhracatı ve Kültür Aktarımına Katkısı: ‘Diriliş Ertuğrul’ Örneği. O. Göksu içinde, Kamu Diplomasisinde Yeni Yönelimler (s. 247-291). Konya: Litertaütk Academia.
  • Özsoy, A. (2011). Televizyon ve İzleyici: Türkiye’de Dönüşen Televizyon Kültürü ve İzleyici. (1. Baskı). Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Tekinalp, Ş. & Uzun, R. (2009). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. (3. Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Yaylagül, L. (2013). Kitle İletişim Kuramları (Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar). (5. Baskı). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Sen Anlat Karadeniz Dizisinin Kadın İzleyiciler Tarafından Alımlanması

Year 2021, , 72 - 91, 29.12.2021
https://doi.org/10.54733/smar.987241

Abstract

Televizyon, teknolojideki tüm gelişmelere rağmen insanların yaşamlarının vazgeçilmez bir parçası olmaya devam etmektedir. Bireylerin yaşamlarına girdiğinden bu yana, onların ilgisini sürekli olarak büyüleyici kutusunun etrafında odaklamayı başarmıştır. İcat edildiğinden bu zamana birçok farklı program formatı ile izleyicisinin karşına çıkan televizyon, özellikle geniş kitlelere hitap eden dizilere ayrı bir önem vermiştir. Televizyonun seyircilerine açtığı sanal gerçeklik penceresinden izleyiciler, dizilerini izlemekte, hoşça vakit geçirmekte ve kendi yaşamından kesitler bulabilmekte, dizinin karakterleri ile kendilerini özdeşleştirebilmektedirler. Bu çalışmada; Ocak 2018 de Atv de yayın hayatına başlayan, Kasım 2019 da yayın hayatını bitiren, kurgusunu bir kadının gördüğü şiddet üzerine temellendiren Sen Anlat Karadeniz dizisinin, kadın izleyiciler tarafından nasıl alımlandığının açığa çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine görüşme yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Ordu’da ikamet eden, farklı sosyo-demografik özelliklere sahip 9 ev hanıma kartopu örneklem yöntemi ile ulaşılmış, derinlemesine görüşme yapılmıştır. Önceden hazırlanmış olan soru formu aracılığıyla, katılımcıların diziye ilişkin değerlendirmeleri, Stuart Hall’un kod açımlama stratejilerine göre analiz edilmiştir. Çalışmada, dizide yer alan metinlerin katılımcılar tarafından farklı okumalara tabi tutulduğu görülmüştür. Katılımcılar, çoğunlukla dizi metinleri karşısında egemen okumalar gerçekleştirmişlerdir. Araştırmada elde edilen önemli bir bulgu; katılımcıların büyük çoğunluğu, dizide açıkça gösterilen kadına şiddet sahnelerinden büyük bir rahatsızlık duyduklarını dile getirmişler ve bu sahnelerin kadına karşı şiddeti meşrulaştıracağı yönünde değerlendirmelerde bulunmuşlar, ilgili metinler karşısında muhalif okumalar gerçekleştirmişlerdir.

References

  • Aksoy, S. (2019). Kültür endüstrisi güdümünde boş zaman pratiklerinde tektipleşme: "Keyif" etiketi ile yapılmış Instagram paylaşımları üzerine bir inceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (31), 601-622.
  • Alver, F. (2011). Gazetecilik Bilimi ve Kuramları: Gazetecilik Kuram Tasarımlarını Türkiye’deki Gazetecilik Sistemi ve Uygulamalarıyla Sınama Denemesi. (1. Baskı). İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Batuş, G., Alver, F., Arık, B. & Çığ B. Ç. (2011). Kadife Karanlık 2 Ayna Şövalyeleri. (2. Baskı). İstanbul: Su Yayınları.
  • Ekşi, (2018). https://eksisozluk.com/sen-anlat-karadeniz-dizisindeki-snuff-sahne--5556166?p=1. (Erişim Tarihi: 27 Mayıs 2021)
  • Güngör, N. (2011). İletişim: kuramlar yaklaşımlar. (1. Baskı). Ankara: Siyasal Kitapevi-ekinoks yayın dağıtım.
  • Hall, S. (2003). “Kodlama ve Kodaçım”, (Çeviri: Barış Çoban). Söylem ve İdeoloji: mitoloji, din, ideoloji, İstanbul: Su Yayınevi.
  • Hall, S. (2005). “Kodlama, Kodaçımlama”, (Çeviri: Yiğit Yavuz). Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma, Ankara: Vadi Yayınları.
  • İnal, M. A. (1996). Haberi Okumak. (1. Baskı). İstanbul: Temuçin Yayınları.
  • Jensen, K. B. & Rosengren, K. E. (2005). “İzleyicinin Peşindeki Beş Gelenek”, (Çeviri: Şahinde ve Yiğit Yavuz). Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Jensen, K. B. (2005). “Sosyal Kaynak Olarak Haberler Danimarka Televizyon Haberleri Hakkında Nitel Ampirik Bir Çalışma”, (Çeviri: Şahinde Yavuz.), Medya ve İzleyici Bitmeyen Tartışma, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Morley, D. & Brunsdon, C. (1999). The Nationwide Television Studies (Vol. 11). London: Routledge.
  • Ökmen, Y. E. & Göksu, O. (2019). Kültürel Diplomasisi Bağlamında Türk Dizilerinin İhracatı ve Kültür Aktarımına Katkısı: ‘Diriliş Ertuğrul’ Örneği. O. Göksu içinde, Kamu Diplomasisinde Yeni Yönelimler (s. 247-291). Konya: Litertaütk Academia.
  • Özsoy, A. (2011). Televizyon ve İzleyici: Türkiye’de Dönüşen Televizyon Kültürü ve İzleyici. (1. Baskı). Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Tekinalp, Ş. & Uzun, R. (2009). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. (3. Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Yaylagül, L. (2013). Kitle İletişim Kuramları (Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar). (5. Baskı). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (2008). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. (6.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Regional Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Muhammet Sözkesen 0000-0002-0648-9498

Publication Date December 29, 2021
Submission Date September 25, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Sözkesen, M. (2021). Sen Anlat Karadeniz Dizisinin Kadın İzleyiciler Tarafından Alımlanması. Sosyal Mucit Academic Review, 2(2), 72-91. https://doi.org/10.54733/smar.987241